Motorskyddsbrytaren har inte nämnts än som ev. felkälla vad jag kan se?
Det är ju heller ingen evighetspryl, överslag och funktionsbortfall är inte helt ovanligt på dessa om de har haft ett hårt liv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej, locket var ju av och jag kopplade in kablarna och skruvade på locket.

Motorskyddet har jag bara testat i testhålet, den har löst ut någon gång.

Kompressorn har inte varit så mycket i drift förens jag började med panel för 3 år sen, men det kan ju vara hårt för en sån?
 
Du har alltså inte öppnat locket efter motorbytet?
Tänkte mest på så att allt är i sin ordning efter det, t.ex. att alla trådar fortfarande sitter ordentligt där de ska.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du har alltså inte öppnat locket efter motorbytet?
Tänkte mest på så att allt är i sin ordning efter det, t.ex. att alla trådar fortfarande sitter ordentligt där de ska.
Vilket lock menar du? Över tryckbrytaren så jo där har jag kollat.
Har inte haft upp kopplingslådan på motorn sen jag kopplade in, men problemen började ju innan
 
Det är inte rackartyg med motorn, antingen att den inte kan starta med för stort mottryck eller dålig kontakt i någon eldel. Troligtvis inte det sista. med nästan tvärnit vid start, kan motorn dra 6 X märkströmmen och då går 16 amp sin väg, behövs då minst 25 amp.
 
Jag vet inte var det mottrycket skulle komma från, som jag skrev i mitt långa inlägg här ovan så är det en ventil som är nedtryckt och släpper ut trycket ända tills kompressorn slår igång.
Alltså trycket från blocket till backventilen i tanken.
Så länge den är nedtryckt så är det normalt lufttryck i cylindrarna, när kompressorn startar så stängs ventilen och det funkar som sagt väldigt många starter.
Startar kanske i snitt 1 gång /timme och gick 2 veckor utan problem.
Kan inte se att det är annat än problem med kontakterna i brytaren
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Motorn är märk med 8,7 amp som är maxlast på den. och vid start kan den ta första sekunderna X 4 och då hamnar du på 32 amp. Ska du du få ordning så måste du ha minst ett uttag på 25 amp
 
Så motorn är bytt sedan tråden startades?
Hm, nu ser jag, runt inlägg 8..11 någonstans.
 
Nya motorns skylt
Metallskylt märkt BUSCK med tekniska specifikationer fastsatt på maskinutrustning med svart ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ändå 4 X 7 amp i starten, så 25 amp är inte fel-
 
Ja men det funkade förr, använde den en del för 30 år sen till trycklufts verktyg och sprutmålning så då gick den utan problem.
 
J jonaserik skrev:
Men ändå 4 X 7 amp i starten, så 25 amp är inte fel-
Vår kompressor mar en motor som är märkt 5,9A och den har vi kopplad på ett trefasuttag som är avsäkrad 10A samt 16A i huvudsäkring.
Inte ens i sommras så gick någon säkring fastän kompressorn startades flera gånger under någon timme i streck, det enda som hände var att motorskyddet löste då och då.

Metallic data plate på en elektrisk motor som visar specifikationer såsom effekt, spänning, varvtal och tillverkningsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla här utgår från att det är ett elektriskt fel.
Har du kollat själva kompressorn, oljan är kanske aldrig bytt och blivit tjock som sirap med åren, går den trögt i lagern.
Är den direkt driven eller är den växlad med kilremmar?
Har du aldrig bytt oljan så gör det, är du rädd om grejer så använd PowerUp eller liknande.
https://powerup.se/product/oil-additive-1l/
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Oljan byttes i somras nångång
Kilremmar
 
Första bilden då går kompressorn

Tryckmätare på ett rör, elektriska kopplingar, svart transformator och metallkomponenter, industriell inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser tydligt att ventilen inte är påverkad

Här har kompressorn laddat klart och slagit av, tydligt pys hördes

Teknisk anordning med kablage, mätare och metalldelar, möjligen en del av maskin eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilen nedtryckt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.