Hejsan,
Jag är på jakt efter 1 kompressor, som klarar allt :D säkert ställt tusen gånger.
Nej men letar efter en kompressor som man kan utnyttja till
1.Dykert
2.spik
3.målning
4.allt annat skoj jag inte kommit på,

Tittade då på denna nedan
https://www.metabo.com/com/en/tools...mega-350-100-d-601539000-mega-compressor.html

Dock märkte jag två saker som då säkert ställts tidigare även,

1.Oljesmord, spelar det ens någon roll för målning? har förstått att det kan "smutsa ner luften", riktar mig då mot att lackera luckor etc, samt måla väggar.
2.90 L bör väl räcka för att måla väggar?
3.Tänkte mig en HVLP spruta, men noterar då "low Pressure", 10 Bar låter inte som LP, kommer det förstöra allt?
Dock har den manometer, som kan reducera trycket?*stort frågetecken och vild chansning från mig*
4.Tittade på Bahcos HVLP och den säger 250L/m i luft, och denna då har 220L/m vid 80%, kommer allt gå åt helvete?
5.1 fas vs 3 fas, endast för mer kräm & snabbare "påfyllning"?

Är jag helt jävla ute? någon själv som har denna och målat väggar & möbler? Är den värdelös? :D

Tack på förhand
Ib

1. Finns olje/vattenavskiljare, använd de när du kör med färgsprutan. Använder själv en modell från Biltema utan problem!
2. Så länge kompressorn ger mer flöde än du förbrukar påverkar tanken endast hur ofta den behöver starta, har du behov av stort flöde under kortare stunder klarar du dig med en mindre kompressor om tanken är tillräckligt stor. Har 90L själv och tycker det fungerar bra.
3. Det är vad tryckregulatorn används till! Manometern visar vilket tryck som är inställt. Kommer jag ihåg rätt gillar min HVLP 2,5-3 bar.
4. Metabo anger att kompressorn kan leverera 220L/min vid 8 bar (80% av 10 bar), OM jag tänker rätt, så innebär det 8*220=1760 normal-liter per minut. Tillverkarnas uppgifter på luftförbrukning stämmer sällan, verkar inte finnas något bestämt sätt att mäta på... Lämnar öppet för följdfrågor eller rättning/komplettering av andra.
5. Personlig åsikt, för stora förbrukare som kan gå en längre tid föredrar jag 3-fas, mindre risk att bränna en säkring :) Har du 16A huvudsäkringar så kan en fas maximalt belastas med 3680W en längre tid utan att säkringen ska behöva göra sitt jobb.

Min kompressor är på 3kW (3-fas) och 90L tank. Önskar att jag köpt modellen över för den orkar precis med blästerskåpet. För nr 1 & 2 i din önskelista klarar du dig i princip med vilken kompressor som helst. Färgsprutan jag har behöver någonstans mellan vad min nuvarande kompressor och en tidigare 1,5kW modell gav.

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.