Upptäckte imorse att det droppade inanför ena köksfönstret. Höll på några minuter sedan slutade. Kom hem efter jobbet och slet upp gips skivan som satt ovanför enbart för att upptäcka mer fukt. Först trodde jag det kunde vara nåt av värmerören på andra våningen men efter att ha slitit upp gipsskivan mot halvtaket på andra våningen konstaterade jag att det var torrt på golvet men plasten mot taket (det som håller isoleringen på plats) hade en del fuktdroppar precis ovanpå där köksfönstret sitter. Funderar om det kan vara takfönstren som inte håller tät eller kondens. Det regnade rätt häftigt inatt men å andra sidan det gör det hela tiden. Märkliga är att det inte har droppat mer trots det har regnat under dagen med.
Skall tillägga att huset är ca 11 år gammalt.
Lägger upp en bild från fönstret.
Handlar det om lite kondensvatten som har trillat ner eller bör jag undersöka mer och vara orolig för taket. Det är ju relativt nytt hus så det borde inte vara slitage problem redan
Möjligt felbyggt isf.
Skall tillägga att huset är ca 11 år gammalt.
Lägger upp en bild från fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handlar det om lite kondensvatten som har trillat ner eller bör jag undersöka mer och vara orolig för taket. Det är ju relativt nytt hus så det borde inte vara slitage problem redan
Möjligt felbyggt isf.
Ledsen du har en läcka på taket , har du en vent eller skorsten direkt ovan dina droppar ,
Pannor på taket , ingen panna som flyttat sig ,
Vatten rinner uppifrån på plasten , det brukar inte flytta på sig i sidled i den konstruktionen
Kattvind , då är det inspikat till tak , någon lucka upp ?
Du får fortsätta söka och komma tillbaka
Pannor på taket , ingen panna som flyttat sig ,
Vatten rinner uppifrån på plasten , det brukar inte flytta på sig i sidled i den konstruktionen
Kattvind , då är det inspikat till tak , någon lucka upp ?
Du får fortsätta söka och komma tillbaka
Har varit uppe på vinden och tittat.... inget som sticker ut där så troligtvis är det takfönstren, så som många andra i forumet verkar ha problem med. Hoppas på uppehållsväder till helgen, får lyfta lite pannor runt om fönstren kika lite där
Det framkom inte att du hade takfönster , då hade nog misstanken varit åt det hållet , kolla hur det ser ut på uppsidan med plåtarna som ska gå över , undersidan är en annan del ,
se hur plåtarna är infästa i fönstret , vid hård blåst och regn kan det rinna uppifrån ner mot plåten , och gå in i mellan , det ska helst vara en plåt som går ut och ned mot taket
I bland blåser regnet in och upp under den nedersta täckplåten .
Det letar sig in mellan pappen och fönster , en klassiker
se hur plåtarna är infästa i fönstret , vid hård blåst och regn kan det rinna uppifrån ner mot plåten , och gå in i mellan , det ska helst vara en plåt som går ut och ned mot taket
Står ju i första inlägget.L Liteavvarje skrev:Det framkom inte att du hade takfönster , då hade nog misstanken varit åt det hållet , kolla hur det ser ut på uppsidan med plåtarna som ska gå över , undersidan är en annan del ,
Det där med att kontrollera plåten i takfönstret verkar lite för avancerad för mig. Visst kan jag konstatera mindre skador på plåten, troligen har man slagit ner utbuktningen på plåten för att pannan skall få plats, dock kan jag inte bedöma konsekvensen av detta. Skall ta en bild under morgondagen får se om nån klokare än mig kan dra nån slutsats.
Blir att ringa in en tekniker på måndag för att komma fram till en slutsats. Ser fortfarande mindre fläckar i isoleringen i innertaket. Konstigt att besiktningsmannen inte sa något om detta när vi köpte huset för två år sen.
Blir att ringa in en tekniker på måndag för att komma fram till en slutsats. Ser fortfarande mindre fläckar i isoleringen i innertaket. Konstigt att besiktningsmannen inte sa något om detta när vi köpte huset för två år sen.
Fick upp lite pannor idag. Tror jag kan dra en slutsats av var felet ligger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går plåten in under pannorna så är det ett klart fuskjobb
Ja det verkar som att någon har klippt ur och vikt ner mot läkten för att fästa den . den plåt som är där ,
Och den sitta på fönsterinfästningen med tätsmörja mellan och gå ut över pannorna
Annars rinner ju vattnet i under med väta in i huset , du får se hur du ordnar det ,
Kanske du kan ha plåtarna kvar och sätta en ovanför
Desamma är på uppsidan , men där plåten ska gå in under pannorna so ligger närmast
Ja det verkar som att någon har klippt ur och vikt ner mot läkten för att fästa den . den plåt som är där ,
Och den sitta på fönsterinfästningen med tätsmörja mellan och gå ut över pannorna
Annars rinner ju vattnet i under med väta in i huset , du får se hur du ordnar det ,
Kanske du kan ha plåtarna kvar och sätta en ovanför
Desamma är på uppsidan , men där plåten ska gå in under pannorna so ligger närmast
Ok men då är det väl så att den ska ha ett veck uppåt under sidopannorna
( blir som en ränna ) och ska avslutas ovanpå sista pannan , då rinner det ut på pannan där och inte in under .
Vad vet du om montaget av fönstret , finns det någon du kan hänga för att göra om det på ett riktigt sätt
Kan vara svårt rent legalt att sparka på någon , men det vet du bättre om garantitid eller dyligt ,
kolla upp vem gjort det och ring dom , tala om hur det är , kanske du har tur , man vet aldrig
( blir som en ränna ) och ska avslutas ovanpå sista pannan , då rinner det ut på pannan där och inte in under .
Vad vet du om montaget av fönstret , finns det någon du kan hänga för att göra om det på ett riktigt sätt
Kan vara svårt rent legalt att sparka på någon , men det vet du bättre om garantitid eller dyligt ,
kolla upp vem gjort det och ring dom , tala om hur det är , kanske du har tur , man vet aldrig