Jag får verkligen huvudvärk, har en frysskåp av märket electrolux som är 9 år gammalt. själva kylningen är inget problem utan bara det där oljudet som genomtränger nästan överallt och borrar in örat på mig. oljudet kan pågå i 40min sen klickar det och blir tyst under en kort tid typ ca 15min sen börjar andra ronden med irriterande ljudet. Nån som vet vad det skulle vara? är det termostaten eller kompressorn?. Jag har frosta av 2gnr, städat bakom, ligger stadigt, frysdörren sitter fast. Om jag bokar en servicetekniker från electrolux skulle det kosta 1795:- alternativt skulle vara köpa ljuddämpmatta för isolera oljudet uner golvet, väggarna och även inne i komressorn med små ljuddämparkuddar. Tacksam om ni kan hjälpa mig

Se bifogade filer för dB mätning samt inspelning av "oljudet"

Frysskåp: Electrolux EUC29320W, år 2012 (har ingen fläkt)

• Skärmdump av ljudmätningsapp visar 52.9 dB, bakgrund av suddiga bokhyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
det är troligen kompressor relaterat med tanke på intervallet men exakt vad?

electroluxaren skrev:
det är troligen kompressor relaterat med tanke på intervallet men exakt vad?
aha ...okey, undrar om det är värd boka en servicetekniker som byter kompressorn för 1795:- alternativt göra själv (nybörjare) eller köpa en ny frysskåp.
fråga 1? Men hur är det med dämpningsmattor skulle det bidra positiv och få oljudet på en lägre nivå.
fråga 2: vad hade du gjort? vad är bästa alternativen?

A
O Orion78 skrev:
aha ...okey, undrar om det är värd boka en servicetekniker som byter kompressorn för 1795:- alternativt göra själv (nybörjare) eller köpa en ny frysskåp.
fråga 1? Men hur är det med dämpningsmattor skulle det bidra positiv och få oljudet på en lägre nivå.
fråga 2: vad hade du gjort? vad är bästa alternativen?
1795.- får du väl inte ens kompressorn för?
Inget som säger att en ny kompressor är ljudlös kanske tom är värre

electroluxaren skrev:
1795.- får du väl inte ens kompressorn för?
Inget som säger att en ny kompressor är ljudlös kanske tom är värre
pratade med electrolux supporten igår och boka servicetekniker för 1795:- ingår allt även bytte av delar som te.x kompressorn och annat också plus 1års garanti på utförd jobb. köpa loss delen själv kostar 1907kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.