Hittade iaf en kontaktor med 230 styrning så det får bli nästa veckas projekt.
Ny tryckströmbrytare är påväg, ska komma på torsdag.
Men lika bra att ha en möjlighet till båda styrningarna

nino nino skrev:
Hittade iaf en kontaktor med 230 styrning
Men hade du en nolla fram till nuvarande delar, om inte får du byta kabel till en 5-ledare från central kanske. Medd 400 V styrning ( spole ) så går det att ut före motorskyddet direkt.

Är en kabel på kanske 1m från kompressor till byggcentral, så det är enkelt att byta.

Till byggcentralen är det nolla

Ja just det, jag mätte mellan faserna
Hade
1-2 1.05
1-3 1.05
2-3 1.11

Är det ok?
Inte kanske världens bästa mätare
Grön digital multimeter, Schneider Electric, mätinstrument, display, vridknapp, mätkablar ingång, CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad mätte du? Motståndet?
Var mätte du? Mellan anslutningsplintarna på motorn? Var kontakten utdragen?

Skulle jag inte mäta med motorn igång och på utgående faser på tryckströmbrytaren ?
Eller har jag fattat helt fel, har ju hänt förut 😄

nino nino skrev:
Skulle jag inte mäta med motorn igång och på utgående faser på tryckströmbrytaren ?
Har du mätt så, borde du ha ca 400 Volt på alla tre mätningarna.

GK100 GK100 skrev:
Du får mäta över respektive kontakt dvs tre mätningar när det är i drift och du ska ha bara lite spänning där (delar av volt) och något annat som också är bra är att det är lika för alla tre.
Men jag fattade kanske fel och har gjort nån helt onödig mätning 😄

nino nino skrev:
Vad hade du mätaren inställd på?
A / V / Ω, samt vilket mätområde?

O
Demmpa Demmpa skrev:
Vad hade du mätaren inställd på?
A / V / Ω, samt vilket mätområde?
Kom även ihåg att beroende vilken storhet som skall mätas så skall mätproberna kopplas in olika i multimetern.

V 2

nino nino skrev:
Ja just det, jag mätte mellan faserna
Hade
1-2 1.05
1-3 1.05
2-3 1.11

Är det ok?
Inte kanske världens bästa mätare
[bild]
Med den där multimetern så kan/får du inte mäta mellan två faser.
Anledningen är att den bara mäter upp till 300V, mellan två faser är det drygt 400V.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag skulle kanske mätt 1-1 2-2 3-3 kom jag på nu med motorn igång på tryckströmbrytaren kom jag på nu.

Kollade förresten på bruna kabeln och isoleringen hade ett märke, men inte sönder

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag mätt 1-1 över tryckströmbrytaren
0.2v
0.055v
0.06v

Är en kontakt i brytaren som ser sämre ut och jag misstänker att det är den med högre värdet.

Har fått hem nya brytaren, men saknar några pluggar. Får lov att ordna det imorgon

Mycket el på slutet här men ett vanligt problem är ju fukt i de flesta kompressorer och det påverkar det mesta där det färdas luft och hur ser backventilen från tanken ut om du river isär den? Ska allt fungera så måste den vara 100% tät för annars fylls allt upp med luft igen trots att den dränerar "startsidan" vid stopp. Då blir det motigt vid start iallafall.....

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.