Byggahus.se

kommunens förköpsrätt..?

1. T
    Medlem · 543 inlägg
    Vad gäller med denna? Tomten vi funderar på ligger ju utanför detaljplan, men är på ca5000kvm. Tog dit en värderare och hon trodde inte det var nåt problem men upplyste mig om kommunens förköpsrätt på stora tomter. Så hur kollar jag det så inget blir fel där?
    Vill även kolla upp styckningsrätt för denna tomt, var vänder jag mig?

PS: Byggahus. se är ett suveränt forum för noviser på bygga/köpa :)

2. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Re: kommunens förköpsrätt..?

Det är bara att fråga kommunen, i mitt fall var det stadsbyggnadskontoret men det kan säkert variera mellan kommuner.
    Efter att muntligen fått "vi har nog inte intresse av detta" så skickade jag in köpekontraktet och fick det påskrivet så var den saken ur värden. Skall sedan bifogas till handlingarna man skickar in till inskrivningsmyndigheten.
    Var bara noga med att inte nöja dig med muntliga besked. Kommuner består ju av tjänstemän där den ena inte alltid vet vad den andra gör...
    Det sades mig att inskrivniningsmyndigheten kräver besked från den aktuella kommunen för att ge lagfart på ny ägare så har man inte gjort det själv så tappar man en del tid i processen.

3. T
    Medlem · 543 inlägg

Re: kommunens förköpsrätt..?

Lysande. Man tackjar för hjälpen. Tror inte det är något problem för det ligger inte i ett område som är i kommunens byggplaner närmsta tio åren ( enligt dem själva) men man vill ju ha torrt på fötterna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.