Jag har nyligen bytt ett par kompaktlysrör i fastigheten jag bor då de hade löpt linan ut. Problemet är nu att dessa inte tänds, och rörelsesensorn som ska tända lysrören slår på och i en fast rytm utan lysrören tänds. Jag har monterat dem på precis samma sätt som föregående, och det är också exakt samma modell och tillverkare på de nya lysrören som de gamla.

TIll min fråga; Vad har jag missat i bytet mellan lysrören? Vid byte av "vanliga" lysrör så ska ju även glimtändarna bytas, men några sådana finns ej.

L linush91 skrev:
Jag har monterat dem på precis samma sätt som föregående, och det är också exakt samma modell och tillverkare på de nya lysrören som de gamla.
Jag kan tänka mig tre möjligheter. 1 Du har maximal otur och även de ny är trasiga. 2 Du har på något sätt misslyckats med att få dem på plats på rätt sätt. 3 De gamla var aldrig trasiga utan något annat var och är fortfarande trasigt.

Lite bilder kanske kan hjälpa. Har du någon armatur med samma typ av lysrör som fungerar? Då kan du ju verifiera själva kompaktlysrören ett och ett och fastställa med säkerhet vilka som är hela och vilka som är trasiga.

Välkommen hit!

Om det är kompaktlysrör med två stift så sitter det en glimtändare inne i sockeln som därmed alltid byts tillsammans med lysröret. Är det fyra stift så finns det antingen en separat glimtändare eller också används HF-don.

Jag har råkat ut för en armatur där drosseln visade sig vara kass. Konsekvensen av den trasiga drosseln, förutom att det inte tändes, var att lysrören omedelbart förstördes. Därmed förbrukades ett antal lysrör innan det blev uppenbart att drosseln behövde bytas.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.