Har en 3fas kompressor som börjat skjuta säkringar.
I dag så kollade jag och 2 säkringar hade gått och motorskyddet löst ut, vet inte om det löser ut vid fas bortfall?

Bytte säkringar och återställde motorskyddet, kompressorn startade direkt och har stått på 3-4h och nu har det gått en säkring igen och motorskyddet löst.

Borde inte vara mer än max 1-3 starter på den tiden.

Har gått bra hela tiden fram tills för någon vecka sen

Var börjar man felsöka?
Sitter det kondensatorer på en 3fas?
Plocka lös motorn och mäta upp den?
Hur funkar det, sitter det nån typ av backventil som gör att luften från tanken inte ska gå ner i cylindern som kan strula?

Nej inga kondingar på trefasmotor.

Någon form av startavlastning finns. Det kan vara en magnetventil eller en funktion i tryckströmbrytaren som två exempel. Och oavsett verkar de mot en backventil mellan tank och kompressorn. (Finns även andra varianter tex ventillyft mm men de andra är vanliga.)

Är brytaren direkt i motorkretsen kan den ju fela och ha dålig kontakt på någon pol. Samma om den styr en kontaktor fast då får du se på kontaktorn istället.

Har du en multimeter kan du grovt mäta resistansen på lindningarna eller ännu hellre mät ström vid drift med en tångamperemeter.

Lite du kan börja med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ok ja då har jag lite att kolla

Har en granne eller två som är elektriker, dom har väl bättre grejer än en Clas Olsson pryl som jag har för att mäta resistansen med, tror den en har en megger? också, frågade om en annan motor förut.
Möjligt att det strulade vid första fyllningen efter den var tom, så avlastning kan ju vara nåt att kika på, får googla lite
Tack, Återkommer säkert med fler frågor 🙂

A
Prova töm den helt och rengör luftfiltren. Kolla om du hittar något instruktionsboken från tillverkaren som kan vara vägledande vid denna typ av fel.

Jo det är normalt att motorskyddet bryter efter cirka 30 sek om en fas är borta.

Den är 30år minst, men har inte gått väldans mycket så det tro jag blir svårt men ska kolla upp det.

Pysljudet man kan höra när kompressorn slår ifrån är det avlastningen?
Att det tömmer cylindrarna från tryck, isåfall så borde den fungera om man hör det?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Kan det vara så att kontaktorn sköter avlastningen, när den drar så stängs utloppet och när kompressorn kommit i rätt tryck och slår av så öppnas "nåt?
Bilder
Iskra MST 25 motorstarter med start/stopp-knappar, suddig bakgrund, elektriska ledningar, industriell inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kontaktor med anslutna kablar och säkringsutrustning, monterad bredvid metallgaller, industriell bakgrund.
Skapa konto

Då borde felet vara i den här isåfall, om motorn inte spökar

Elektrisk installation med kabel och slangklämma nära spånskiva och metallgaller. Dustig byggmiljö.
Skapa konto

Ställde ner motorskyddet en aning så kanske det bryter innan säkringarna går.

Inatt la den av helt.
Mätt på alla anslutningar som man ser och har spänning på alla = felet måste vara i motorn?

Skylt på motor anger tekniska specifikationer: HP, RPM, spänning. Dammat metallhölje. Industriell utrustningsdetalj.
Skapa konto

Få leta motor men ska öppna kopplingskåpan först

Var hittar man en ny sån här "kontaktor"

Elektrisk kontaktor som ansluter flera tjocka kablar, visas i en suddig närbild med bakgrundsinformation av webbsida.
Skapa konto

Verkar vara en manuell, som styrs av nåt med trycket i tanken, när trycket sjunker så slår den igång.

Sök på tryck(ström)brytare kompressor.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ska beställa motorskydd och tryckbrytar men prio var att få igen grejerna

Få se hur länge det går

Börjar jävlas lite igen, antar att det är tryckströmbrytaren som får nåt överslag vid start och då går en eller 2 säkringar.
Har kopplat en byggcentral mellan uttag och kompressor nu, dels slår alla 3 av då en går och jag kanske slipper in till hyresgästen.

Motorn är på 4kW
Funkar den här med tanke på startström osv

Skärmdump från Amazon.se som visar produktbeskrivning för en strömbrytare till luftkompressor; information på svenska.
Skapa konto

Var den med snabbast leverans

Antar att man kan ställa trycket och 175psi 12bar är max, tror jag har 8-10bar idag

Googlade lite till och någon hade haft problem med att armen som bryter strömmen var skev så en fas bröts först och säkring gick.

Då det snart är långhelg igen så får jag inte tag på någon ny förens i slutet av nästa vecka skulle jag tro... ☹️

Men jag borde kunna koppla original brytaren via en kontaktor istället, så endast en fas används på kompressorns tryckströmbrytare och den får styra en kontaktor som sköter till och från slag?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi har en i garaget som man måste släppa ut tryck innan man startar den ,annars går säkringarna, ingen som orkat titta på det men troligen tryckbrytaren som bråkar

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vilken säkring går? Vad är det för säkring?
Går säkringen enbart till kompressorn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.