Byggahus.se

Kommunens avgifter gällande ny anslutning

1. hkkv
    Medlem Nivå 5
    Hej och god forsättning på er.

Har en fråga som gäller kostnander för anslutning till kommunalt vatten.

Har en sommarstuga som idag är ansluten till samfällt vatten och avlopp som är gemnsamma för x husshåll. Den gemensamma infiltrationen är underkänd av kommunen och de kommer med vatten och avlopp till området ca 2010.

Det som är förvånade är att kommunen ska ha x kr per kvm. Om grannarna har samma förutsättningar, men mindre tomter så blir deras kostnad mindre och det är förvånande.
    Tex:
    a) Serviceavgift xx :-
    b) Förbindelspunktsavgift xx :-
    c) Tomtyteavgift; 1000 kv.m. x 45 kr/kv.meter = 45 000:-
    d) Lägenhetsavgift; 1 st xx kr

Som exemplet visar så är det vad gäller tomtyteavgiften ett á pris på 45 kr per kvm.. Exemplet gäller en tomt på 1000 kv.meter, så tomtyteavgiften kan bli mindre respektive större beroende på tomtarealen. Dock finns en regel som säger att tomtyteavgiften ej får bli högre än summan av avgifterna a), b) och d).
    Tex.
    Om min tomt är på 2000 kvm så blir min tomtyteavgift dubbelt så "dyrt" , men för övrigt samma förutsättningar och kostnader avseende a, b och d.

Varför? Hoppas att någon kan komma med ett logiskt svar???????

2. B
    Medlem Nivå 4
    Tjena råttjäv... Skoja bara..God forts. på dig me..
    Jag vet bara vad som gällde för mig å min sambo,men då var det dagvattnet vi betalade mer för..
    Då menar kommunen att vår stora tomt samlar på sig mer dagvatten,tex regn och snö..Och därav nyttjar vi det kommunala dagvattensystemet genom dräneringen,mer än grannarna med mindre tomter...Hoppas det var ett bra svar...

MVH/Baritz

3. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Jag tror att man försöker att på ett grovt men enkelt sätt dela upp konsumenterna i storförbrukare och småförbrukare. Man skulle kunna tycka att det vore mer logiskt i så fall att gå efter boyta, men systemet ska ju funka i åratal utan att man måste hålla på med kontroller av att saker förndrats. Ett hus kan man bygga till, men en tomtyta förändras inte lika lätt och ofta.

4. hkkv
    Medlem Nivå 5
    Lite korkat, men mn betalar för vatten och det är en sommarstuga och inte är där jämnt. Det finns bofasta i omr och de blir då"storförbrukare" Man kan ha en stor tomnt och förbruka 1/3 av vad den "lilla" tomten gör.

Det kommeri inte kopplas något dagvatten in. Det går ut i diket.

Livet är inte rättvist ibland.