Vi har en luft/vattenvärmepump där innedelen heter CTC Eco El och utedelen heter CTC Eco Air årsmodell 2007.

Efter 11 år ser jag i värmepumpens logg att värmepumpens kompressor bara varit i drift i 52 000 av 118 000 timmar, dvs 43% av den totala tiden. Och att värmepumpen förbrukat 153 000 kWh.

Är detta bra eller dåligt? Hur stor andel har era kompressorer varit igång?

Panel av CTC Eco El värmepump med display som visar 'TOTAL DRIFTID 11857h' och handskrivna siffror '11800h'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display på en CTC Eco El värmepumps inomhusenhet som visar total drifttid för kompressor: 52137 timmar.
Skapa konto

Display av en CTC Eco El luft/vattenvärmepump som visar 153169 kWh förbrukning.
Skapa konto

Redigerat:
Jag tror total drifttid visar total tid pannan varit spänningssatt. Sedan finns det inte alltid ett värmebehov utan pumpen startar när det behövs och kopplar in elpatron när den inte orkar.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Svarar lite OT eftersom mina siffror är för en Vatten-Vatten VP
Varit i drift sedan 9/1 2006 = 4675 dagar = 112200 timmar
Kompressortid 41530 timmar
-> 37%

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Sommarhalvåret står kompressorn mestadels stilla men hela värmepumpen är ju i drift

alm82 alm82 skrev:
Jag tror total drifttid visar total tid pannan varit spänningssatt. Sedan finns det inte alltid ett värmebehov utan pumpen startar när det behövs och kopplar in elpatron när den inte orkar.
Stämmer verkligen detta? Jag har haft min Nibe i 350 dagar 350*24=8400 timmar. Drifttid enligt pannan är 5632 timmar, men den har aldrig varit avstängd annat än kortare tid vid omstart och strömavbrott.

Display från Ecoel-manual som visar "TOTAL DRIFTTID 3241h", med förklaring om total tid produkten varit spänningssatt.

Detta är från manualen på ecoel, nibe kanske fungerar annorlunda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.