Byggahus.se

Kompressor tömmer ni luften efter användning?

1. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Hej alla

Köpte idag en Stanley kompressor 24 liter med oljesmörjning.. jag undrar om jag ska tömma ut den på luft efter användning? Ja använder den max ett par gånger om året nämligen. Vilket mår maskinen bäst av? Sedan är det svårare att vira in slangen när det är massa luft i..

Tack för mig

2. K
    Medlem · 824 inlägg
    Min är alltid på. Så svar: Nej!

• Laddar…
  3. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 525 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Tömma den på luft behöver du ej göra , kommer antagligen att läcka ur efter ngr månader.
    Om du lossar slangen från snabbkopplingen på kompressor så blir slangen trycklös.

• Laddar…
  4. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Ok jag förstår dom som använder den ofta självklart har den fylld. Tänkte ja använder den ett par gånger om året. Men slitet det inte mer så kan den vara fylld då. Men går det ta bort slangen när kompressorn är trycksatt? Åker inte all luft ut då

5. HashtagPL400
    Garagebyggare · Västmanland · 124 inlägg

HashtagPL400

Garagebyggare
    Brukar lämna kvar med tryck i, tömmer dock alltid konden ur botten-ventilen efter användning :)

6. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Du lufta den på skruven under menar du? Bara öppna ett par sekunder sen stänger du? För den tömmer väll all luft om den står öppen?

7. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Hur ofta byter ni olja på era maskiner? Är det korta service intervaller? Stog inget om detta

8. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 525 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Om du startar kompressorn utan slang så kommer luften ej att försvinna ut genom snabbkopplingen (y)Du kan justera ned trycket på tryckregleringen (ratt vid tryckmätaren) så gör du slangen trycklös den vägen.

9. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Ok sedan finns det en sprint där framme som går dra rakt ut så pyser luften.Vad är den till?
    Den sitter jämnte tryckreglerngs ratten

10. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    Ja provade som du sa fylla kompressorn. Sedan in med slangen i snabbkopplingar gick bra. Sedan skruvade ja på ratten minus sänka trycket då åker ju luften ur maskinen också plus det blev ett jävla tryck när jag drog ut slangen från snabb kopplingen

11. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    "Sprinten" låter dom övertrycksventilen.

12. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg
    I manualen står det mineralolja sae 40.
    Jula ha en kompressor olja starta 68 heter denna
    Står dock inget sae 40

13. E
    Medlem · 2 229 inlägg
    Det är ingen rallybil, olja som olja i kompressormotorn.

14. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 845 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Min står alltid på, tror ja aldrig bytt olja i den

15. S
    Medlem · Västra Götaland · 514 inlägg

StevieGee

Medlem
    Sprinten som du beskriver är garanterat för att motionera säkerhetsventilen, även kallat lättverk. Bra att göra det ganska regelbundet så vet du att säkerhetsventilen fungerar när den väl kommer att behövas.
    Inte så bra att kalldra lättverket utan gör det med luft i tanken så får den lite hjälp underifrån..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.