Byggahus.se

Kondens på fönstren

1. A
    Medlem · 135 inlägg

annaper

Medlem
    Hej!
    Varför får vi kondens på utsidan av våra fönster? Det kan väl inte vara normalt med kondens när huset är nybyggt.
    Någon som har några bra svar?

// Anna

2. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

Re: Kondens på fönstren

1 sak jag iaf vet är att när kondens uppstår på utsidan tyder det på bra u-värde på fönstren

3. A
    Medlem · 135 inlägg

annaper

Medlem

Då kanske allt är som det ska ändå. // Anna

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Vi har också kondens på våra nya 3-glasfönster. Förekom aldrig på de gamla kopplade :)
    Kopierat ur en artikel i Vi i Villa " Fönster med U-värde under 1,2 kan få problem med kondens på utsidan"

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Vi med våra kopplade tvåglasfönster hade kondens ett par dagar i rad i veckan (slutet på september). Jag tror det är vid lite mer ovanliga väderförhållanden som fönster kan få kondens på utsidan trots att det inte är 1,2-super-far-out-high-tech-fönster.

6. Mich
    Medlem · 527 inlägg

Mich

Medlem

Det är inte U-värdet på fönstret som avgör om det blir kondens på utsidan, utan U-värdet på glaskassetten (Ug). Den info som jag hittat så bör Ug under 1,1 undvikas. Trä fönster med U 1,2 brukar ha Ug 1,0. Plast fönster klarar sig ibland med högre Ug. 1,1 räcker för att nå U 1,2 på hela fönstret. Karm och båge läcker mindre värme i plast en i trä fönster.

Ibland förekommer dock kondens även på Ug 1,1 glas.

7. A
    Medlem · 135 inlägg

annaper

Medlem

Hej!
    Tack för era svar. // Anna

8. Z
    Medlem · 1 197 inlägg

zingo

Medlem

Tillräcklig ventilation = ingen kondens

9. Mich
    Medlem · 527 inlägg

Mich

Medlem

Ventilationen utanför huset styr ju inte direkt vi människor över.

Däremot så kan det hjälpa med ett träd i närheten eller ett utgående tak över fönstret.

//Michael

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 136 inlägg

banana

Medlem

ytterglaset är kallt pga att det isolerar bra ( inomhusvärmen släpps inte ut ), det är väl delvis därför det finns bra fönster nu för tiden;)
    Precis som att bilens rutor är immiga på morgonen, så blir även en bra isolerruta det, det är positivt.

11. yonna
    Medlem · Österlen · 7 267 inlägg

yonna

Medlem

Marlene skrev ett väldigt bra inlägg om olika sorters imma/kondens på Byggahussidans huvudsida. Jag "lider" också svårt av utvändig kondens med hela fönsterväggar. Det enda ställe jag inte har utvändig kondens är där jag har tak utanför. Jag kommer alltså att komplettera med ytterligare ett tak - för att inte bli deppig när jag kommer ner i vardagsrummet om mornarna ::).

Att jag har väldigt mycket kondens på takfönstren är väl något som vi alla får leva med, vi som har nybyggda hus med lågt U-värde.

12. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Lite svårt att förbättra ventilationen ute ; ::) ;D

• Laddar…
  13. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Ibland kan man bli förvånad om man mäter U-värdet på gamla 2 glas träfönster ;).
    Några i Danmark har gjort det och konstaterat att om det är minst 2,8cm mellan glasen (eller mer) så är dom nästan lika bra som ett treglasfönster av samma storlek. Ju mindre fönster dess mindre skillnad ;).
    Det var något med att treglas har en köldbrygga vid metallisten och att gamla dubbla fönster av trä har mindre förluster just vid träramen och U-värdet jämnar ut sej ;). Tvåglas som sitter med mindre avstånd än 2,8cm är dock mycket sämre och när avståndet är större än 2,8 så förbättras inte U-värdet nämnvärt men försämras inte heller :). Ibland gör man inte så stor vinst vid fönsterbyte som man vill tro :(.
    Det kan vara ett bra betyg när du får kondens på dina :)
    gaia

14. A
    Medlem · 2 425 inlägg

AndersG

Medlem

Kondens på utsidan är normalt. Kallas dagg :)

15. V
    Medlem · Halland · 4 002 inlägg

verktygsgurun

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.