Byggahus.se

Kondens på avloppets luftningrör, hur göra?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Håller på att inreda övervåningen och har tänkt bygga in avloppsavluftningen i en tjock innervägg. Men nu när kylan kom märkte jag att det bildas rätt så mycket kondens vid rörets slut, vid taket. Det är på den "böjbara", sista biten av avluftningen, som det samlas rätt så mycket kondens, så pass mycket att jag trodde att taket läckte.

Hur ska jag hantera detta? Räcker det att isolera röret ordentligt? Ska jag plasta det innan jag isolerar?
    Röret kommer gå i badrumsväggen, där jag inte har plastat, så jag är orolig för att få fukt i väggen...

2. T
    Medlem Nivå 7

Re: Kondens på avloppets luftningrör, hur göra?

Inte svar på din fråga, men blev nyfiken. Jag skall själv dra om en avluftning där det på ett ställe är svårt att dra raka rör förbi några reglar. Vad är det för ”böjbar” variant du har. Har själv letat efter en 75 slang som man skulle kunna använda men inte hittat någon bra.

Tompa

3. M
    Medlem Nivå 1

Jag ska se om jag inte kan ta en bild på det, har inte en aning om vad det är för produkt, vad den heter. Det är dock inte ett 75 "rör" utan 110.

4. V
    Medlem Nivå 7
  5. M
    Medlem Nivå 1

Stämmer bra, en sån här är det: [​IMG]

6. L
    Medlem · Nivå 14

Isolera röret med isolermatta, men lägg plasten utanpå isoleringen, och tejpa. Var noga med att det blir helt diffusionstätt.