Jag har några fula gamla fläckar i innertaket - målad spånskicor
De syns bara om jag går och lyser med ficklampa. Som mörka skuggor. Hur som går det att se skillnad på fuktfläckar orsakade av läckage eller kondens?

Nej.

Däremot brukar läckor kunna ge mer vatten snabbt vilket då gör att det rinner vidare längs reglar och brädor eller skivor och det följer tyngdkraften nedåt. Men, små droppläckage eller kraftigare kondens kan naturligtvis ge likartad fuktspridning.

Man måste följa fuktfläckarna uppåt och försöka lista ut varifrån fukten/vattnet kan tänkas komma.

Sedan kan det vara gamla fuktfläckar som blöder igenom takfärgen. Ska man måla över gamla fuktfläckar måste de patineras. Lämpligen med riktig alkydoljefärg. Det vet jag fungerar. Huruvida den vattenskadade moderna varianten gör det har jag ingen aning om, men då det är en blandning med vatten är jag naturligt skeptisk.

Oldboy Oldboy skrev:
Nej.

Däremot brukar läckor kunna ge mer vatten snabbt vilket då gör att det rinner vidare längs reglar och brädor eller skivor och det följer tyngdkraften nedåt. Men, små droppläckage eller kraftigare kondens kan naturligtvis ge likartad fuktspridning.

Man måste följa fuktfläckarna uppåt och försöka lista ut varifrån fukten/vattnet kan tänkas komma.

Sedan kan det vara gamla fuktfläckar som blöder igenom takfärgen. Ska man måla över gamla fuktfläckar måste de patineras. Lämpligen med riktig alkydoljefärg. Det vet jag fungerar. Huruvida den vattenskadade moderna varianten gör det har jag ingen aning om, men då det är en blandning med vatten är jag naturligt skeptisk.
Går det att mäta med någon fuktmätare eller liknande för att förstå om de är gamla eller nya?
Jag har några fläckar men de har funnits där i jättemånga år, och det är inte blöta, kalla eller något annat. Ser ut som sotiga fläckar som syns bara när man lyser med ficklampa.
Om jag har en läcka på taket borde det väl under dessa år läckt igenom och börjat droppa? Så mycket snö och regn som förekommer på taket? Kan de då vara kondens ? Å är det från vinden eller inifrån och upp?

Fuktmätare, sådan som mäter fukt i mtrl, är utmärkt för att avgöra om fläckarna är torra eller fuktiga, även om handpåläggning brukar kunna ge samma info. Men, om det bara är lite fuktigt och kanske torkar upp mellan tillfällena så kan det vara svårt att avgöra, och då är en fuktmätare bra.

Sotiga fläckar kan uppträda runt en gammal murad skorsten. Det har jag. Det beror på att skorstenen är i dåligt skick och läcker regnvatten (trots regnskydd på toppen).

Bilder och beskrivning av huset där fuktfläckarna är behövs för att kunna säga ngt mer konkret.

Oldboy Oldboy skrev:
Fuktmätare, sådan som mäter fukt i mtrl, är utmärkt för att avgöra om fläckarna är torra eller fuktiga, även om handpåläggning brukar kunna ge samma info. Men, om det bara är lite fuktigt och kanske torkar upp mellan tillfällena så kan det vara svårt att avgöra, och då är en fuktmätare bra.

Sotiga fläckar kan uppträda runt en gammal murad skorsten. Det har jag. Det beror på att skorstenen är i dåligt skick och läcker regnvatten (trots regnskydd på toppen).

Bilder och beskrivning av huset där fuktfläckarna är behövs för att kunna säga ngt mer konkret.
Rädd att det är läckage. Kanske varit länge men torkar upp mellan varven för det är inget som känns fuktigt, men innetaket buktar ju faktiskt lite.
Hur dyrt är det att lägga om/ laga ett tak? Det är snedtak och sluttar ju på övervåningen så den aktuella delen kan jag inte se från vinden. River de då taket från utsidan? Och jag bor i norra Sverige, snö på taket nu- hur funkar det?

L Lillamyran skrev:
Rädd att det är läckage. Kanske varit länge men torkar upp mellan varven för det är inget som känns fuktigt, men innetaket buktar ju faktiskt lite.
Hur dyrt är det att lägga om/ laga ett tak? Det är snedtak och sluttar ju på övervåningen så den aktuella delen kan jag inte se från vinden. River de då taket från utsidan? Och jag bor i norra Sverige, snö på taket nu- hur funkar det?
Och om det är takläckage, hur stor är risken att det runnit ut i väggarna och där orsakat mögel och fukt? Hur kontrolleras det?

Om det är fuktfläckar från läckage så bör de fortsätta sin utbredning nedåt, under förutsättning att läckaget är tillräckligt stort.
Går det ner i bjälklag eller väggar så bör fuktmärken synas där också.

Har det hållit på länge så är det ingen panik.
Börja med att ta ut någon kunnig person som får titta på det. Om det är taket som behöver åtgärdas så ta ut ngn kunnig takperson, kanske en plåtslagare om det är vid skorstenen det läcker. Skulle taket behöva läggas om så ta in offerter från takfirmor.
Byggare jobbar ute även på vintern (obegripligt nog :)), men förmodligen kan ev jobb vänta till sommaren.

Jättesvårt att fota då jag behöver lysa med en stark lampa för att de ska synas. Men de här har funnits i många år, dock osäker om någon nytt märke kan ha dykt upp nyligen.

• Fläckar på taket, oklart ursprung, visade med lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svagt synliga märken på en vägg upplysta med en lampa, dolda sedan många år, osäkra om nya märken tillkommit nyligen.
    Skapa konto
  • Fläck på innertak, oklart ursprung.
    Skapa konto
Det verkar ju inte vara något stort eller pågående läckage för då tycker jag det skulle börja läcka i inneracket men det är mystiska fläckar och de känns inte blöta eller fuktiga. Däremot drar det kallluft känner jag från taket- oavsett ovan eller inte ovan någon fläck

Det där ser inte ut som fuktfläckar.
Fuktfläckar brukar ofta ha bruna kanter, och de brukar också vara mer eller mindre runda, med centrum där vatten droppat ner uppifrån. Kondensfläckar kan skilja sig men fukt som suger in i fuktabsorberande mtrl såsom spånskivor och gipsskivor får runda utseenden då fukten sprider sig radiellt ut från fuktcentrum. (Det ser ut som du har vanliga takgipsskivor.)

Det ser ut som vanliga märken i taket som kan komma från att ngt föremål skavt i vid lyft t ex. Den första (stora) fläcken skulle ev kunna bero på att det suttit ngt där som förhindrat målning, och när det sedan blivit borttaget så har man lappat i målningen efteråt.

Exempel på fuktfläckar:
Rund fuktfläck med bruna kanter på ett tak av gipsskivor, visar exempel på vattenrelaterad skada.
Fuktfläck på takgipsskiva med ojämn, brun kant och kringliggande märken, liknande kondens eller vattenläckagemarkering.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det där ser inte ut som fuktfläckar.
Fuktfläckar brukar ofta ha bruna kanter, och de brukar också vara mer eller mindre runda, med centrum där vatten droppat ner uppifrån. Kondensfläckar kan skilja sig men fukt som suger in i fuktabsorberande mtrl såsom spånskivor och gipsskivor får runda utseenden då fukten sprider sig radiellt ut från fuktcentrum. (Det ser ut som du har vanliga takgipsskivor.)

Jag vet, det är jätte konstiga fläckar och de har funnits där i flera år men jag tycker att ibland kommer de fram tydligare. Jag målade taket för några år sedan och de kom tillbaka (samma fläckar alltså, så antar att jag behöver ha någon täckfärg.
Jag tror det är målade spånskivor, med frigolit isolering under. Försökte kika under en, där det är en jättestor fläck längs hela kanten, ska ta bild senare. Men ser torrt ut under ????
En takläggare jag skickade bilderna till trodde det kunde ev vara kondens för det är gammalt tak utan skydd för kondenspapp.hur akut är det att åtgärda taket?

L Lillamyran skrev:
Jättesvårt att fota då jag behöver lysa med en stark lampa för att de ska synas. Men de här har funnits i många år, dock osäker om någon nytt märke kan ha dykt upp nyligen.
Sista bilden ser mer ut att man missat en fläck med penseln vid en ommålning av taket, resten av de utsträckta fläckarna kan också beror på att det är för tunt med färg gentemot den mörkare underlaget.

kort sagt en slarvig utförd och hastig ommålning...

Sedan kan man diskutera varför den tidigare underlaget var mörkare, men är det gammal hus med eldstad/kakelugn så kan det vara sot eller av olika former av tobaksrökning.

Det är med stor sannolikhet inte fuktfläckar då fuktfläckar ser ut som i 'Oldboy' inlägg med bilder.

X xxargs skrev:
Sista bilden ser mer ut att man missat en fläck med penseln vid en ommålning av taket, resten av de utsträckta fläckarna kan också beror på att det är för tunt med färg gentemot den mörkare underlaget.

kort sagt en slarvig utförd och hastig ommålning...

Sedan kan man diskutera varför den tidigare underlaget var mörkare, men är det gammal hus med eldstad/kakelugn så kan det vara sot eller av olika former av tobaksrökning.

Det är med stor sannolikhet inte fuktfläckar då fuktfläckar ser ut som i 'Oldboy' inlägg med bilder.
Kan det vara kondens? Tidigare ägare har målat med annan vit färg på vissa ställen som blänker lite - målningen som gjordes för 2-3 år sedan å där de gamla fläckarna kom tillbaka igen är nog slarvig gjord. Bara ett lager misstänker jag.
Här är den större fläcken som jag nämnt. Här kan jag kika ner i en springa och se att det är torr spånskiva utan mörka inslag av vattenskada- men att det är isolerat på baksidan med vanlig vit frigolitskiva.
Är detta också slarvigt målat tro eller vad tror ni?

• Vägg och tak med fläckar och mönstrad tapet, möjligtvis orsakat av slarvig målarfärg.
    Skapa konto
Även här tycker jag det ser som en slarvig och ofullständig övermålning.

Om det är kondens så bör det vara betydligt kallare, ja ordentligt kallare innan någon fukt fäller ut om vi pratar vintertid och det är uppvärmda lokaler - som med många minusgrader ute bör ligga på under 20% Rh i rummet vid 20-22 grader inomhus och då krävs det 0-grader och kallare på ytan innan kondens faller ut.

den kylan bör du med lätthet känna med handen - men vill man jaga värmeläckor så kanske det är bättre att jaga med IR-temperaturmätare eller värmekamera.

Är det blankare under så kan det bero på vilken färgtyp som använts, och lyser det blanka igenom här och där så tyder det på dålig täckmålning.
Blank färg kan också indikera att man patinerat gamla fuktfläckar.
Oavsett så tycks det nu endast vara fråga om att måla om för att få det enhetligt, då inga fuktrelaterade fläckar syns.
Jag känner mig 100% säker på att det inte heller är orsakat av kondens. Lite beroende på omständigheterna, men om det hade varit kondensfläckar som uppstått varje år på samma ställen så hade det varit svartfläckigt av mögel vid det här laget högst sannolikt.

"hur akut är det att åtgärda taket?"
Då det inte förefaller vara fuktrelaterat så är det inte alls akut. Det är enbart en estetisk fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.