Byggahus.se

Komplicerad ekonomi, bostadsägande

1. Hemmans ägaren
    Medlem · Västerås · 18 inlägg

Hemmans ägaren

Medlem
    Här kommer ytterligare ett inlägg om ekonomi, delad boendeform. Behöver råd och synpunkter då det har blivit svårt att reda ut för mig och min sambo. Delvis en belastning.

Vi blev sambo för ett antal år sedan. Jag flyttade in i hennes bostadsrätt: Jag har betalat hälften av alla fasta gemensamma utgifter. Hon har ansvarat för underhåll och lägenhetslån då det vid en ev framtida försäljning blir hennes vinst. Detta fungerar för oss, känns OK.

Sedan har vi byggt en liten stuga där vår överenskommelse var att jag (man) som tjänar mer betalar för husets utgifter som en framtida "kontantinsats" i vårt gemensamma liv. Detta då hon kommer att göra en vinst vid en ev försäljning av lägenheten. Vi äger huset gemensamt. Teoretiskt har vi båda redan gjort en betydande vinst på huset sett till dagens värde.

Frågan är då jag betalar allt för huset, el, vatten, ränta/ amortering mm. Jag anser att alla utlägg skall räknas mig tillgodo för "normalt" hade man annars kanske delat på åtminstone driftskostnaden men nu är det ett utlägg som jag gör. Tänker jag fel?

Vi är inte riktigt överens i frågan, hon tycker att ekonomin är för uppstyrd vad hon resp jag betalar. Enklast kanske det är att vi säljer av lgh och hus, räknar av våra egna utlägg till dags datum som då blir resp insats på ett nytt gemensamt boende!?

2. K
    Medlem · Malmö · 1 622 inlägg

kindvall

Medlem
    Eller så gifter ni er.

3. C
    Medlem · 10 056 inlägg
    En bra grundprincip tycker jag annars är att man delar driftskostnader efter "utnyttjandeandel", och kapital-, underhålls- och förbättringskostnader efter ägandeandel. Sen får man ju vara lite flexibel. Vi har delat upp alla fasta kostnader som skall delas, men det löpande hanterar vi spontant. Med lite omdöme jämnar det ut sig i längden.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Österbotten · 6 389 inlägg

heimlaga

Medlem
    Som gammelpojk har jag ingen riktig kompetens på området.......... men jag har ju iakttagit lyckliga respektive avvecklade förhållanden i min närhet.........

Om ni har för avsikt att lämna varandra är det lika bra att göra det direkt så ni får det överstökat. Om ni har för avsikt att hålla ihop så tycker jag att ni skall se boendet som en gemensam tillgång som ni gemensamt svarar för och gemensamt tar vinster eller förluster av och som ni gemensamt har nytta av.
    Rättvisa innebär att man delar gemensamma kostnader i proportion till vars och ens resurser.

Framför allt så tror jag att ni vinner på att diskutera med varandra. Många återfallsgammelpojkar och återfallsgammelpigor verkar ha gjort misstaget att inte diskutera såna här saker på jämställd grund med partnern i fråga och inte lyssnat på partnerns synpunkter.

Bara mina funderingar....... för som gammelpojk börjar man ju omedvetet fundera på varför somliga bekanta hamnar i lyckliga parförhållanden medan andra blir återfallsgammelpojkar både andra och tredje och fjärde gången.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · stockholm · 1 974 inlägg

toolman77

Medlem
    Här kommer mina synpunkter.

Jag tycker att ni tänker rätt angående lägenheten. Hon äger den, betalar amorteringar och står för alla värdehöjande kostnader men kommer också ta vinsten. Du skulle eventuellt kunna betala på lånen eftersom det är en del av boendekostnaden. Som det är nu låter det som att du bor gratis.

Ett alternativ är att du köper in dig i lägenheten och att ni delar på alla kostnader. Det är enklast.

Angående huset så tycker jag att ni bör dela på kostnaderna eftersom ni äger det tillsammans och det tillkommit efter att ni träffats.

Vi har delat ekonomin så att båda sätter över pengar till ett gemensamt konto så att vi har lika mycket kvar i "fickpengar" varje månad. Från det gemensamma kontor betalas alla gemensamma kostnader. Tanken här är att båda bidrar lika mycket till hushållet genom att jobba hela dagarna, att den ena eller andra tjänar mer är inte helt intressant så länge båda verkligen arbetar.

Om du har problem med att du tjänar mer och hon inte vill byta jobb tycker jag att du ska ta en allvarlig fundering på förhållandets framtid.

6. Hemmans ägaren
    Medlem · Västerås · 18 inlägg

Hemmans ägaren

Medlem
    Tack för bra kommentarer.
    Poäng till heimlaga, med tidigare skilsmässa så inser man vikten av att prata men bla ekonomi kan vara känsligt beroende på ens egna erfarenheter mm.

Lägenheten där betalar jag bla halva månads avgiften (hyran) så jag bor inte gratis.

När det gäller huset så har hon inte möjlighet idag att backa upp ekonomiskt. Sedan blev nog stugan lite dyrare än vad vi först kalkylerade. Vi räknade på en begagnad men sedan blev det nybyggnation (3-400 000 upp) . Detta innebär att jag fick en högre månads kostnad än vad jag först kalkylerade vilket gör att jag måste hålla hårt i pengarna.

Det är tufft ekonomiskt men det är hanterbart, finns lite utrymme.

Har sagt till henne att jag vill tillgodoräkna mina utgifter på huset och hon är väl mer eller mindre OK med det men vi vet väl inte riktigt vad som är OK!? Det blir ett rättvise tänk som är svårt att hantera, bemöta därav min fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.