Byggahus.se

Kondensisolering frånluft hela längden?

368 läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    När ventilationen drogs sattes kondensisolering hela vägen fram till frånluftsvärmepumpen. När den nu ska anslutas finns dock ingen isolering kvar för sista 50cm. När jag plockar upp delarna till min Nibe F730 är det en speciell stos för att få fast isolering mot vp så Nibe verkar ju trycka på att det ska vara tight.

Hur viktigt är det att man verkligen har isolering dikt an mot vp? Hade tänkt starta upp pumpen nästa vecka men kanske måste införskaffa lite isolering bums?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    566AECDE-94A5-44D8-A137-D109C845DB48.jpeg

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Det där ser väldigt konstigt ut. Kontakta en ventilationsfirma så får de se vad som behöver ordnas först innan man kan starta värmepumpen. Går nog att köra F730 som ren elpanna (inställningar i menyn) utan fläkt och värmepump om systemet är fyllt med vatten.

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Är det för avluften eller frånluften? Avluften ska isoleras hela vägen och vara kondenstät annars kommer det att rinna vatten efter röret.

• Laddar…
  4. P
    Medlem Nivå 3
    Avluften. Beställde en ny strumpa idag så fåe montera den sen.
    Men man kan ha flexslang eller ska det böjas runt med spirorör? Nu är det en sån som även används för imkanalen.

5. L
    Medlem · Nivå 13
    Du kan ha flexslang, men den ska isoleras. Var noga med att täta skarvar på isoleringen.

Glöm inte justera in luftflödet när du kört igång den

6. P
    Medlem Nivå 3
    Bra. Då ska jag isolera när den kommer så kan jag slå på den på riktigt. Nu går den som elpanna. Sen ska de förhoppningsvis komma och justera in allt nästa vecka