Hej,
Har en tvåplansvilla på 150 kvm med vattenburen värme och frånluftvärmepump. Har nu fått möjlighet att överta en 7 år gammal luft/luft värmepump gratis. Har då börjat överväga att komplettera befintligt system (NibeF470). Kan ju vara skönt med möjlighet till kyla under sommaren men mest intresserad av att minska totala elförbrukningen. Jag vet inte hur ofta nuvarande flvp använder sig av elpatron. Vad kan jag räkna med i sparad elförbrukning om jag installerar llvp? Är det värt att komplettera befintligt system? Hur hade ni gjort? Mvh

Om villan har en öppen planlösning så bör ni kunna spara uppåt 2500 kWh/år med en bra placerad LLVP och lite beroende på var i Sverige huset står. Man får sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och låta F470 sköta övriga rum, varmvatten och ventilationen. Eftersom F470 har förvärmd tilluft är det lite svårare att uppskatta besparingen och den beror på hur varmt man ställer in tilluften.

Okej. Tack för svar. Vi har ganska öppen planlösning, men som sagt två plan. Det låter ju som en bra besparing.
Hur ska jag isf köra llvp? Ställa in ett gradantal och låta gå enligt det hela tiden, eller enbart köra vissa perioder?
Ang flvp så räcker det alltså att stänga av termostaterna i rummen dit värmen från llvp når för att minska användandet/kostnaden för flvp? Mvh

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ja precis, man vrider ner termostaterna till t.ex. 15° i alla rum som istället får värmen från LLVP. Om innerdelen till LLVP sitter t.ex. ovanför entrédörren i hallen får man ha ha en till två grader högre temperatur där för att få t.ex. 21° i vardagsrum och kök. Varje dörrpost som ska passeras från innerdelen tar 1-2 grader av värmen. Men det är skönt att ha varmt i entréhallen så kläder och skor torkar bra på vintern. Kör så mellan oktober till början av april. Resten av året räcker enbart FLVP och man får sätta termostaterna normalt i alla rum.

Man får upp en del av värmen från LLVP till övervåningen men det brukar bli lite svalare där och givetvis beroende på hur öppet det är mellan våningsplanen. Sover man bara på övervåningen är det skönt att ha det lite svalare där men man får prova. Det går utmärkt att ha en till LLVP på övervåningen och då kan man kyla ner den när det är dags att sova på sommaren och det är väldigt skönt att ha.

• Gilla
anen
  • Laddar…
Tack för svar. Det låter lovande. Bortsett från möjligheten att köra kyla på sommaren med llvp, vad är annars vinningen? Är llvp effektivare och energisparande jämfört med flvp. Varför sparar jag 2500 kwh med llvp? Mvh

NIBE F470 är en FLVP av den äldre traditionella sorten med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme när den går. 2 kW kompressor kan ge en årsbesparing om ca 8000 kWh/år men räcker inte alls så långt på vintern trots ett modernt och välisolerat hus. El-patronen i F470 måste då fylla ut resten och det går åt flera tusen kWh till el-patronen per år. Genom att komplettera huset med en LLVP kan man minska användningen av el-patronen radikalt och göra en betydande energibesparing. Man kan få en liknande besparingseffekt genom att byta till den "nya" sortens FLVP såsom NIBE F750 med SAM42 men det är lite krångligt och väldigt dyrt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Intressant, tack! Kan jag på ngt sätt se hur ofta/mycket elpatron används?

I meny 3 - info finns 3.3 tillsatsinfo där man ska kunna utläsa antal timmar el-tillsats totalt. Då bör det vara så att man ska multiplicera med 9,3 som är el-patronens max-effekt för att få antal kWh el-patronen har förbrukat. Man brukar säga att en traditionell FLVP som F470 klarar värmen i huset ner till ca +6° ute med enbart kompressorn om man snålar med varmvattnet så det är på vinterhalvåret el-patronen får jobba mycket.

• Gilla
anen
  • Laddar…
Aha ok. Ska se efter i menyn när jag är hemma. Ok, då förstår jag att elpatron används ganska mycket på ett år. Lutar ju åt att llvp är ett bra komplement, särskilt om jag ev. får en, även om den är ca 7-8 år gammal.

Ja får du en gratis LLVP som bara är 7-8 år är det bara att tacka och ta emot. Dock kan det vara ett ganska mycket jobb att hitta en ledig kyltekniker som kan ta och montera ner den på rätt sätt och sätta upp igen med nya rör etc. Det kan kosta sådär 5+ tkr(?) Du bör också kolla upp vad det är för fabrikat och modell först.

• Gilla
anen
  • Laddar…
Japp. Jag återkommer här i forumet om modell för lite rådgivning. Tusen tack för feedback!

Jag gjorde samma resa för 5 år sedan. 155m² 1,5 plans hus. Nibe 410 föregångare till 470.
Låter luftvärmepumpen värma så mycket det bara går. Höjer tempen på LLVP så jag får som lägst ca 20°C längst bort i huset i tvättstugan innanför köket. Cirkulationspumpen i Niben avstängd så mycket det går. Vid +5°C utomhus startade jag CP för 410 varnade annars för frysrisk i tilluftsbatteriet. Vid -5°C har jag aktiverat elpatron så varmvattenladdningen inte ska ta så lång tid.
Över 14000 kWh i årsförbrukning till nu under 10000 kWh.

• Gilla
BJSvensson och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja får du en gratis LLVP som bara är 7-8 år är det bara att tacka och ta emot. Dock kan det vara ett ganska mycket jobb att hitta en ledig kyltekniker som kan ta och montera ner den på rätt sätt och sätta upp igen med nya rör etc. Det kan kosta sådär 5+ tkr(?) Du bör också kolla upp vad det är för fabrikat och modell först.
Om det är en Noname kinamodell av LLVP som erbjuds skulle inte jag ”tacka och ta emot”. Knappast värt installationskostnaden om inte bästa kompisen är kyltekniker.

En helt ny A+++ LLVP skulle användas prioriterad före FLVP speciellt vid höga utomhustemperaturer vår och höst, då FLVP endast används för varmvatten.

R Runnis skrev:
Jag gjorde samma resa för 5 år sedan. 155m² 1,5 plans hus. Nibe 410 föregångare till 470.
Låter luftvärmepumpen värma så mycket det bara går. Höjer tempen på LLVP så jag får som lägst ca 20°C längst bort i huset i tvättstugan innanför köket. Cirkulationspumpen i Niben avstängd så mycket det går. Vid +5°C utomhus startade jag CP för 410 varnade annars för frysrisk i tilluftsbatteriet. Vid -5°C har jag aktiverat elpatron så varmvattenladdningen inte ska ta så lång tid.
Över 14000 kWh i årsförbrukning till nu under 10000 kWh.
Tack för ibfo. Kul att du fått ner förbrukningen. Vad gör en cirkulationspump och varför är det bra att den stängs av? För att spara energi?
Ang elpatron har du gjort så för att spara energi? Mvh

B Boende45 skrev:
Om det är en Noname kinamodell av LLVP som erbjuds skulle inte jag ”tacka och ta emot”. Knappast värt installationskostnaden om inte bästa kompisen är kyltekniker.

En helt ny A+++ LLVP skulle användas prioriterad före FLVP speciellt vid höga utomhustemperaturer vår och höst, då FLVP endast används för varmvatten.
Vet inte närmre detaljer än att det är en Samsungmaskin.

• Gilla
tomson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.