Byggahus.se

Kommunens ansvar?

1. B
    Medlem · 17 inlägg

bell

Medlem
    Hej,

Jag har ett delikat problem som jag undrar hur man kan lösa? Vi köpte tomt från kommunen där vi nu bygger för fullt. I kontraktet står det specifikt att alla schakmassor ska forslas bort - nivån på tomten ej får höjas. Nu är saken den att granntomten ligger 15 cm högre än vår. Inga problem! Tills det visar sig att grannen schaktar upp hela hans tomt 40-45 cm vilket innebär att helt plötsligt står vi där med en skillnad på ca 60 cm och helt det måste till en stödmur för att hålla massorna på plats. Schaktmassorna vägrar han schakta bort och samtidigt vill han inte bekosta en stödmur fast vi har gått med på att betala för halva kostnaden. Det enda svar vi har fått från kommunen när vi har kontaktat dem är att vi får vänta tills han har byggt klart och sedan stämma honom. Det som förvånar mig är att kommunen inte reagerar på detta trots att han har gjort fel. Helt plötsligt verkar de inte bry sig, trots att de var otroligt petiga när det gällde bygglovet. Ska det verkligen vara så?

2. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem

Re: Kommunens ansvar?

Låter helsjukt. Jag har fått för mig att det är reglerat i ByggAMA eller något sådant att det är grannen med högre marknivå som skall stå för kostnaden för stödmuren. Kolla med någon som är i byggbranchen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.