Byggahus.se

Kondens i taket, häststall

1. J
    Medlem Nivå 2
    Har några bekanta som äger en hästgård. Nu inför vintern så beslutade dom att isolera taket i det ena stallet och nu har dom fått problem med kondens. Det var från början bara ett plåttak som dom sedan fäste upp byggplast mot och sedan 45 mm isolering och därefter plåt igen. Men nu har dom fått problem med kondens som rinner ner mellan skarvarna i plåten.

Bifogar en liten skiss som jag gjort: bild1.png

Plåt-byggplast-isolering-plåt.

Sen är där ju en liten luftspalt mellan plasten och isoleringen, men det är inte mycket. Någon som har en idé på hur man blir kvitt kondensen, att man får riva bort det gamla kommer man nog inte ifrån?

2. Ö
    Medlem Nivå 9
    Om din skiss stämmer så tycker jag att plasten sitter på fel ställe. Jag skulle satt den nedanför isolering. Alt skippat den helt. plasten är ju till för att stoppa den varma fuktiga luften från stallet att stiga upp i isoleringen. Nä luften sedan möter kylan längre upp så kondenseras den som vatten.
    Dessutom är plåten längst upp mindre lyckat då fukten inte har nånstans att ta vägen. Och fuktig varm luft kondenserar lätt och rikligt på kall plåt

Redigerat 30 dec 2014 19:34
  3. H
    Medlem · Nivå 19
    Plåten överst är ju ett måste då det är taket ute. Dock stämmer det med plasten.

4. T
    Medlem · Nivå 3
    Så som jag tolkar din beskrivning så kommer den varma fuktiga luften ta sig upp genom skarvarna i den undre plåten, genom isoleringen och sedan kondensera mot plasten. Vattnat rinner sedan ner genom isoleringen och ut genom skarvarna på undre plåten.

Plasten ska alltså sitta direkt över den undre plåten som öringen skriver. Men det betyder inte att det är fel med den övre plasten. Jag antar att de har satt den som vindskydd. Om de inte hade kondensproblem innan de isolerade så måste taket varit välventilerat.

Men även om man skulle ha plast över den undre plåten så skulle man få kondensproblem men då direkt på den undre plåten och den undre plasten helt enkelt för att det är alldeles för lite isolering. Jag har 240 mm isolering ovanpå mitt häststall och då får jag, i de kallaste delarna av stallet, ändå lite kondens mot plåten när det är som kallast på vintern.

Det som krävs är alltså både betydligt mer isolering och en korrekt ångspärr.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipsen, har också påtalat det här med plasten men fick inte så mycket gehör då var dom nästan färdiga och ville väl inte börja om. Men nu är dom väl med på att dom nog får göra om. Mer isolering låter ju också klokt, är väl också en rätt stor orsak till problemet.

6. T
    Medlem · Nivå 3
    Om det är som jag tror att de har plastat som vindskydd så bör de förmodligen också se över ventilationen i stallet.

7. Ö
    Medlem Nivå 9
    Nu är jag med. Jag trodde översta plåten var ett innertak. Förstod inte att det var yttertaket.
    Hur har dom det med ventilationen i stallet?

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 2
    Detta stallet är ett av dom mindre, så här är det bara med fönsterna det ventileras.

9. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Instämmer med föregående att de måste se över ventilationen. Det räcker inte med fönster (vågar jag lova utan att veta hur bygget ser ut), det måste finnas ett "utlopp" på taket. Antingen genom en huv eller via ventilerad nock. Beroende på användning (alltså hur många/vilka djur som vistas i bygget) görs beräkning på den mängd luft som måste ventileras ut.

10. J
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle väl gissa att byggnaden är ca 60 kvm. Den skulle nog kunna vara ungefär 9x7, takhöjden är jag lite osäker på men kanske 4 m. Fem boxar och i fyra av dom är där fönster. Det är hästar som står där.

11. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Fixa en ventilationskanal i taket så fungerar säkert fönsterventilationen bättre(!)

Vi har ett stall ca 60 kvm, där ventilationen består av 12-16 små ventilationsgaller i väggarna. Fönstren är ej öppningsbara. Normalt fungerar det utmärkt iom att våra hästar går ute året om, och stallet endast används tillfälligt. Dock, en vinter för ett par år sedan huserade vi även ett fruset halvblod som var tvunget att ha på stall på nätterna. Då tog vi även in våra som sällskap. Med 4 hästar inne varje natt på vintern fick vi svartmögel i taket. Så, även om det mestadels blåser så räcker inte det. En rejäl takventilation hade behövts.

Ta upp en rejält stor kanal (t ex 20x20cm) och reglera flödet med en draglucka i taket el spjäll. Glöm inte att isolera kanalen, annars blir det kondensdropp från den. Kanalen måste inte gå upp igenom taket, den kan mynna i en gavelspets.

Iom att våra fönster inte är öppningsbara, samt att vi inte har (och normalt inte behöver) någon takkanal, så satte jag bara en vanlig fönsterhake/stormhasp i varje dörr så att de kan stå lite på glänt i skydd under takutsprånget. På så sätt blir det genomluftning tvärs igenom stallet längs stallgången. Då slipper man att den kalla tilluften kommer via fönstren i boxarna och drar på hästarna. (Hasparna kan lyftas både inifrån och utifrån.)

12. T
    Medlem · Nivå 3
    Om det blir rivning av isolering för att göra om så vore det dumt att inte sätta upp ett riktigt underlagstak (t ex en armerad plastfolie för ändamålet) istället för byggplasten som varken är dimensionerad för att tåla den vind eller det vatten som tar sig igenom det yttre plåtlagret..