Hej

Vi har flyttat in ett hus från 1964 med vattenburen element och fjärrvärme. Det snart dags för första vintern för oss i huset. Tjejen säger att vi ska skaffa en spiskassett till det öppna spiset (blåa ringen i bilden).
Men har hört av kollegan att en luft/luft värmepump är bättre alternativ.

Huset har 2 glas-fönster. Enstaka blyinfattade fönster, ett glas.
Prioriteringen är värme och får ner kostnaden.

Är besparingar små?
Hur hade ni tänkt?

• Planskiss av ett hus med markerad öppen spis i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag verkar ni har öppenspis som ger mysvärme men man får bar ut 5-10% av värmen i veden tillgodo.
Resten åker upp i skortenen.
Byter ni till kassett/kamin istället är det 80%
Dvs det går åt betydligt mycket mindre ved för samma mängd värme in i huset.

Tror dock inte att ni "tjänar" in kostnaden av kamin + ev skortstens uppgradering

Tror inte heller på att ni skulle tjäna så mycket på luft/luft VP med tanke på planlösningen och att ni har fjärrvärme idag

Men med allt det sagt skulle jag nog ta och "uppgradera" till kamin + ev skortstensfix iaf
Har själv öppenspis och det är underbart med den... förutom detaljen att behöva bära ved i in i h-vete!
Kamin/kasett slipper man det.

• Gilla
FQT
  • Laddar…
Har ni god tillgång till billig ved?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Framförallt. Hur är tillgången på ved och till vilket pris.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Framförallt. Hur är tillgången på ved och till vilket pris.
Har ni god tillgång till billig ved?
Har inte tillgång till egen ved. Det blir att köpa.
Har aldrig behövt köpt ved tidigare. Var köper man billigast ved?
Kanske något man ska har i beräkningarna.
Vad kostar/är "billig" ved?

Brukar finnas en hel del annonser på blocket m.m. I våras betalade jag 2200 kr för tre kubikmeter kluven björkved stjälpt mått, stjälpt mått betyder att veden ligger hullerombuller i en hög. Sedan skall man inte underskatta den redundans som en bra eldstad ger t.ex. vid ett längre strömavbrott eller liknande.

// T

• Gilla
FQT
  • Laddar…
Ang ved får man kolla runt på nätet och se vad man kan hitta i ens närområde.
Björkved är bäst men kostar mest.
Priserna jag anger är för björkved och är för nu 2025
Lösved kostar någonstans kring ca 1000-2000kr / kubikmeter stjälpt ved framkört
(sthlm området brukar vara dyrare)
Staplad ved / ved i små säck kostar ca 2000-3000kr/kbm framkört eller 80-100kr/säck (40L/15kg)

Förutom de som bara säljer ved brukar ved i små säck finnas på Bauhaus och ibland på Byggmax.

Tumme-pekfinger ju mer söder ut man bor ju dyrare.
Men har man tur kan man hitta nån som säljer till riktigt bra pris oavsett var man bor i Sverige

M MrDizzy skrev:
Ang ved får man kolla runt på nätet och se vad man kan hitta i ens närområde.
Björkved är bäst men kostar mest.
Priserna jag anger är för björkved och är för nu 2025
Lösved kostar någonstans kring ca 1000-2000kr / kubikmeter stjälpt ved framkört
(sthlm området brukar vara dyrare)
Staplad ved / ved i små säck kostar ca 2000-3000kr/kbm framkört eller 80-100kr/säck (40L/15kg)

Förutom de som bara säljer ved brukar ved i små säck finnas på Bauhaus och ibland på Byggmax.

Tumme-pekfinger ju mer söder ut man bor ju dyrare.
Men har man tur kan man hitta nån som säljer till riktigt bra pris oavsett var man bor i Sverige
Tack!
Nu bor man i Skåne där allt energi kostar lite extra. Ska hålla koll efter annonser. Vet det är svårt att säga men hur många kubikmeter gör man av med per säsong?

Det beror ju på hur mycket man eldar och det är individuellt.

Men tar man en kamin med 80% verkningsgrad ska det mycket till att komma över 40 små säckar.
Många kommuner har en regler som säger att man inte får elda mer än ca 3 kilo ved per timme och oftast inte mer än 3-4 timmar i sträck, samt att du inte får elda mer än två gånger i veckan i täta områden.
dvs ca 1 - 1.5 små-säck i veckan.
Kolla med din kommun vad som gäller.
Om du eldar mer så var tyst om det så går det bra :D

Eldar ni i öppna spisen (dvs inte stoppat dit instats/kamin) ska ni vara medvetna om energin man får in i huset så motsvarar det inte mer än 0.5kW / kg ved.
Dvs är endast för trivsel och mysfaktor.
gör vi en lätt räkning
15kg kostar 100kr -> 1kg = drygt 7kr -> uppvärmningskostnad på ca 15 kr / kW .... tror inte ni betalar 15kr / kWh för fjärrvärmen....
stoppar ni in en spiskasset blir det istället ca 3.2 - 3.5 kWh / kg ved som kommer huset till godo som uppvärmning
vilket ger nånstans king 2.3kr / kWh i uppvärmningskostnad då ni eldar.
Och ligger fjärrvärmekostnaden under 2.3 kr / kW så tjänar ni på att köra fjärrvärmen.

Där emot så är det svårt att klå eldningens mysfaktor o livskvalité med fjärrvärme.
Och får man dessutom några kWh uppvärmning som bonus då man vill ha det mysigt ... tja då är det ju inte fel.

Snabbkollar vi lite på en LLVP om ni skulle sätta den i vardagsrummet så ger en märkes LLVP en COP på ca 3 till 4 i snitt under vintern där du bor.
Vi säger 3 för att inte ta i för mycket.
totalt pris för el ca 2.3 kr / kWh vilket ger en uppvärmingskostnad på ca 75öre / kWh el.
MEN tyvärr värmer då LVVPn endast vardagsrummet inte hela huset pga planlösning
Så ni har en installationskostnad på ca 20-25tusen för att sänka uppvärmningskostnaden för just vardagsrummet.
Med placering av innedel i hallen/entren kanske ni får ut mer av värmen från en LLVP.
Men då måste LLVP:n stå på full fläkt för att sprida den varma luften. Kan bli jobbigt i längden.

• Gilla
FQT
  • Laddar…
Tack för en utförlig svar!

Min fundering är nu om man har fjärrvärme i komfort-läge, att systemet anpassa sig utefter ute-temperaturen gör det då någon skillnad att elda med spis-kassett? Det kommer väl lika mycket fjärrvärme in i systemet eller värmer spisen elementen så dessa stänger ner sig, vilken jag inte tror då det inte är någon givare som talar om för fjärrvärme centralen att minska på trycket.

FQT FQT skrev:
Tack för en utförlig svar!

Min fundering är nu om man har fjärrvärme i komfort-läge, att systemet anpassa sig utefter ute-temperaturen gör det då någon skillnad att elda med spis-kassett? Det kommer väl lika mycket fjärrvärme in i systemet eller värmer spisen elementen så dessa stänger ner sig, vilken jag inte tror då det inte är någon givare som talar om för fjärrvärme centralen att minska på trycket.
Kan inte hur fjärrvärmesystem brukar fungera så kan tyvärr inte hjälpa till de de frågorna

Ni har ett vettigt värmesystem.
även om en ll-vp vid rätt förutsättningar (inte när det är som kallast) ger något billigare värme så blir det ytterligare ett system att köpa, serva och som inte är det vackraste i rummet. Vad man tycker om fläktljud är också upp till var och en.
Det blir en redundans i system, men kräver el för att funka.
Kassetten kommer att bidra med trivsel och redundans, men försök inte räkna hem det om du inte har egen skog.

Är det ett problem att uppnå tillräcklig värme med fjärrvärmen?

Börja med små enkla medel som kan göra stor skillnad, kolla tex över listerna kring fönster.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Börja med små enkla medel som kan göra stor skillnad, kolla tex över listerna kring fönster.
Bra ide där tycker jag. Gillar!

Kolla lika så lister kring ytterdörrar och altandörrar.

O Odi et Amo skrev:
Ni har ett vettigt värmesystem.
även om en ll-vp vid rätt förutsättningar (inte när det är som kallast) ger något billigare värme så blir det ytterligare ett system att köpa, serva och som inte är det vackraste i rummet. Vad man tycker om fläktljud är också upp till var och en.
Det blir en redundans i system, men kräver el för att funka.
Kassetten kommer att bidra med trivsel och redundans, men försök inte räkna hem det om du inte har egen skog.

Är det ett problem att uppnå tillräcklig värme med fjärrvärmen?

Vi har bytt listerna vid alla fönster. Ska byta listerna vid dörrarna också. Det dra inte vid fönsterna men fönsterglasen blir ju väldiga kalla när det är kallt ute. Det kyler ju ner luften i rummet rätt bra. Men planen är att byta fönsterna pö om pö fram till nästa vinter. (Många hål att stoppa pengarna i just nu.) Ska även sätta dit riktiga termostat i elementen då dem gamla bara har on/off.

Vet inte varför sambo har fått för sig att sätta in en spis-kassett faktisk.. bara något som jag fick höra att det vi måste göra för att spara energi kostnaden. Hon har säkert läst på någon inredningsforum... Som ni hör så börja jag ifrågasätta valet med spis-kassett...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
FQT FQT skrev:
Vi har bytt listerna vid alla fönster. Ska byta listerna vid dörrarna också. Det dra inte vid fönsterna men fönsterglasen blir ju väldiga kalla när det är kallt ute. Det kyler ju ner luften i rummet rätt bra. Men planen är att byta fönsterna pö om pö fram till nästa vinter. (Många hål att stoppa pengarna i just nu.) Ska även sätta dit riktiga termostat i elementen då dem gamla bara har on/off.

Vet inte varför sambo har fått för sig att sätta in en spis-kassett faktisk.. bara något som jag fick höra att det vi måste göra för att spara energi kostnaden. Hon har säkert läst på någon inredningsforum... Som ni hör så börja jag ifrågasätta valet med spis-kassett...
Spiskassett är ca 8-12ggr bättre ur värmesynvinkel mot öppenspis.
Men båda är till för trivsel inte huvuduppvärming.
(undantag som nån redan skrev: vid strömavbrott )
fördelar med spiskassett mot öppenspis:
* behövs mindre ved för att få den där varma sköna känslan(= mindre kostnad, mindre jobb med att bära ved)
* mindre rök kommer in i rummet
* behöver inte "övervakas" på samma sätt som en öppenspis då man eldar
* beroende på val, kan få den att se bättre ut inredningsmässigt än öppenspis.
Nackdel:
* installations kostnad
* kan behöva riva bitar murstock och skorsten och sen ha en ny brandbesiktning från brandkåren för att få använda spiskassetten

Men tyvärr som sagt så ger varken spiskasset eller öppenspis några ekonomiska fördelar mot fjärrvärme.

Dock är man bara medveten om det så låt frun/sambon stoppa in spiskassetten om hon tycker ändå att det är viktigt. Det tjänar man på i slutet i alla fall ;)

• Gilla
FQT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.