Kompletterande ljudisolering av mellanbjälklag i trä - kommer det att fungera?

211 läst  8 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    I vårt hus byggt 1946 har vi en källar-/sutterängplan där stegljud och röster från ovanliggande plan hörs minst sagt väl. Mellanbjälklaget är uppbyggt enligt bild. Min förhoppning är att, nu när det lutar åt att vi ska lägga ny parkett, komplettera med ljudisolerande uppbyggnad i form av 1) Decibel 4 (12 mm ljudisolerande matta från Aprobo); 2) golvgips alt golvspån för tyngd samt 3) nytt parkettgolv.

Min fundering: kommer detta att ge någon effekt? Finns det bättre lösningar?

2. K
    Medlem Nivå 4
    Hör ni röster hade ni nog tjänat på att även komplettera spånet i bjälklaget. Ex såga upp några hål o blåsa in ytterligare spån/isolering.

Vid ombyggnad av träbjälklag brukar man försöka riva hela vägen ner till bjälkar/reglar o komplettera med sylomer el motsvarande på dessa, sedan golvgips/spån, foam och parkett.

Aprobo-mattan, är den till för träbjälklag?
    Om ni lägger mattan, se till göra uppvik mot vägg så parkett/spån/gips flyter fritt

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Ja, den ska enligt Aprobo fungera bättre även för träbjälklag än den Decibel 2-matta som jag initialt blev tipsad om.

4. K
    Medlem Nivå 4
    Dessa mattor är i regel ganska dyra, ev lite dyrare än vad det smakar. Principen jag beskrev ovan brukar räcka för att nå BBR-krav i gamla trähus.

Principen ni letar efter är att koppla isär golvet i undervåningen från övervåningens golv, samt komplettera med så mycket isolering och massa som möjligt.

Här kan det även vara så att det finns en del otätheter eller tomma fack, speciellt utmed väggarna. Om möjligt kan ni även tjäna på att riva ev taklister och täta/foga nerifrån.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Vad skulle du rekommendera i form av tätning/fogning nedifrån?

6. K
    Medlem Nivå 4
    Obs, dessa mattor avser i regel stegljudsisolering. För luftljudsisolering behövs isolering, täthet och massa. Dock kan jag tänka mig att en 12mm-matta har en viss vikt :)

7. K
    Medlem Nivå 4
    Inte så petigt, bara det fyller ut. Mjukfog och ev extra mindre lister som fogas in räcker långt

Finns en väldigt spännande brandtätning som heter blanket ngt, som sväller lite även efter komprimering. Väldigt effektivt vid kanaltätningar. Dock nog lite överkurs här

8. B
    Medlem Nivå 1
    Tack, jag ska kolla mer noggrant hur åtkomsten med avseende på tilläggsisolering ser ut underifrån imorgon. Arbetsinsatsen ökar betydligt om jag också ska ta bort det befintliga golvet för att komma ned till reglarna.

9. K
    Medlem Nivå 4
    Sålänge du gör ngt i stil med vad du planerar blir det bättre än innan. Det kommer inte bli helt tyst, men bättre

• Laddar…
Taggar: ljud isolera

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: