Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kommunen vägrade familj bygglov om de inte gav bort bit av sin tomt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 102 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. S
    Medlem · Skåne · 104 inlägg

Sinologen

Medlem
    Man behöver inte åka till Italien för att råka ut för maffiametoder.

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 399 inlägg
    "Vellinge, här är friheten större"

För vem kan man undra...

(Citatet ovan är Vellinge kommuns "motto", som bland annat sitter(Satt?) på kommungränsskyltarna)

• Laddar…
  4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Maffiametoder.

Den som ligger bakom den här idén borde minst få fängelse.

• Laddar…
  5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 14 197 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    I kommunen får man ju löneökning och fri sprit om man hittar på så där lysande affärer! I värsta fall sjukskrivning med full lön :(

• Laddar…
  6. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 183 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Min gissning:
    Det är ett gammalt sommarstugeområde som successivt ändrades till permanentboende. Gamla stugor revs och större nya hus byggdes. Tomterna låg väldig nära vägen och i detta fall intill en korsning. Det går säkert bra i ett gammalt sommarstugeområde men inte i ett nytt villaområde. Så detaljplanen ändrades och större utrymme för vägar reserverades där det behövdes (vid korsningen)
    Den 35kvm i fråga är en liten trekant vid korsningen med den större vägen genom hela området och tomten gränser i princip direkt med asfalten. Tomtägaren ha satt upp staket längs tomtgränsen och hade den gått till korsningen hade det absolut varit ett trafiksäkerhetsproblem. Så jag förstår varför kommunen ville ha markbiten.
    Tomt storleken är idag 1380 kvm (källa:hitta.se) så räknar man kvm pris kostade den (inkl sommarstuga) 2,8 miljon. Och det låter rimligt för Falsterbo år 2007. Att säga att tomten utan den 35 kvm var värd 70 000 mindre låter väldigt tveksamt.
    Att kommunen sedan ger bort marken till vägföreningen är inte så konstig eftersom det är så Vellinge sköter sina vägar (nästan inga kommunala gator men allt ligger under vägföreningar, jag misstänker dock att kommunen äger marken och att det därför inte är en samfällighet.

Kanske inte det snyggaste att göra av kommunen, men inte helt fel heller, eller i alla fall förståligt
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ladda ned (10).png

7. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Kommunen skulle ju isåfall ha köpt marken. Syftet må vara rätt men metoden är fel.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · 185 inlägg

HerrOso

Medlem
    Kommunen har inget att göra med skötseln av vägmarken då det är enskilt huvudmannaskap. De har ingen möjlighet att kräva att få marken inlöst, och en enskild fastighetsägare har inte heller möjligheten att begära att marken löses in av kommunen (vilket gäller om det är kommunalt huvudmannaskap). Vid enskilt huvudmannaskap och om det finns en bildad gemensamhetsanläggning är marken redan tagen i anspråk. Stod om detta tidigare i veckan i Sydsvenskan. Finns ingen anledning till att kommunen ska ta marken, eftersom de inte har något med förvaltningen eller dylikt att göra. Så både syfte och metod bör anses vara fel.

Håller dock med om att en värdering om 70 000 kronor är i överkant. Det handlar om utkanten av fastigheten, man bör därför inte anta att förlusten av 35 kvm slår igenom fullt ut på marknadsvärdet, 1/3 är praxis att räkna med när det sker i utkant av en bostadsfastighet. I det här fallen är det väl också som så att det finns en gemensamhetsanläggning som redan "fått marken" genom upplåtelse. Det bör man som köpare vara uppmärksam på, att marken redan är rättsligt ianspråktagen, vilket innebär att ersättning av den anledningen bör bli lägre.

9. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 663 inlägg

krillek

Medlem
    ...och stått för kostnaden för avstyckning!
    Oavsett - utpressning är aldrig ok. Borde man inte överklagat det uteblivna bygglovet istället, eller fanns det andra "laga skäl" till att inte bevilja lov kanske?

10. harry73

bra på allt
    Jag tycker att Vellinge Kommun har ett annat sätt att sköta sina saker och det skulle inte förvåna mig om de fick bakläxa här, men att området ska se ut som det gör idag förstår jag och att kostnader på något sätt hamnar på tomtägaren förstår jag också.
    Och jag betvivlar starkt att den 35 kvm var värd 70tkr (eller att det skulle ha resulterat i 70tkr lägre försäljningspris. Köper man en gammal sommarstuga vid kusten för att bygga nytt, betalar man för byggrätten, läge, gammal stuga och mark. Marken hade säkert ett värde, men inte 70tkr

11. harry73

bra på allt
    Vet du säkert att kommunen inte äger marken? Det finns också VA-ledningar som (tror jag) sköts av kommunen, så det skulle vara dumt att inte äga marken.

Jag tror att kommunen äger marken (och vägen), att vägskötseln ligger på en vägförening av den äldre stil, alltså ingen samfällighet. Och att kommunen betalar för skötseln genom kommunal vägbidrag.
    Kanske en Vellingebo kan hjälpa oss på traven här

12. harry73

bra på allt
    Är det utpressning att inte bevilja bygglov om den inte följer detaljplanen?

13. krillek

krillek

Medlem
    Nej, såklart inte - det var ju precis det jag menade med laga skäl för att inte bevilja bygglov.

14. krillek

krillek

Medlem
    Vet du förresten att det strider mot detaljplanen?

15. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 5 098 inlägg

hsd

Medlem
    Kan bli så att familjen åker dit för mutbrott, efter någon vända hos åklagaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.