Byggahus.se

Kompensation för Blånadsvamp

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Vi har nyss köpt ett hus och under besikningen framgick det två skador. Den ena skada var mittsyllen och andra blånadsvamp i 4 av facken på vinden.
    Besikningenmannen uppskattade skador för 30 tkr + moms för mittsyllen och 6 tkr + moms för vinden.
    Besiktningsmannen tyckte att huset för övrigt var i bra skick.

Efter hur mycket samtal som helst med mäklaren fick vi denna kompensation på 45 tkr efter att själv kollat upp med en advoktat ang tolkning av kontraktet. Mäklaren påstod att vi bara skulle få 25 tkr i ersättning. Men efter att mäklararen kollat med deras advokater hade vi helt rätt, full ersättning. Iaf det är en annan historia. :)

Enligt säljaren så påstod dom att dom inte visste om dessa skador, varken syll eller vinden. Ok.

Efter att ha inspekterat vinden med lampa ett par gånger såg jag att det vita i ett av facken verkat vara slipat. Jag är typ 80% säker, man ser tydligt "slipmärken".
    Bild på det(detaljerad vid zoom):
    http://lawpan.no-ip.com/gallery/svamp.jpg
    Nu är mina frågaor.
    F1) Det är knappst bra slipa blånadsvamp och att sprida porer, vilka risker finns det, hur allvarlig kan en sådan spridning bli?
    F2) Fick vi rimlig ersättning för vinden(Syllbytet är redan på G, det gick på mindre än uppskattat).
    F3) Säljaren har uppenbarligen ljugit och eventuellt orsakat mer skada inför framtiden. Kan jag göra nånting eller strunta i detta?

Jag har för övrigt åtgärdat vinden med att installera 10 mögelstoppar och rensat upp lite isolering som blockerade luftspalten. Jag avvaktar med behandling tills det blir värre, med B10 eller anlita anticimex.

2. N
    Medlem Nivå 1

Re: Kompensation för Blånadsvamp

Hej,

Vad är "möbelstoppar" och vem säljer dem?

Anders

3. L
    Medlem Nivå 3

Mögelstoppar är ventiler som borras i taket och spikas fast vid nocken eller takfoten för att förbättra ventilationen. Detta kräver att man tar bort en takpann där hålet ska borras.

4. L
    Medlem Nivå 3

Du kan köpa dom på dom flesta byggvarushus, beijer, bröderna ohlsson mm.

5. L
    Medlem Nivå 3

Ingen som ville ge nån synpunkt på mitt inlägg?

6. G
    Medlem Nivå 3

Din länk funkar inte... ;)

7. S
    Medlem Nivå 3

Det är naturligtvis sorgligt att bli lurad av mäklaren ( som i sin tur kanske blev vilseledd av säljaren).
    Å andra sidan bör man inspektera före köp ..

Men Du kan ochså se det så här:
    Du har fått en viss kompensation som tächer en del av kostnaden.
    Du har blivir uppmärksammad på problement och fixat bättre ventilation
    Om huset inte haft blånader nu hade Du kanske om 5 år funnit att stora delar av vinden blivit angripen.
    Viktigast av allt : Försök att sluta att känna Dig förfördelad för annars så blir Du kanske nedtyngd av grämelse ..

Till slut en fråga:
    Kan man ha för mycket ventilation av vinden och få angrepp t ex när tempen sjunker på natten?