1 891 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Kompressor stannar periodvis Bergvärmepump IVT GreenLine C7
Har en IVT greenline C7 från 2001.
Ett mystiskt fel har uppstått!
Med jämna mellanrum så går inte kompressorn. Jag har mätt att det är spänning på samtliga faser till kompressorn ut från kontaktorn och ut från motorskyddet. Även styrdatorn säger att kompressorn är igång och sätter inget larm.
Sedan dröjer det några timmar så kan kompressorn hoppa igång igen!
Under "stoppet" mäter jag oändlig resistans mellan faserna på kompressorn när jag mäter efter motorskyddet.
Finns det någon typ av värmeskydd på kompressorn som slår till och ligger aktiv några timmar? När jag kollar givare GT6, dvs hetgas ut, så är den mycket hög. Runt 120 grader!
Givetvis inga nyttiga värden ... men kompressorn låter rätt mycket och det hörs till sovrummet så jag känner inte att jag egentligen vill kosta på några större reparationer utan får bli en ny pump den dagen den havererar! Tur man låste elpriset .....
Ett mystiskt fel har uppstått!
Med jämna mellanrum så går inte kompressorn. Jag har mätt att det är spänning på samtliga faser till kompressorn ut från kontaktorn och ut från motorskyddet. Även styrdatorn säger att kompressorn är igång och sätter inget larm.
Sedan dröjer det några timmar så kan kompressorn hoppa igång igen!
Under "stoppet" mäter jag oändlig resistans mellan faserna på kompressorn när jag mäter efter motorskyddet.
Finns det någon typ av värmeskydd på kompressorn som slår till och ligger aktiv några timmar? När jag kollar givare GT6, dvs hetgas ut, så är den mycket hög. Runt 120 grader!
Givetvis inga nyttiga värden ... men kompressorn låter rätt mycket och det hörs till sovrummet så jag känner inte att jag egentligen vill kosta på några större reparationer utan får bli en ny pump den dagen den havererar! Tur man låste elpriset .....
Jag vill minnas att det finns ett internt överhettningskydd i kompressorn som återställer sig själv när kompressorn har svalnat 
Det är nog läge att ta ut en servicetekniker som får kolla över vpn.
Är inte expansionsventilen bytt i den så gissar jag lite spontant på att den är kass vilket skulle kunna förklara den höga hetgastemperaturen
Är inte expansionsventilen bytt i den så gissar jag lite spontant på att den är kass vilket skulle kunna förklara den höga hetgastemperaturen
låter helt klart som en korrekt analys!T tobbetk skrev:Jag vill minnas att det finns ett internt överhettningskydd i kompressorn som återställer sig själv när kompressorn har svalnat
Är inte expansionsventilen bytt i den så gissar jag lite spontant på att den är kass vilket skulle kunna förklara den höga hetgastemperaturen![]()
Liknande trådar
-
Nibe VVM310 + F2120, kompressor stannar direkt efter start, larm om korta drifttider.
Värmepumpar -
Kylkompressor harklar sig, men stannar sen
Vitvaror -
Kompressorn stannar pga överhettning när det är kallt ute - borde man vara orolig?
Värmepumpar -
Kompressor dunkljud då den stannar, slitna gummibussningar?
Vitvaror -
Miele frys "stånkar till" när kompressorn stannar...
Vitvaror