Hej! Upptäckte att det bildats kondens på utsidan avluftsröret på pannan. Bör jag vara orolig för taket eller är allt i sin ordning? Satte in en ny panna förra året. IVT 302.
Den sitter placerad i badrummet.
Tacksam för hjälp!
Den sitter placerad i badrummet.
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Installationsmanualen.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/im-vent_302-2018_08-sv-6720875652_02.pdf
Men samma sak gäller alla frånluftvärmepumpar oavsett fabrikat. Är det en firma som har installerat den?
https://cdn.jseducation.se/files/pages/im-vent_302-2018_08-sv-6720875652_02.pdf
Men samma sak gäller alla frånluftvärmepumpar oavsett fabrikat. Är det en firma som har installerat den?
Ja en lokal känd firma.useless skrev:
Är det ett allvarligt fel?
röret kan alltså utsättas för kondens men det skall inte ligga direkt mot tak? har jag förstått rätt då?
Det blir alltid kondens på ett rör där det går kallare luft än omgivningen. Därför ska det isoleras med diffussionstät isolering. Det är en grundläggande regel som vilken ventilationsfirma som helst ska känna till.
Hur ser resten av röret ut?
Hur ser resten av röret ut?
Okej! Oroväckande...useless skrev:
Man tar för givet att proffs kan när man både anlitar och betalar.
Detta är allt jag kan se.
Vilken jäkla otur att pumpen/pannan gick sönder 4 dagar efter köp...
Avluftsröret behöver en ”strumpa” gjord av isolering och plast, från pump till mynning på taket. Nöj dig inte med en åtgärd av den nedre synliga delen utan försäkra dig om, gärna visuellt, att isolering och plast är kontinuerlig hela vägen upp.
Varm fuktig luft kondenseras till vatten på det iskalla röret vilket kan medföra konsekvenser såsom vattenskada, mögel, elfel osv. Firman har inget att ursäkta av detta uppenbara slarv. Intressant att höra om vad dom har att komma med..
Avluftsröret behöver en ”strumpa” gjord av isolering och plast, från pump till mynning på taket. Nöj dig inte med en åtgärd av den nedre synliga delen utan försäkra dig om, gärna visuellt, att isolering och plast är kontinuerlig hela vägen upp.
Varm fuktig luft kondenseras till vatten på det iskalla röret vilket kan medföra konsekvenser såsom vattenskada, mögel, elfel osv. Firman har inget att ursäkta av detta uppenbara slarv. Intressant att höra om vad dom har att komma med..
Klicka här för att svara