Byggahus.se

Kondens på insidan av fönstret

1. T
    Medlem · 18 inlägg

Tryggis

Medlem
    Hej alla,
    detta är kanske ett känt fenomen för vissa men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Det är så att vi har 2 glas-fönster (kopplade) av den gamla sorten. Vi bytte ytterglaset
    till energiglas vilket har fungerat bra. Dock ser vi nu att vi har kondens på insidan av
    ytterglaset! Mest längst ner då men i vissa fall även uppåt i fönstret. Det låter som om
    det är för tätt mellan glasen men det är väl det som är meningen med 2 glas eller hur?
    Det är ett 2-våningshus och det är i andra våningen det är så. Huset ventileras via
    självdrag mellan fönster och några gallerförsedda ventilationskanaler som leder till
    skorstenen i några av rummen. Vi har 2 motsägande önskemål: ha varmt men samtidigt
    inte ha för dragigt. Vad kan man med detta göra för att slippa kondens i fönstret samt
    bibehålla livslängden på fönstren? Tacksam för vilka svar det månde bliva! Hälsningar,
    Tryggis

2. P
    Medlem · västernorrland · 1 270 inlägg

PX-21

Medlem
    Det kanske är sovrum uppe ?En människa avger mycket fukt i sömnen...
    Neddragna rullgardiner mm hindrar även varmluften att nå kallraset från fönstren...

Ser att du även menade i mellan det kopplade...Ok samma fenomen! kanske borra några hål och få cirkulation mellan?

Mvh

Redigerat 27 nov 2008 11:38
  3. M
    Medlem · 682 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Kanske glaset är kallare än vad det gamla var pga att det isolerar bättre? Då blir det större risk för kondens.

4. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

injonil

Medlem
    Det ska inte vara tätt mellan de två glasen, det ska vara en springa både där uppe och där nere så att det kan ventileras.

Så har jag lärt mig iaf.

5. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Om det isolerar bättre så är det ju varmare på insidan.

6. B
    Medlem · 749 inlägg

Bror

Medlem
    Det finns två möjliga orsaker, 1. att det är för dålig ventilation mellan bågarna. 2. att varluft innefrån tränger ut mellan bågarna.
    Det skall vara ett mellanrum mellan bågarna på ca 3 mm, om där är en tätningslist så ta bort ca 10 cm i varje hörn.
    Om det är varmluft som tränger ut kan de bero på att tätningslisten mellan karm och båge är dålig eller inte tar tätt, eller ibland kan hålet för persiennsnöret vara så stort att luften därifrån orsakar kondens mellan bågarna.
    Troligen har du även övertryck på övre plan, så brukar det vara i hus med självdrag, så du behöver nog även förbättra frånlufts ventilationen för att minska övertrycket.

7. M
    Medlem · 682 inlägg

mikaelbe

Medlem
    OK, det kanske isolerar sämre, knappast troligt :).

8. S
    Medlem · Stockholm · 106 inlägg

skuggan_pm

Medlem

Ytterglaset?

Hej

Bytte ni till energiglas på ytterglaset? Brukar man inte ersätta det innersta glaset? Hur som helst, fukt mellan glaset tyder på att det är för tätt och som skrivits tidigare, det ska vara en springa uppe och nere mellan fönsterbågarna samt helt tätt mellan innerbåge och karm. (eventuellt kan man ta bort 10-15 cm tätningslist längst upp och man vill ha in friskluft)

Redigerat 28 nov 2008 13:09
  9. T
    Medlem · 18 inlägg

Tryggis

Medlem
    Tack för påpekandet om "Ytterglaset?" Du har rätt, det var några år sedan, det är inner-glaset som är bytt. Ska testa era råd, och se om det hjälper. Det här med övertryck är jag inte så säker på, vi upplever övervåningen som dragigt när det blåser. Dock har det ibland varit så att det är varmast i källaren och kallast högst upp, vilket tyder på övertryck däruppe. Möjligen är det så att vindförhållanden också styr, är det vindstilla så blir det övertryck uppe men blåser det mycket så är det bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.