Byggahus.se

Kompostkvarn till trädgården ?!

1. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem
    Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
    Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
    Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.

2. V
    Medlem · 515 inlägg

Villa1949

Medlem
    Jag har ingen erfarenhet men är också sugen på nån, dock tyckte jag bäckmos luktade betald smygreklam. Men det är bara en gissning.

3. V
    Medlem · Hällsjön · 316 inlägg

volvo51

Medlem
    Vi har Biltemas,den funkar bra och är förhållandevis ganska tyst.

4. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem
    Inga större problem med den tex om man kör ner grenar uppåt Max gränsen eller färska grenar ?

Hur stora blir bitarna ? tänker använda det som täckmaterial i land istället för köpa

Så går jobba med den utan hörselskydd?

5. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 345 inlägg

AndersS

Medlem
    Har en Biltema sedan ett år tillbaka och den klarar det du kan mata ned, hålet sätter stopp för grövre,
    Grenar upp till 20 mm brukar jag mala med 1/4 varv på justerskurven och med 40 mm brukar jag släppa ut ett 1/4 till, det är ett enkelt handgrepp med en plastratt..
    Det är en valskvarn med vassa skär så den finfördelar lättare grövre grenar än finare material, så för grenar perfekt. Använder materialet till marktäckning.

6. engs
    Medlem · Östergötland · 994 inlägg

engs

Medlem
    Kör denna modell, dock varken Stiga eller Meec Tools, kommer inte ihåg märket nu. Köptes på Bauhaus på rea.
    Exakt samma modell verkar finnas överallt under olika loggor.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...smaskiner/kompostkvarnar/kompostkvarn-011392/
    https://www.bauhaus.se/kompostkvarn-stiga-bio-silent-2500

Den har fungerat så bra man kan förvänta sig, kvarn och ej knivar så fungerar bättre på sådant som fått ligga och torka ett tag. Även så bör man variera smågrenar med grövre för att rensa ut ibland.

Redigerat 23 apr 10:56
    • Laddar…
  7. I
    Medlem · Bromma · 689 inlägg

ikeo

Medlem
    har en såndär meec och det blir inte direkt nåt man kan lägga som marktäckning av den om man inte har större grenar och det fått torka.
    men jag använder den primärt för att tokfylla tunnan för kompost så för mig funkar den

8. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem

Så det blir inte för stora bitar då, utan typ storlek som i täckbark som störst ?

9. A

AndersS

Medlem
    Täckbark har ju annan struktur så det blir inte identiskt.

• Laddar…
  10. engs
    Medlem · Östergötland · 994 inlägg

engs

Medlem
    Har hittills främst bottenfyllt odlingsbäddar a´la "hügelkultur" med det, eller lagt det under häckar etc. Ser det som ett sätt att återföra material till trädgården samt slippa köra bort det. Undvikit täckodling i grönsakslandet då det drar till sig mördarsniglarna...

Blir fortfarande barnsligt förundrad över hur liten volym det blir på en jättehög med ris efter den gått genom kvarnen.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem
    Det har det absolut, men det funkar bra med detta istället för täckbark ?

Går ju åt en hel del täckbark varje som man måste åka o köpa.
    Tillgången till grenar/små träd o sly är inga problem så bara bunkra upp o låta torka o mala på sen

12. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem
    Vilket märke/modell har du ?

13. A

AndersS

Medlem
    Se bild jag lagt in. Brukar mylla ned lite hästgödsel och sedan på med lite täckmaterial. Ska mala delar av fjolårets slyrensning vid fritidshuset också, torr efter vintern.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Skåne · 232 inlägg

segv

Medlem
    Biltemas var testvinnare i råd och rön så jag köpte den. Tycker den funkar bra, men råd och rön testar ju inte hållbarheten så efter ett par år så är det nåt kinesiskt kullager i den som börjar ge upp och den börjar låta mer som en stenkross än kompostkvarn. Tråkigt.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · 36 inlägg

PatrickStr

Medlem
    Hände det med din eftersom du skriver det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.