Byggahus.se

Kommuner arbetar på motförslag till slopat energikrav

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 355 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: JosefS

Gör energikrav valfria och certifiera hus byggda med högre enegrikrav, och utan. Sedan får marknaden avgöra hur mycket den vill betala för att bo i enegricertifierade hus. Nå, vad säger kollektivet? Förena eder i mijökampen.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anton

Problemet blir att om inte staten(Boverket) sätter krav på byggherren att denne måste uppnå en viss standard när det gäller energikraven så kommer vi fortsätta vara ett u-land när det gäller energi effektiva hus. Vi måste ha krav för annars kommer ingen bygga "gröna hus". Det är endast startkostnaden som är dyrare i ett passiv hus jämfört med ett vanligt. Brukar vara så med de flesta energilösningar, allt betalar sig över tid.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: JosefS

Våra hus är redan välisolerade, och därmed energisnåla. Våra politiker slår sig för bröstet att vi beskattas mest på mijöområdet. Ok, jag antar att jag får vara glad då. På tal om u-land - Unga familjer har ofta inte råd med hus. Det är vad jag kallar gränsen för att vara ett u-land.
    Återigen - de som känner ett kall, får gärna klimatkompensera och dra på sig hur stränga krav de än vill, men jag vill leva i fred, utan miljötalibaner och deras profetior.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Cujo

Anton:
    Läs igen!

"energikrav som sträcker sig utöver Boverkets byggregler bör slopas"

Dvs vissa kommuner har strängare krav än staten (Boverket)!
    Vi skall inte ha kommunala särkrav på byggnormer.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Kjell

Dom, kommuner och landsting, argumenterar för strängare krav men frågan är varför vi ska ha olik krav? Är det inte bättre och framför allt enklare att ha lika höga krav överallt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.