Byggahus.se

Komplett värmesystem?

1. C
    Medlem · Stockholm · 56 inlägg

ConnyGsson

Medlem
    Så börjar det då bli dags att uppgradera sitt system.

Har idag en kombipanna olja/el/ved av okänd årgång. Troligen sent 60-tal (DIOM 25v). Har eldats med olja en stor del av tiden.

Förutsättningarna:
    Tidigare energiförfrukning 4,5 - 5 m3 olja, men var då bara bebott av 3 vuxna
    Uppvärmd yta ca 310m2
    Huset bebos nu av 6 vuxna
    Tak i rent söderläge med betongpannor
    Takvinkel 30gr
    2 befintliga acctankar x500l utan beredare
    Tillgång till fri ved - 3-4 år framåt

Idéer:
    Kombipanna Ved/Pellets ca 35kw
    Solpaneler ca 15m2 (ska helst kunna fällas ner i taket)
    Elpatron 9kw (i acctank)
    1x750l acctank/tekniktank laddas från panna och från sol
    2x500l acctank (befintliga) laddas från tekniktank med laddomat 5030 när det finns tillräckligt med värme i tekniktanken. Vitsen med att separera är att det ska gå snabbt att ladda upp tekniktanken, men det är också en extravolym till solvärmen om det skulle bli "för mycket"

Jag vill kunna elda med ved när jag är hemma och "har tid". dvs så länge veden räcker till. I annat fall räknar jag med att övergå till Pellets. Skulle systemet stoppa på vintern så kan ju, i värsta fall elpatronen hjälpa till en stund.

Men framför allt så är tanken att jag ska ha ett överdimensionerat solvärmesystem för att få stöd så länge som möjligt av denna gratisvärme. Jag har även planer på att skaffa en pool så varför inte värma upp även den med solpanelerna? (Men den investeringen kommer nog lite längre fram.)

Frågor:
    Har jag gjort ngn tankevurpa?
    Har jag räknat fel på panneffekt eller accvolym?
    Har ni tips på solsystem
    Har ni tips på panna som matchar effekten och är lätt att byta mellan ved och pellets?
    Har någon något bättre förslag på ett system som är billigt i drift (primärt) och relativt lättskött?

2. H
    Bannad · 820 inlägg

holmertz

Bannad
    Jag tycker du har gjort 2 tankevurpor.
    1. Solvärme. Sympatiskt och miljövänligt men dyrare än andra uppvärmningsformer. Absolut ingen gratis värme.

2. Ved och pellets är en svår kombination. Satsa hellre på endera delen.
    Har du en uppvärmd yta på 310 kvm så ska en "riktig" vedpanna till det vara på minst 50kW helst mer. Acktank till den på 3000-4000 liter och tillbehör så är du väl uppe i rätt stor kostnad. Då vill du knappast elda med "dyr" pellets när du lagt ned så mycket pengar på en vedanläggning.
    Vill du elda med pellets i första hand och inte ta så väldigt seriöst på vedeldningen så finns exempelvis Dakon vedpannor som borde kunna ge rätt bra verkningsgrad med pellets, eventuellt med hjälp av lite hemgjorda bafflar i rökgången.
    http://www.lindquistheating.se/vedpanna.asp
    En annan ved-pellets kombipanna är Baxi Bonus http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=60
    Bonus har dock 125 liter vattenmängd vilket är för mycket vid eldning mot tank.

Inget fel att elda med pellets mot tank men då ska helst både varmvatten och värme tas från tanken och inte från pannan. Där tycker jag Bonus är lite för mycket kompromiss.

Hur vore det med en vedkamin i bostaden och en pelletspanna i källaren?

3. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Med sådan förbrukning/storlek på huset så ligger ni väl kring 15-18 kW som max effektbehov o då behöver ni en acktank på 5 m3 för att klara 1 dygn då det är riktigt kallt o då klarar ni er ca 3 dygn vid 0°..
    För att ladda den volymen krävs det ca 300 l ved, En panna på 30 kW måste då brinna i 10 tim utan uttag från tanken så en panna med minst 150 l eldstad o 50 kW effekt bör du nog kolla efter..
    En tank på 500 l tömms på ca 2 tim i erat hus vilket ger en hum om förbrukningen/storlek på tank o panna, Men det finns o går få det att funka fint med pellets i vedpanna men det blir ju rätt dyrt med både bra vedanläggning o möjligheten till pellets om det ska vara en optimal vedanläggning..

Med mindre tankvolym o köra pellets då det är kallt så kan ni ha en panna typ calmar v33/Effekta woddy med sidomonterad lucka för pelletsbrännaren, En tank på 2,5-3 m3 o pelletsbrännare kanske inte blir dyrare anläggning än en 5-8 m3 tank o en baxi innova 50 kW t.ex..
    En Calmar v33 ihop med en Ariterm/Thermia bequem uppgraderad till 25 kW vet jag o andra sidan funkar utmärkt.. :)

4. C

ConnyGsson

Medlem

Tack för snabba svar!

Härligt med engagerade människor! Tack för det.

När det gäller solvärme så har du rätt det är DYRT med tanke på vad man får ut, men är det inte så att driften i längden blir blir hyfsat billigt - även om man måste slå ut det på en del år? - Framför allt när man som vi måste byta system för varmvatten etc? Det känns lite konstigt att stå och elda upp pannan med ved eller pellets bara för att få varmvatten.

När det gäller pannor och tankar så håller jag med om att det verkar som om jag räknat lite lågt på panna - och även på tankar.

Vad sägs om att hålla kvar vid solen, byta panna till Arimax 35+ (44 kw) eller Veda CK40 (40kw) med pelletsbrännare och öka till 750 i tekniktank och 1750 i acctankar? (Jag vet ingetning om de här pannorna - har bara sett de på nätet).

5. C

ConnyGsson

Medlem
    Tack för tipset om vattenmängden på Baxi. det var annars ett av de alternativ jag tittat på.

Hade jag ett vettigt utrymme för en vedkamin så vore det underbart. Jag har idag en Roslagsspis "Lilla trekanten" och den värmer ganskla bra, men inte tillräckligt mycket av huset.

dakonpannan verkar också helt OK. Var det 36:an du tänkte på ? Har du erfarenhet av den?

Redigerat 18 jan 2009 21:49
  6. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Med en välisolerad tank så blir det inte många brasor/månad, Jag behöver elda varannan-var 3:e dag för endast vv i min lila dåligt isolerade tank på 500 l..
    En kompis som byggt ett system på 3700 l acktank behövde bara elda var 6:e dag i nov då tempen låg runt 0° ute, Han kommer kanske behöva elda 2-3 ggr/mån för vv.. (blir intressant att se i sommar)

En familj med 2 vuxna o 2 barn (8-10 år) räknar man med förbrukar 8-12 kWh/dygn för vv o i t.ex 3m3 tank rymmer du 175 kWh så är den bara bra isolerad så räcker det många dagar..
    Med ett solfångar paket för 24000:- kan du i bästa fall få ut 21 kWh/dag om det är perfekta förhållanden o du behöver då även en solslinga i tanken för 3-4000:- så i erat fall behövs nog 5 paneler á 30 rör iaf vilket gör att det kommer kosta iaf 50000:-

Effekta o calmar har väl 70-80 l i vatteninnehåll men som sagt fundera hur ni ska elda, Blir det mest pellets/ved för blir det 50/50 så kan ni köra med t.ex en 3 m3 tank o en panna på 35 kW o då köra pellets då det blir riktigt kallt..
    Du shiftar mellan ved/pellets under ett reklamavbrutt på tv´n iaf..

7. H
    Bannad · 820 inlägg

holmertz

Bannad
    Har ingen erfarenhet av Dakon pannan. Verkar vara en något bättre gjutjärnspanna än Viadrus som ju inte är miljögodkänd.
    Dakon har inte sålts särskilt länge i sverige.
    Viadrus fungerar i alla fall med pellets även om verkningsgraden inte är lika bra som hos riktiga pelletspannor. De dyra vedpannorna innehåller en del keramik som ska tas ur vid vedeldning så riktigt enkelt blir det inte att skifta.
    Frågan är också som sagt hur mycket effekt du behöver när det blir som kallast.

Är förresten intresserad av Roslagsspisen Lilla trekanten. Går in i min öppna spis. Tveksam om den stora modellen går att få plats med. Fungerar den bra? Lilla trekanten verkar ha gått ur produktion

8. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    När man eldar med pellets så behöver man bara ladda toppen av acktanken vilket är ovanför pannan så då självcirkulerar det ut från pannan då laddomaten stannat, Sen är ju fördelen att det går fort att shifta att man kan elda en kväll o sen shifta till pelletsbrännaren som tar vid då tanken blir kall..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.