Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Vi har en luft/vattenvärmepump modell CTC ECO Air där det i loggen står att kompressorn bara gått 1 minut senaste 24 timmarna.
Vad är det som kan vara fel? Eller är det normalt?
Vi har inte hört utedelen gå på väldigt länge och misstänker att något är fel.
Vad är det som kan vara fel? Eller är det normalt?
Vi har inte hört utedelen gå på väldigt länge och misstänker att något är fel.
Låter ju inte rimligt. Finns det inga larm? Antar att det är varmt i huset och att det finns varmvatten som vanligt? Har elförbrukningen skjutit i höjden sedan ni misstänker att felet började? Brukar gå att se detaljerat på er elleverantörs hemsida.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Rumsgivaren inne i huset blinkar rött och varningssymbolen på värmepannan blinkar också rött.
Meddelandet på displayen på värmepumpen växlar mellan ”MOTORSK.KOMPR LARM
RESET” och ”ECOAIR K 42 grader c”.
Någon som vet vad det betyder?
När jag klickar på den blinkande varningssymbolen så försvinner blinkandet och larmet. Och då går fläkten på utomhusdelen igång.
Det är varmt i huset.
När jag klickar på den blinkande varningssymbolen så försvinner blinkandet och larmet. Och då går fläkten på utomhusdelen igång.
Det är varmt i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Motorskyddet till kompressorn har löst ut och behöver återställas!Per Eskilsson skrev:
Rumsgivaren inne i huset blinkar rött och varningssymbolen på värmepannan blinkar också rött.
Det är varmt i huset.
Kompressorn kan gå tungt och löser på överström. Mät upp strömmen med hjälp av en tångamperemeter och se om L vid (3fas L1-L3) inte har för högt strömvärde när kompressorn är i drift (märkning finns på kompressorn och har beteckningen I). Vid trefasdrift ska faserna inte skilja för mycket mellan varandra. Eftersom kompressorer till mindre anläggningar idag oftast är av modell schroll och har en spiraldrivande frammatning av köldmediet kan problemet bero på lagringen av kompressoraxeln. Det kan även vara ett elektriskt fel på kontaktor som gör att kompressorn löser ut vilket också kan generera högre strömmar beroende på dåliga kontaktbleck i kontaktor. Det finns en elektrisk värmare som ska ta toppbelastningen som brukar vara på 3kW som troligtvis går in och ger den värme som ni har idag.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Var hittar jag motorskyddet på kompressorn på en CTC Eco El årsmodell 2003?
Letar jag på fel ställe? Sitter kompressorn och motorskyddet på kompressorn på utedelen - den som kallas för CTC Eco Air (som också är från 2003)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Letar jag på fel ställe? Sitter kompressorn och motorskyddet på kompressorn på utedelen - den som kallas för CTC Eco Air (som också är från 2003)?
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Jag får ta på mig varma kläder och gå ut och kolla.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Ska jag trycka på stop reset? Eller måste jag gå ut till ECO Air-delen?
Kontaktorerna till höger om kretskortet verkar gå till de inbyggda värmepatronerna i tanken medan kontaktorn till kompressorn kan vara monterad i utedelen beroende på att enheterna kan säljas var för sig. Om fallet är detta bör det finnas både kraftmatning och manöver som matar ut till utedelen (kompressorn sitter oftast i utedelen beroende på att man vill begränsa mängden köldmedium).