Våra vattenrör har ett skåp i tvättstugan. Tvättstugan alstrar mycket sol när solen ligger på. Det verkar bildas kondens. Vi har just flyttat in I huset. Är det OK att det ser ut som på bilderna? Ser väl ut som mögel? Huset besiktigades innan inflyttning.

• Vattenrör i hörn med mögel och rostfläckar, kondenssynliga på vägg och golv i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i skåp med mögel och kondens på en våt och fläckig vägg och golv.
    Skapa konto
  • Vattenrör och en PVC-rörstam med misstänkt mögeltillväxt och fuktfläckar på en vägg i ett skåp.
    Skapa konto
Jag tycker inte det ser ut som mögel, däremot är det fläckar efter vatten/kondens som du redan har konstaterat.

Isolera rören så bör kondens problemet försvinna, håll lite uppsikt på området efter att detta är gjort så du ser att problemet verkligen är löst.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag tycker inte det ser ut som mögel, däremot är det fläckar efter vatten/kondens som du redan har konstaterat.

Isolera rören så bör kondens problemet försvinna, håll lite uppsikt på området efter att detta är gjort så du ser att problemet verkligen är löst.
Okej. Jag satte ner näsan där nu och det doftar mögel. Det ser svart ut runt gullfibern. Bör jag kontakta besiktningsmannen som var här då? Eller kontaktar man mäklaren? Om du vet :)

J JenSundsvall skrev:
Okej. Jag satte ner näsan där nu och det doftar mögel. Det ser svart ut runt gullfibern. Bör jag kontakta besiktningsmannen som var här då? Eller kontaktar man mäklaren? Om du vet :)
Mäklaren har inget med det där att göra. Visst kan du kontakta besiktningsmannen som du anlitade inför köpet och se varför dom inte gjorde en anmärkning på detta.

Mitt tips är att köpa något mögelmedel och tvätta av ytan för att sedan issolets rören.
Kostnad kanske 200kr och ett jobb gjort på 10minuter.

Har samma problem fast i badrum. Vattnet rinner längs kallvattenledningsröret ner genom golvet till källaren.
Kan man själv isolera med silikon mellan rör o golv? Eller ska man anta att det är skadat golv/stomme o riva upp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.