10 021 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Kompressorn läcker gas på ny värmepump
Installerade vår IVT bergvärmepump mars 2015. 10 månader efter installationen larmade den för "utlöst lågtryckspressostat E21.RLP" Det var även bedömt 1dl oljig vätska som jag uppfattade som gulaktig på golvet inne i skåpet.
Tekniker från installatören kom hit, provtryckte systemet och gjorde åtgärd. Ett år senare är det återigen olja på golvet och en annan tekniker kommer hit. Pumpen har INTE felvarnat denna gång. Till en början hittar han inget fel och vill helt inte börja hänga upp sina grejer som han uttrycket det jag förstår som en djupare undersökning på systemet. När han till slut gör det så ser han att gasen i kompressorn är slut. Han fyller på 600 gram gas och det märks direkt att pumpen har lättare att upprätthålla temperaturen. Han skulle återkomma för att provtrycka systemet igen, men har inte varit här ännu.
Två frågor på detta,
-hur kan det komma sig att kompressorn inte varnar när den har slut på kylgas?
-hur mår kompressorn efter 2 års läckage? Finns det egentligen något annat alternativ än att kräva att de ska byta ut kompressorn?
Tekniker från installatören kom hit, provtryckte systemet och gjorde åtgärd. Ett år senare är det återigen olja på golvet och en annan tekniker kommer hit. Pumpen har INTE felvarnat denna gång. Till en början hittar han inget fel och vill helt inte börja hänga upp sina grejer som han uttrycket det jag förstår som en djupare undersökning på systemet. När han till slut gör det så ser han att gasen i kompressorn är slut. Han fyller på 600 gram gas och det märks direkt att pumpen har lättare att upprätthålla temperaturen. Han skulle återkomma för att provtrycka systemet igen, men har inte varit här ännu.
Två frågor på detta,
-hur kan det komma sig att kompressorn inte varnar när den har slut på kylgas?
-hur mår kompressorn efter 2 års läckage? Finns det egentligen något annat alternativ än att kräva att de ska byta ut kompressorn?
Den oljiga vätskan är just oljan som ska smörja kompressorn. Det brukar inte vara så jättemycket i systemet, så om det har läckt ut ett par dl så borde man ha fyllt på. Dessutom är man skyldig enligt lag att läcksöka och åtgärda läckage innan man fyller på ny gas, så att fylla på först och provtrycka sen låter inte helt seriöst.
Gjorde den första teknikern någon åtgärd för att fixa läckaget?
Jag tycker du ska kontakta IVT direkt och kräva en ny VP eftersom den har haft läckage ända från början.
Jag tycker du ska kontakta IVT direkt och kräva en ny VP eftersom den har haft läckage ända från början.
Ja, tekniker 2 kunde se att han hade gjort nåt lödningsjobb. Tek2 berättade även hur oerhört svårt det var att hitta läckor. Själv tycker jag att det är märkligt att nya grejor läcker. När du skriver ny VP, menar du hela skåpet då, du skulle inte bara nöja dig med att byta kompressorn?useless skrev:Den oljiga vätskan är just oljan som ska smörja kompressorn. Det brukar inte vara så jättemycket i systemet, så om det har läckt ut ett par dl så borde man ha fyllt på. Dessutom är man skyldig enligt lag att läcksöka och åtgärda läckage innan man fyller på ny gas, så att fylla på först och provtrycka sen låter inte helt seriöst.
Åtminstone vissa fabrikat erbjuder komplett kylmodul med kompressor, kondensor, pressostater, torkmedelsbehållare, expansionsventil etc. Åtminstone denna modul eller motsvarande borde bytas ut när det läcker så.
Bosch/IVT har ingen lättbytt kylmodul vad jag vet, så det blir nog till att löda lös kompressor och torkfilter i det här fallet. Men, som sagt var, eftersom det är en relativt ny VP och det har varit fel hela tiden så skulle det kunna gå att få hela skiten utbytt via nån goodwill tycker jag. IVT skryter ju om att dom har så bra garantier och man betalar en hel del jämfört med motsvarande pryl märkt med namnet Bosch just för att eventuella problem ska lösa sig smidigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skulle ni göra med bergvärmepump där kondensorn läcker gas i husets element
Värmepumpar -
Läcker från gas tub (ventil)
Verktyg & Maskiner -
Gaspanna läcker mellan varmvattenkrets och uppvärmningskrets. Laga? Köpa vaf istället?
Värme allmänt -
Läcker gasoltuben till min gasolgrill?
Altan & Uteplats -
Gasol läcker ut när myggmaskinen stannat
Trädgårdsmaskiner