4 800 läst · 89 svar
5k läst
89 svar
Kompressor skjuter säkringar
Det brukar vara tryckströmbrytaren som krånglar och man kan då komplettera med en kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren. Tryckströmbrytare är relativt dåliga start/stopp apparater då slutningar/brytningar ofta kommer i otakt mellan dom olika faserna och då orsakar strömrusning på dom faser som sluter först.
Ok lite som jag misstänkte dåE elmont skrev:Det brukar vara tryckströmbrytaren som krånglar och man kan då komplettera med en kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren. Tryckströmbrytare är relativt dåliga start/stopp apparater då slutningar/brytningar ofta kommer i otakt mellan dom olika faserna och då orsakar strömrusning på dom faser som sluter först.
Kan man använda den kontaktorn jag har, 24vdc, men måste väl ha en 24v adapter då så klart.
Ska kolla om jag har nån med 240 styrning
Ja, du kan använda en 24V men då behöver du som du själv säger ha en transformator/adapter.nino skrev:
Om du vill använda en 230V kontaktor så behöver du byta anslutningskabeln, detta eftersom det bara är en fyrledare (4Gxx) där blå ledare används som fas idag.
Det är bättre att ha en 400V kontaktor,
tex,
https://www.se.com/se/sv/product/LC...-1-brytande-hjälpkontakt-ac3-9a-400vac-spole/
Är en telemecanique cad50bd som jag hittade i en bra att ha låda.
Tänkte att man kopplar inkommande faser till kontaktorn, från en av faserna tar man en tråd till tryckströmbrytaren och vidare till styrningen på kontaktorn, alltså med en med 230 styrning.
När tryckströmbrytaren sluter så får kontaktorn signal och sluter och motorn startar.
Men det är kanske inte så enkelt?
Tänkte att man kopplar inkommande faser till kontaktorn, från en av faserna tar man en tråd till tryckströmbrytaren och vidare till styrningen på kontaktorn, alltså med en med 230 styrning.
När tryckströmbrytaren sluter så får kontaktorn signal och sluter och motorn startar.
Men det är kanske inte så enkelt?
Svar nej, inte på sidan om om du ska allt på samma plats, sätter du en låda på sidan om på vägg med kontaktorn i, så kan du ha separat manöver från 230. Bäst att få allt på ett ställe. ingen skillnad på koppling 230 eller 400 bara kontaktorn som har annan spänningen. Sen för att vara säker utan att byta tryckisen, kan man bygla alla 3 på varje sida. Det blir då 3 brytare paralellt.
Bruna ser lite skavd ut, resten är nog bara synvilla,P Pligg85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bägge bilderna är på samma kabel men olika vinklar.
Men här ser det ut som att koppartrådar sticker upp genom isoleringen samt att isoleringen är intryckt,
Logga in
Skapa konto
Samma kabel men en tredje vinkel.
Får kolla på det där helt klart.
Är den bruna skavd så trådarna är framme så skulle det ju kunna skaka så pass att dom kommer mot en annan fas.
Skulle ju förklara varför det oftast gått 2 säkringar, tror att det brukar gjort det.
Vore ju lite pinsamt för mig 😄
Är den bruna skavd så trådarna är framme så skulle det ju kunna skaka så pass att dom kommer mot en annan fas.
Skulle ju förklara varför det oftast gått 2 säkringar, tror att det brukar gjort det.
Vore ju lite pinsamt för mig 😄