Komplettera med jord i rör

4k läst  8 svar

1. 3
    Medlem Nivå 6
    Funderar på att fixa till ett kök där hälften(!) av vägguttagen är petsäkra. Alltså måste jag dra fram en gul/grön FK. Men, behöver jag nu tänka på dimmentionering eller är det ok att trycka in en gul/grön om den verkar få plats i röret. Jag menar den gul/gröna och den "blå" kan ju knappast leda mer tillsammans än vad den "blå" kan idag, utan att proppen går.

Så frågan är helt enkelt om man måste räkna med skyddsjorden då man dimmentionerar?

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    ??? Vad har petsäkra uttag med jord att göra??
    Normalt drar man ur de tråd som ligger sammtidigt de nya åker i då det brukar vara svårt att få i en dragfjäder i ett rör det redan ligger tråd i.

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    eller också drar man i dragfjädern när man drar ur de existerande trådarna. Verkar ju korkat att byta ut sådant som är i bra skick. Kabel är ju inte precis gratis.

4. E
    Medlem Nivå 12
    jo kabeln e nästan gratis.... :)

Är det snik renovering så drar man i en jordkabel, annars byter man allt.....

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    Alltså inte gratis. I synnerhet inte när den kommer på elektrikerns faktura med vederbörligt påslag... :p

6. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    jag har då i de flesta fall lyckats dra i upp till 2 kablar extra i ett 16MM VP med en nylondragfjäder

7. V
    Medlem Nivå 7
    Det kan ju vara riskabelt att dra in nya kablar i ett rör som redan innehåller kablar.
    Risken är att du sliter hål på en annan kablel i en trång böj.

8. P
    Medlem Nivå 10
    Finns redan FK i rören behövs ingen dragfjäder (normalt), Man kopplar ur de gamla FKna. Och använder dessa, alt. en av dessa som dragtråd. (Dvs fäster de 3 nya FKna i ändan på en av de gamla och drar genom tre nya (Blå+Brun/Svart/Grå + Gul/Grön) när man drar ut de gamla... Att försöka pilla in en dragfjäder i bland bef. FKn är bara besvärligt. Den urdragna FKn kan man ju återanvända till "nästa" uttag om man är snål. (Och den är felfri).

Men frågan gällde väl dimensionen på skyddsjorden, och den skall helt enkelt ha samma dimension som de andra . Är fasen och nollan 1.5mm2 skall skyddsjorden också va 1,5mm2.

Skyddsjorden skall normalt inte leda ström alls, det är bara om det blir fel i utrustningen och tex det skyddsjordade höljet får kontakt med en fas som det kommer att gå någon ström i skyddsjorden att tala om. Och finns JFB kommer den omedelbart att bryta den strömmen, alt kommer säkringen att smälla om det blir tvärkortis.

9. 3
    Medlem Nivå 6
    Mycket bra fråga. Förlåt jag var trött...

Ska vara att hälften av uttagen i köket är JORDADE. Resten är ojordade (över samma köksbänk). Den kombinationen gillar inte jag....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: