Hej!
Jag vill bygga en ny central i garaget och vill gå direkt från mätarskåpet.
Det jag undrar är om någon här gjort något liknande och kan dela med sig om bilder på snygg installation, främst hur ni borrat er in?
Undrar även om någon har tidigare erfarenhet från vart det tomma röret kan gå. Nu passar de såklart inte för den 6 kvadrat jag vill dra men är ändå intresserad var den går och har försökt undersöka om röret som sticker ner är det rör som kommer upp i mätarskåpet med den blå fkn, jag har testat med rörål och får i några meter men sen är det tvärstopp så det känns inte som det är det röret. Provad även dra i fkn som stack ur teglet längre ner om det var någon gammal dragtråd (kanske för servisen)? men den verkar ej hänga ihop.
Tack på förhand för alla svar och tips!
Jag vill bygga en ny central i garaget och vill gå direkt från mätarskåpet.
Det jag undrar är om någon här gjort något liknande och kan dela med sig om bilder på snygg installation, främst hur ni borrat er in?
Undrar även om någon har tidigare erfarenhet från vart det tomma röret kan gå. Nu passar de såklart inte för den 6 kvadrat jag vill dra men är ändå intresserad var den går och har försökt undersöka om röret som sticker ner är det rör som kommer upp i mätarskåpet med den blå fkn, jag har testat med rörål och får i några meter men sen är det tvärstopp så det känns inte som det är det röret. Provad även dra i fkn som stack ur teglet längre ner om det var någon gammal dragtråd (kanske för servisen)? men den verkar ej hänga ihop.
Tack på förhand för alla svar och tips!
Jag har stött på såna rör som gått till en vattenmätare. Gissar på att det var förberett för vattenmätning av något slag?
Annars tror jag mest på tariffstyrning, andra änden borde mynna ut i centralen eller i närheten av den.
Annars tror jag mest på tariffstyrning, andra änden borde mynna ut i centralen eller i närheten av den.
Huset skulle jag säga är byggt 60/70-tal. Nu är det svårt att säga när röret/slangen är ifrån men tariffstyrning är ett ganska nytt påhitt.Müssli skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 117 inlägg
Försök att borra in dig direkt genom mätarskåpets baksida. Jag har flera hus i närheten där man har lagt vit kabel på en röd tegelfasad. Det är så jädrans fult att jag måste tvinga mig att titta bort varje gång jag kör förbi.
För många är sedan så skulle det var en förbindelse mellan mätarplats och in.Det var då det var nattaxa och i mätaren fanns en kontakt, ( dubbla räkneverk i mätaren ) som användes för att aktivera en kontaktor, som startade upp en VVB som laddades på natten. Nu ett mine blott, då den togs bort,, alla skulle ladda på natten och det blev inga pengar till el-leverantören.Müssli skrev:
Behöver jag ens säga något? Detta finns en bit bort ifrån var jag bor, känns som den slår någon form av rekord...T Thomas_Blekinge skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 117 inlägg
Är det pastalampor?
Röret är säkert original och oavsett tänkt användning för det är tariffstyrning inget nytt utan perfekt i tiden för ett bygge i tex 70-talet. Skåpet är ju dessutom utfört med plats för ur eller rundstyrningsmottagare som bedömt av skruvhålen också varit i bruk där någon gång.Purre skrev:
Det var det jag menade, trodde det kallades för tariffstyrning.J jonaserik skrev:För många är sedan så skulle det var en förbindelse mellan mätarplats och in.Det var då det var nattaxa och i mätaren fanns en kontakt, ( dubbla räkneverk i mätaren ) som användes för att aktivera en kontaktor, som startade upp en VVB som laddades på natten. Nu ett mine blott, då den togs bort,, alla skulle ladda på natten och det blev inga pengar till el-leverantören.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera bergvärme med varmvattenberedare
Värme allmänt -
Infällt vattenlås för tvättmaskin
Vatten & Avlopp -
Komplettera solcellsanläggning med batteri i efterhand
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Komplettera trägolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Köra med bara frånluft eller komplettera med luft/luft?
Värme allmänt