Det brukar vara tryckströmbrytaren som krånglar och man kan då komplettera med en kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren. Tryckströmbrytare är relativt dåliga start/stopp apparater då slutningar/brytningar ofta kommer i otakt mellan dom olika faserna och då orsakar strömrusning på dom faser som sluter först.

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det brukar vara tryckströmbrytaren som krånglar och man kan då komplettera med en kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren. Tryckströmbrytare är relativt dåliga start/stopp apparater då slutningar/brytningar ofta kommer i otakt mellan dom olika faserna och då orsakar strömrusning på dom faser som sluter först.
Ok lite som jag misstänkte då

Kan man använda den kontaktorn jag har, 24vdc, men måste väl ha en 24v adapter då så klart.

Ska kolla om jag har nån med 240 styrning

nino nino skrev:
Ok lite som jag misstänkte då

Kan man använda den kontaktorn jag har, 24vdc, men måste väl ha en 24v adapter då så klart.

Ska kolla om jag har nån med 240 styrning
Ja, du kan använda en 24V men då behöver du som du själv säger ha en transformator/adapter.

Om du vill använda en 230V kontaktor så behöver du byta anslutningskabeln, detta eftersom det bara är en fyrledare (4Gxx) där blå ledare används som fas idag.

Det är bättre att ha en 400V kontaktor,
tex,
https://www.se.com/se/sv/product/LC...-1-brytande-hjälpkontakt-ac3-9a-400vac-spole/

Är en telemecanique cad50bd som jag hittade i en bra att ha låda.

Tänkte att man kopplar inkommande faser till kontaktorn, från en av faserna tar man en tråd till tryckströmbrytaren och vidare till styrningen på kontaktorn, alltså med en med 230 styrning.
När tryckströmbrytaren sluter så får kontaktorn signal och sluter och motorn startar.

Men det är kanske inte så enkelt?

Ingen nolla fram, så det blir en kontaktor med 400 V spole. Manöver tas ut från motorskyddets inkommande, en från fas L1 till kontaktorns A2 och fas L2 och via tryckströmbrytaren tillbaka till kontaktorns A1

Nolla finns i uttaget som är strax brevid om det blir enklare på nåt vis.
Får rota lite till i nån låda, eller beställa en ny tryckströmbrytare vilket kanske är det absolut enklaste 😄

Svar nej, inte på sidan om om du ska allt på samma plats, sätter du en låda på sidan om på vägg med kontaktorn i, så kan du ha separat manöver från 230. Bäst att få allt på ett ställe. ingen skillnad på koppling 230 eller 400 bara kontaktorn som har annan spänningen. Sen för att vara säker utan att byta tryckisen, kan man bygla alla 3 på varje sida. Det blir då 3 brytare paralellt.

Har inte läst allt men blå nolla och brun fas är ju fortfarande helt skadade på bilden, är ju kabelpaj?

P Pligg85 skrev:
Har inte läst allt men blå nolla och brun fas är ju fortfarande helt skadade på bilden, är ju kabelpaj?
Vilken bild tänker du på?
I det här fallet är blå en fas då nolla saknas.

nino nino skrev:
Vilken bild tänker du på?
I det här fallet är blå en fas då nolla saknas.
Elektrisk krets med brända kablar markerade; säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är det väl garanterat sönderskavt mellan dem? Ledarna framme och blåa vete fasen hur den ser ut?

• Gilla
Dr.Zhivago
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är ingen blå nolla, det är en blå fas.

Ska kolla det, men tror inte att ledarna är framme.
Men är det så så är det ju dumstrut på hela nyårsdagen 😄

P Pligg85 skrev:
[bild]

Där är det väl garanterat sönderskavt mellan dem? Ledarna framme och blåa vete fasen hur den ser ut?
Bruna ser lite skavd ut, resten är nog bara synvilla,
Elektriska kablar anslutna till en kontakt, möjlig säkerhetsrisk. Oskarp bild med mobillägesikoner upptill.
Skapa konto

Närbild på elkontakter och isolerade ledningar, eventuellt i en elektrisk anordning eller installationsmiljö.
Skapa konto

Bägge bilderna är på samma kabel men olika vinklar.

Men här ser det ut som att koppartrådar sticker upp genom isoleringen samt att isoleringen är intryckt,
Närbild av elektrisk anordning, trådar, och komponenter, möjligtvis inom industriell eller mekanisk utrustning.
Skapa konto

Samma kabel men en tredje vinkel.

Får kolla på det där helt klart.
Är den bruna skavd så trådarna är framme så skulle det ju kunna skaka så pass att dom kommer mot en annan fas.
Skulle ju förklara varför det oftast gått 2 säkringar, tror att det brukar gjort det.
Vore ju lite pinsamt för mig 😄

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Då skulle det vara ren kortis och totalt med svart och brändskador på ledningarna, så glöm det med någonting mellan faserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.