Hej!

Vi har ett kylskåp av märket Husqvarna som jag (tror) är från 2013. Enligt de nya tidernas standard är då detta lastgammalt…

Jag har haft problem med ett rör på baksidan där det fryser på och sedan tinar - vilket i sin tur leder till att det droppar ner vatten. Det är i mindre mängder men jag tvingas ha en liten plastlåda som samlar upp vattnet. Se bild nedan där jag markerat det rör som ställer till problem. Som ni kan se på bilden är det lite frost på, men detta smälter och sedan repeteras allt igen. Rosten längst ner är på grund av vattnet som runnit ner.

Är en lämplig åtgärd någon form av rörisolering/kondensisolering? Vilken variant i så fall?
Jag har t ex kikat på denna: https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/thermofolie-06-x-75-m-45-m2-2000052346.

All hjälp och tips mottages tacksamt!
 
  • Baksida av kylskåp med markerat kopparrör delvis täckt av frost, omgiven av andra ledningar och en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser nästan ut som att det når kondensat hela vägen till kompressorn (läs överfyllnad av köldmedel) ... hade det bara varit i gasform så borde man sett en temperaturgradient i frosten att det blev varmare och frosten övergå till kondens ju närmare kompressorn den kommer...

Men jämn temperatur hela vägen tyder på att suggasledningen för oförgasad kondensat till kompressorn - det som normalt skall vara kvar i receivern inne i evaporatorn (ihopbyggd) eller precis efter evaporatorn (en burk precis i slutet)

På äldre kyl/frys satt suggasröret och kapillärröret termisk ihopkopplad med hårdlödning eller att kapillärröret gick inne i suggasröret - men tydligen inte här...

syftet med arrangemanget var delvis för att värma suggasröret så att det inte kondenserar och att kondensatet kyldes mer så att större andel var flytande när det väl nådde evaporatorn - kort sagt bättre effektivitet.

Om kompressorn är för R600a så vill man också ha den förvärmningen av suggasen så att det inte kondenserar på cylinderväggarna under kompression och tunna ut oljan - men det verkar man strunta i här... (förmodligen ger kompressorn så mycket förlustvärme att man räknar med att det värms tillräckligt i pumphuset innan det sugs in för kompression)

Det är sådana detaljer som kan vara skillnaden om kompressorn håller i ~10 år eller som med suggasvärmeväxlare som med tidigare kyl/frys även på R12-tiden - håller +30 år... med andra ord planerad haveri...
 
  • Gilla
  • Haha
Nixon90 och 1 till
  • Laddar…
returen
N Nifa skrev:
Hej!

Vi har ett kylskåp av märket Husqvarna som jag (tror) är från 2013. Enligt de nya tidernas standard är då detta lastgammalt…

Jag har haft problem med ett rör på baksidan där det fryser på och sedan tinar - vilket i sin tur leder till att det droppar ner vatten. Det är i mindre mängder men jag tvingas ha en liten plastlåda som samlar upp vattnet. Se bild nedan där jag markerat det rör som ställer till problem. Som ni kan se på bilden är det lite frost på, men detta smälter och sedan repeteras allt igen. Rosten längst ner är på grund av vattnet som runnit ner.

Är en lämplig åtgärd någon form av rörisolering/kondensisolering? Vilken variant i så fall?
Jag har t ex kikat på denna: [länk].

All hjälp och tips mottages tacksamt!
hej jag ser att kompressorn är bytt
teknikern som gjort detta har fyllt i för mycket gas så du fått det man kallar backfrost
bara att korrigera fylnadsmängden
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
returen
X xxargs skrev:
ser nästan ut som att det når kondensat hela vägen till kompressorn (läs överfyllnad av köldmedel) ... hade det bara varit i gasform så borde man sett en temperaturgradient i frosten att det blev varmare och frosten övergå till kondens ju närmare kompressorn den kommer...

Men jämn temperatur hela vägen tyder på att suggasledningen för oförgasad kondensat till kompressorn - det som normalt skall vara kvar i receivern inne i evaporatorn (ihopbyggd) eller precis efter evaporatorn (en burk precis i slutet)

På äldre kyl/frys satt suggasröret och kapillärröret termisk ihopkopplad med hårdlödning eller att kapillärröret gick inne i suggasröret - men tydligen inte här...

syftet med arrangemanget var delvis för att värma suggasröret så att det inte kondenserar och att kondensatet kyldes mer så att större andel var flytande när det väl nådde evaporatorn - kort sagt bättre effektivitet.

Om kompressorn är för R600a så vill man också ha den förvärmningen av suggasen så att det inte kondenserar på cylinderväggarna under kompression och tunna ut oljan - men det verkar man strunta i här... (förmodligen ger kompressorn så mycket förlustvärme att man räknar med att det värms tillräckligt i pumphuset innan det sugs in för kompression)

Det är sådana detaljer som kan vara skillnaden om kompressorn håller i ~10 år eller som med suggasvärmeväxlare som med tidigare kyl/frys även på R12-tiden - håller +30 år... med andra ord planerad haveri...
du har verkligen noll koll på hur ett kylskåp fungerar
 
returen returen skrev:
du har verkligen noll koll på hur ett kylskåp fungerar
det var väntat men jag orkar bara inte argumentera med dig...
 
returen
X xxargs skrev:
det var väntat men jag orkar bara inte argumentera med dig...
varför fortsätter du då att sprida din dynga?
 
returen returen skrev:
hej jag ser att kompressorn är bytt
teknikern som gjort detta har fyllt i för mycket gas så du fått det man kallar backfrost
bara att korrigera fylnadsmängden
Hej!

Ja, det stämmer. Vi hade en tekniker i somras som var där och fyllde på. Han var faktiskt på besök två gånger och fyllde på gas då vi fortfarande hade problem med låg kyla i kylskåpet efter första besöket. Kanske tog han i för mycket?

Kan man själv korrigera fyllnadsmängden eller behöver man en tekniker till detta?
 
returen
N Nifa skrev:
Hej!

Ja, det stämmer. Vi hade en tekniker i somras som var där och fyllde på. Han var faktiskt på besök två gånger och fyllde på gas då vi fortfarande hade problem med låg kyla i kylskåpet efter första besöket. Kanske tog han i för mycket?

Kan man själv korrigera fyllnadsmängden eller behöver man en tekniker till detta?
du behöver tekniker för att få det bra dvs en annan tekniker
systemet måste vara tomt och vakumsuget därefter skall rätt mängd vägas in.
visst kan du chansa att när kompressorn inte går snabbt pysa ur en skvätt via schradern men du har noll koll på hur mycket som du pyser ut
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
returen returen skrev:
du behöver tekniker för att få det bra dvs en annan tekniker
systemet måste vara tomt och vakumsuget därefter skall rätt mängd vägas in.
visst kan du chansa att när kompressorn inte går snabbt pysa ur en skvätt via schradern men du har noll koll på hur mycket som du pyser ut
Ok, tack för återkoppling.

Vi har ett års garanti på arbetet så vi lär höra av oss till Electrolux igen då som gjorde första reparationen.
 
returen returen skrev:
du har verkligen noll koll på hur ett kylskåp fungerar
I detta fallet så kan jag inte hålla med riktigt, xxargs har ju rätt i det som skrivs i inlägget men nivå är lite högre än vad detta forum kanske brukar hålla på sina svar. Ni kommer ju båda fram till exakt samma sak. Att den är överfylld är utan tvekan anledningen. Men inget i inlägget är felaktigt, terminologin kondens (bildas på utsidan av rören) och kondensat (underkylt köldmedium i röret) kan kanske förvirra lite men det är ju helt korrekt att kapillärrörets montage med sugledningen hjälper till med underkylningen av köldmedievätskan samtidigt som kondensatet ökar temp på sugledningen och denna typ av lösning är en suggasvärmeväxlare i sin enklaste form vilket man återfinner i många andra produkter också så som Nibes värmepumpar m.m.

Att detta ökar verkningsgraden stämmer också, att isobutan är extra känsligt pga sin kokpunkt och gashastighet är ju också sant. Mycket av detta påverkar garanterat livslängden vilket inte tillverkarna av dagens produkter alls bryr sig om tråkigt nog… Även om svaret är lite avancerat så tycker jag att det är intressant ur perspektivet att det i hög grad faktiskt är dåliga konstruktioner som bidrar till dålig livslängd, det är inte bara bristen på kvalitetskomponenter…
 
  • Gilla
xxargs
  • Laddar…
returen
N Nixon90 skrev:
I detta fallet så kan jag inte hålla med riktigt, xxargs har ju rätt i det som skrivs i inlägget men nivå är lite högre än vad detta forum kanske brukar hålla på sina svar. Ni kommer ju båda fram till exakt samma sak. Att den är överfylld är utan tvekan anledningen. Men inget i inlägget är felaktigt, terminologin kondens (bildas på utsidan av rören) och kondensat (underkylt köldmedium i röret) kan kanske förvirra lite men det är ju helt korrekt att kapillärrörets montage med sugledningen hjälper till med underkylningen av köldmedievätskan samtidigt som kondensatet ökar temp på sugledningen och denna typ av lösning är en suggasvärmeväxlare i sin enklaste form vilket man återfinner i många andra produkter också så som Nibes värmepumpar m.m.

Att detta ökar verkningsgraden stämmer också, att isobutan är extra känsligt pga sin kokpunkt och gashastighet är ju också sant. Mycket av detta påverkar garanterat livslängden vilket inte tillverkarna av dagens produkter alls bryr sig om tråkigt nog… Även om svaret är lite avancerat så tycker jag att det är intressant ur perspektivet att det i hög grad faktiskt är dåliga konstruktioner som bidrar till dålig livslängd, det är inte bara bristen på kvalitetskomponenter…
har inget med backfrosten att göra
och kylen har kapilärröret fäst vid sugledningen ända fram till förångaren
och man har ingen reciver på dessa små system så det mesta fel fel fel som Brasse sa iTVn
 
returen
N Nifa skrev:
Ok, tack för återkoppling.

Vi har ett års garanti på arbetet så vi lär höra av oss till Electrolux igen då som gjorde första reparationen.
Ja det är bara att göra det, extremt frikostigt med 1års garanti på arbetet
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.