Ska köpa kompressor. Smygsvårt att välja då det såklart beror på vad man ska ha den till. Kan ju ändra behovet efter kompressor eller välja kompressor efter tänkt behov.
Ska jag gå åt det mer portabla hållet så funderar jag på nedan 2 alternativ då tystnad gillas med med hyfsat luftflöde:
- Senco ac12810: hyfsat portabel, tyst och stabilt intryck. 9 bar. 128 L/min fri avg. Luft men 80 L/min effektiv luft. Antar att första värdet är att jmf med nedan från Duab vid 6 bar?
https://www.toolab.se/senco-ac12810...BCSNQe9C9HBEPbZoUx44mvcPde8dAz1BoCQYUQAvD_BwE
Duab kompressor drift-air JWS30. Också denna hyfsat portabel. Billigare än Sencon Tyst. Fri avg. Luft 150 l/min vilket är mer än Sencon. Upp till 8 bar, vilket är mindre än Sencon. Kanske inte tål lika mycket stryk som Sencon? Kvalité jmf med Sencon?
Finns det någon klar vinnare av dessa 2 enligt er som vet något om dessa?
Vid köp av någon av dessa så kan man sedan köpa en kolvkompressor eller annat om det skulle kännas roligt med ytterligare tryckluft. 3 fas finns i garaget.
Plan 2 är att gå på en annan typ av kompressor såsom Herkules b2800b 90l 10bar från Bauhaus. Verkar ha många nöjda användare. Ska vara en Nuair-kompressor egentligen... Ta relativt liten plats med sin vertikala tank på hela 90 liter. Luftmängd 310 L/min, hur det ska jmf med kompressorer ovan vet jag inte. Men mer bar och mer luft och betydligt större tank. Ska vara relativt tyst, men inte tyst- vad nu det innebär... Med denna kan man skapa nya arbetsuppgifter som kan lösas med tryckluft jämte de 2 nämnda ovan kan tänkas... Portabel är den dock inte. Detta blir isf den stora kompressorn där man vid ev framtida behov ist köper en liten portabel en ist. Men knappast går större och starkare. Jag har 3-fas i garaget och denna är, trots att den lockar, inte en 3-fasmaskin.
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar#go-to-description
Har ni några kloka tankar? Dels om de 2 översta mer portabla mot varandra och dels någon av dem mot en Herkules 90l?
Om ni enbart provat en av dem och tycker den är bra/dålig, känns kvalitativ/usel osv så tas det också tacksamt emot
749 läst · 4 svar
749 läst
4 svar
Kompressor förslag
-
-
Renoverare · Trelleborg · 11 327 inlägg 26 dec 2022 09:44
13th Marine
Renoverare- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 11 327 inlägg
- 14 407 gillningar
- 1 462 bilder och filmer
26 dec 2022 09:44 #2Jag har herculesmaskinen och får väl säga att jag är nöjd, är väl dock ingen flitig användare, men ersatte en klen gammal trefasare med den. Kan bekräfta att det är en Nuair.
Har den stående i ett frostfritt förråd, så den skjöt en 10A säkring när den skulle starta kallt. Tänker uppgradera till 13 eller 16A på den, alternativt byta till en lite mer lättflytande olja. -
26 dec 2022 12:17 #3
Jag har också Herculesen, känns ok för det priset. Relativt lätt att flytta, bra hjul. Kör den på 16A uttag. Hade tänkt byta till en 3-fas motor, ej gjort det än.
-
Renoverare · Trelleborg · 11 327 inlägg 26 dec 2022 12:19
13th Marine
Renoverare- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 11 327 inlägg
- 14 407 gillningar
- 1 462 bilder och filmer
26 dec 2022 12:19 #4 -
26 dec 2022 15:09 #5
Jo, men det är en beg med rätt effekt och varvtal. Dock är den lite större mått på och det är inte så mycket till godo mot handtaget. Sen vore det trevligt om remskyddet ej behöver allt för stor modifiering. Det som man bör tänka på är att tryckbrytaren måste bytas till en 3fas ock troligen måste man köpa en ny remskiva iom dom motorer som finns ganska säkert inte har samma axeldiameter. Det är ungefär dom sakerna kontra hur mycket jag använder den som hittills inte motiverat mig nog att utveckla bytet. Men är helt klart nöjd med den som den är, lämpligt format då tanken är stående. Samt lite lugnare gång jämfört med en direktdriven 1,5hp som jag hade tidigare.
- Laddar…
Liknande trådar
-
Förslag på ytskikt på bef. betongplatta
Altan & Uteplats -
Dyckertpistol med batteridriven kompressor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kyl/frys med separata kompressorer
Vitvaror -
Förslag på en dieselkompressor
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Förslag på tyst kompressor för dyckertpistol?
Verktyg, Maskiner & Fordon