Byggahus.se

Konflikt med vägsamfälligheten.

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har köpt ett hus som ligger i en brant backe. Backen och vägen går format som ett U runt tomten där huset ligger mitt i. Ena änden går ovan huset, andra nedanför. Gick samtidigt med i en liten vägsamfällighet i samband med husköpet.

Ärvde också den tidigare konflikten mellan säljaren och ordförande i vägsamfälligheten. Ordförande påpekar att det är min skyldighet som tomtägare att se till att regnvatten inte rinner ner på vägen. Detta var tidigare inget problem då hela tomten var täckt av jord, men som av tidigare ägare togs bort och blottade ett stort kalt stenberg. Alltså finns det inte mycket kvar som suger upp vattnet. Vägen går dom sagt var som ett U runt tomten. Och det är i ena änden som ligger ovanför huset där vatten kommer ifrån. Alltså det rinner vatten från vägen, genom min tomt för att sedan samlas nedanför samma väg.

Fråga, kan ordförande lägga ansvaret på mig som enskild medlem att åtgärda detta?

Tacksam för svar och erfarenheter.

2. W
    Medlem · Nivå 7
    Börja med att säga till vägsamfälligheten att vatten får inte rinna in på din tomt från vägen uppifrån!
    Efter det kan du åtgärda problemet att vatten rinner från din tomt ut på vägen nedanför.

3. A
    Medlem Nivå 2
    har försökt resonera. Undrar väl eg. Om det finns något lagstöd oavsett vad jag tycker.

4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Fastigheter ska ta hand om sitt egrt dagvatten, så lagstödet finns, men det gäller bpde dig och samfälligheten.

5. A
    Medlem Nivå 2
    Hej! Tack för svar. Jag förstår. Blir ju lite moment 22 och en tolkningsfråga vad som är vems? Ska höra av mig till lantmäteriet och kolla om 35 min. Återkommer antingen med fler frågor, eller svar.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Inte moment22, men eftersom de vill att du gör något, kan du villkora det med att de åtgärdar problemet högre upp.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Jag hör dig. Vill bara försäkra mig om att jag har lagstöd för det.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Oavsett om du lyckas få vägföreningen att ta sitt ansvar för vatten från vägen, så kommer dte ju att komma vatten från din tomt via berghällen mot vägen, som du blir skyldig att åtgärda.

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 2
    Finns det någon text jag kan läsa mer om detta?

10. A
    Medlem · Nivå 8
    Lantmäteriet har inte med det att göra. Det är ett svårt läge rättsligt.

Det som talar till din nackdel är om förra ägarens åtgärder skapat problemen, det gäller även om hans åtgärder gjort så att vattnet kommer från samfälligheten mark.

Men enklast är att prata och försöka komma överens, som ny ägare så har man ofta lättare att komma överens på ett bättre sätt än då känslorna tagit över.

11. A
    Medlem Nivå 6
  12. T
    Medlem Nivå 1
    Det gäller förstås bara om du ändrar vattnets naturliga flöde, är det tex åker/bete eller skog så finns inget sådant krav, däremot bygger du en väg som så måste du ta hand om det vattnet du samlat upp då vägar normalt har någon form av dike eller åtminstone är högre mitt på.

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 1
    "Inom ett verksamhetsområde för dagvatten ansvarar den enskilde fastighetsägaren för sin fastighet och för avvattningen av det dagvatten som uppkommer inom fastigheten. Detta innebär att den enskilde fastighetsägaren ansvarar för att det dagvatten som inte kan infiltrera i marken på den egna fastigheten avvattnas till den förbindelsepunkt som verksamhetsområdets huvudman har anvisat. Förbindelsepunkten är gränsen mellan en allmän va-anläggning och en va-installation. Förbindelsepunkten kan exempelvis vara en dagvattenbrunn eller ett öppet dike."

Så jag skulle börja med att fråga vilken förbindelsepunkt som du anmodas leda vattnet till.
    Det kan ju vara så att vägföreningen behöver upprätta ett dike mellan vägen och din tomt (där tomtgränsen troligen går i diket).

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 3
    Det är inte säkert att det finns ett verksamhetsområde. Det finns det bara där det finns en tillräcklig koncentration av hushåll, utanför det, på landet så förväntas fastighetsägare själv hantera dagvattnet...

• Laddar…
  15. B
    Medlem Nivå 3