nino nino skrev:
Motorn är helt ny om det var lindningarna i den du menade?

Hur mäter jag spänningsfallet då?
Mot jord och på varje bleck?
Du får mäta över respektive kontakt dvs tre mätningar när det är i drift och du ska ha bara lite spänning där (delar av volt) och något annat som också är bra är att det är lika för alla tre.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag mäter på bleck
1-2
1-3
2-3
Och där ska det vara lika
 
nino nino skrev:
Tänkte ev en extra kapsling på sidan för kontaktorn
Det blir bra, sen köp en tångampermeter, finns till bra pris på billiga varuhusen och ovärdeligt för att se vad något drar i ampere och felsökning på tex motor/El-VVB Se bara till att käftarna är så smala som möjligt. I bland svårt att få in dom över en ledning
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vi har en i garaget som man måste släppa ut tryck innan man startar den ,annars går säkringarna, ingen som orkat titta på det men troligen tryckbrytaren som bråkar
Jo jag hade samma fel på en kompressor. Löste sig med att göra som du. Då funkar den. Bytte också tryckbrytaren förra året. Det var något strul med själva knappen. Nu går den som aldrig förr.

Det var därför jag tipsade om att prova tömma den innan start.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det var därför jag tipsade om att prova tömma den innan start.
Rätt
Finns det tryck i tanken och kompressorn vill starta så kan mottrycket vara för stort och det blir nästan tvärnit, en kompressor lever på varvet och måste upp i det för att jobba. Samma sak med kopressorer i kyl/frys/värmepumpar, det finns en tidsfaktor att trycket ska gå ner först före start.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är ju konstigt när felet inte kommer vid varje start tycker jag?
Skulle backventilen som sitter mellan tank och block kunna börja läcka, men samtidigt är ju avlastningen nertryckt tills kompressorn ska igång igen.

Måste kolla om flärpen som trycker på avlastningen är på rätt ställe nästa gång det händer.
 
Beror nog på i vilket läge kolven/ar står, det ungefär som att knuffa igång en bil. Att ha 1:ans växel går inte, tvärnit, max 2:an eller högre för att få motorn runt.
 
Fast jag hör ju att det pyser varje gång jag varit där och den slagit av.
Har även petat på den under drift och hört att det släpper ur när jag trycker ner.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast jag hör ju att det pyser varje gång jag varit där och den slagit av.
Har även petat på den under drift och hört att det släpper ur när jag trycker ner.
Var trycker du för att påverka tryckavlastningsventilen så att den pyser under drift?

Tryckavlastningsventilen sitter mellan cylinder och tank samt med en impulsledning till tryckströmbrytaren
 
Ja jag kanske inte har förstått hur det funkar inser jag... Eller så är det annorlunda på min 🙂

Från blocket så går det ett rör till den här
En verkstadsbild med verktyg, kablar, och trävägg; kaotisk men vardaglig, möjligen en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket jag antar att är backventilen?

Från den går en slang till under tryckströmbrytaren
Elektrisk motorbrytare, anslutna kablar, tekniskt underhåll, industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns lite här

Under nedre anslutningarna sitter det en metallflärp och under den en ventil som släpper trycket när den blir nedtryckt
Alltså trycket som är i lilla slangen

Tryckströmbrytare, industriell, mässingskomponenter, svart plasthölje, märkt "0.8 MPa".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns kanske inte här riktigt

Trycket från tanken går upp i den mittersta anslutningen och fjädern håller emot tills rätt tryck då uppnås och då trycker det upp fjädern och den där metallflärpen trycker på ventilen

Tryckkopplare för kompressor, svart/silver, metall, flera anslutningsportar, produktsida, pris 170 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilen ser ut så här ungefär, inte riktigt rätt

Mässingsfärgad tryckavlastningsventil med etikett, säkerhetsdetalj för tryckreglering, skruvgängor, utan hatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller har jag fått allt om bakfoten 😄 har ju hänt förr...
 
Det på sista bilden är säkerhetsventilen, den ska normalt aldrig pysa förutom när man själv påverkar den.

Om säkerhetsventilen pyser i samband med att kompressorn stoppas så är tryckströmbrytaren för högt ställd.

Tunna slangen från avlastningsventilen (som även är backventil) går till inringda anslutningen på tryckströmbrytaren,
Metallisk maskindel, markerad koppling, svarta och silverfärgade ytor, gängade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja men säkerhetsventilen sitter ju på andra sidan av den inringade.
Då förstår jag inte var luften ska släppas ut?
Har en större ventil som sitter i andra änden av tanken som jag trodde var säkerhetsventil/ skydd mot övertryck, den går att skruva på och släppa trycket.

Laddar 8bar och tanken står det arbetstryck 12bar

Ska ta bättre bilder
 
Hör du att det pyser när den stoppar på rätt tryck som du skrivit tidigare är avlastningen via tryckströmbrytaren ok. Den släpper som visat trycket mellan backventil och kompressorn via den klena anslutningen inringad och sk impulsledning som Demmpa skrev.

Inrikta dig mer mot tryckströmbrytaren och blecken där, det är osannolikt att avlastningen bara skulle släppa trycket ibland. Men du kan ju kolla lite även på den delen i brytaren det kanske ligger någon flaga e.dyl i den.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Motorn är helt ny om det var lindningarna i den du menade?

Hur mäter jag spänningsfallet då?
Mot jord och på varje bleck?
Har du öppnat locket på motorn sedan bytet? (Kan inte läsa till mig att du har gjort det och jag anar bara ett samband här).
 
Har du tillgång till en megger/isolationsprovare?
I så fall skulle du åtminstone kunna utföra en riktig isolationsmätning.
Sedan så vibrerar ju en dylik kompressor något fruktansvärt så det finns ju en risk att fel som inte mätningen upptäcker kan skapa överslag under drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.