Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kommunen ska inspektera min 3-kammarbrunn

1. messijah
    Medlem · Västra Götalands · 549 inlägg

messijah

Medlem
    Tjena!

Nu har jag fått brev om att kommunen ska komma och inspektera min 3-kammarbrunn. Om den inte klarar inspektionen så antar jag att jag blir tvungen att installera något annat system alternativt komplettera med vad som fattas. Finns det något sätt att förfina brunnarna innan inspektion? Hörde från en nära vän att många brukar tömma något rör innan så det ser bättre ut? Eller kanske beställa att någon slamsugare kommer och spolar rent alla brunnar? Någon som har erfarenhet om det eller har någon vettig info att komma med?

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 214 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Slamavskiljare (trekammarbrunn) är vanligen inte godkänt som enda reningssteg för avloppsvatten - det är det första steget som skyddar efterföljande reningssteg varav de vanligaste är infiltration i mark eller markbädd.

Tillsynen kommer sannolikt att kolla att din anläggning är tät, fungerande och har längre gående rening än slamavskiljning. Man kommer att kolla att slamavskiljaren är hel, av rätt storlek och att slam inte tar sig till den sista kammaren. Vidare undersöks att vattnet lämnar slamavskiljare genom ett T-rör, vilket är ett krav för att slam inte ska ta sig vidare.

Nästa steg för miljöinspektören att undersöka är vart vattnet tar vägen. Finns det en beskriven infiltrationsanläggning eller markbädd? Går det att hitta eventuell fördelningsbrunn för spridarledningarna respektive luftningsrör där spridarledningarna slutar? När de väl är lokaliserade undersöks om det står vatten i luftningsröret. Om så är fallet så är infiltrationen/bädden igensatt och renar inte avloppsvatten.

Kolla först med kommunen vad de har för dokumentation på din anläggning. Om den anlagts i modern tid så ska det ju finnas handlingar som i detalj beskriver anläggningens funktion och läge. Miljöinspektören kommer att utgå från dessa handlingar. Om avloppsanläggningen i verkligheten inte överenstämer med handlingarna så är den inte tillståndsgiven.

Kolla även in Avloppsguiden:
    http://husagare.avloppsguiden.se/testa-ditt-avlopp-2.html

3. messijah

messijah

Medlem
    Tack för svaret! Nu är det så att jag köpte huset från min svärfar, samt att det är mitt första hus så det är väldigt mycket att sätta sig in på med en gång. Speciellt när man aldrig haft med något liknande att göra innan.
    Han säger iallafall att det är en trekammarbrunn med markavskiljare eller något liknande om jag minns rätt. Det finns även 3 rör som står upp från marken som jag fattat det har med ventilationen att göra.
    Enligt kommunens brev så var 3-kammarbrunn okej om den hade lite extra saker som ventilering och liknande.
    Denna 3-kammarbrunn är byggd på början av 90-talet och var tydligen något av det bästa man kunde ha på den tiden om jag förstår min svärfar rätt, men hur den håller sig med nyare brunnar vet jag inte.
    Om Kommunen nu inte godkänner detta. Hur lång tid har jag på mig att fixa en som dom godkänner och hur mycket kan det komma att kosta? Och vad är den smidigaste lösningen?

Redigerat 23 jul 2015 00:50
  4. Thomas Nordlinder
    Husägare · Skövde · 73 inlägg

Thomas Nordlinder

Husägare
    Hos oss. 3 år... Om man har trekammarbrunn. Annars 2 år. Men det är upp till varje kommun tydligen. I alla fall vad våran besiktningsman sade.

5. messijah

messijah

Medlem
    Okej så i bästa fall 3 år då kanske. DÅ har man ju ändå tid på sig att spara till detta också istället för att få punga ut med 100k direkt. Har annat jag tänkt lägga de pengarna på nu först.

6. Thomas Nordlinder
    Husägare · Skövde · 73 inlägg

Thomas Nordlinder

Husägare
    I vårat fall så åkte vi på att byta slammavskiljaren + markbädden. Räknar med ca 50-70k. Min kommun körde allt över 15 år måste åtgärdas. Men som sagt, det verkar vara lite olika

7. messijah

messijah

Medlem
    Kollade upp brunnarna nu och måste säga att jag är lite skeptisk. Är det någon som kan något om detta och kan förklara mitt läge?
    Bild på brunnarnas läge från huset:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Här kommer en bild på första brunnen. Stack aldrig ner något i den men den var relativt luktfri och verkade jävligt torr.
    image.jpg

Denna brunnen var den andra i ordningen. Den var full med skit iallafall och luktade därefter.
    image.jpg

Denna brunner hade sitt t-rör som stack upp från all skit en bra bit, skulle gissa på 20-30 cm och såg relativt ren ut.
    image.jpg

Här är den sista brunnen med någon avskiljare. Gissar på att det var skit/slam i den också vilket inte är bra.
    image.jpg

Här kommer den sista bilden på luftreningen.
    Luktade i alla 3 rör och de luktade ingenting alls.
    image.jpg

Det ni kan se på bilderna är ungefär samma som jag såg, svårt att se ner i de djupa hålen. Vad tror ni? Är jag körd? Systemet är ju ändå 25 år.

Redigerat 23 jul 2015 13:31
  8. Claes Sörmland

Medlem
    Det ser inte illa ut!

Gissningsvis så är brunnen med T-röret utloppet från slamavskiljaren. Att det är slam i de andra två brunnarna är inte ett problem. Den tomma brunnen kan vara en fördelningsbrunn till spridarledningarna som ligger efter slamavskiljaren - det förklarar varför den inte är vattenfylld (vilket i s f är bra!). De tre plastslangarna som kommer upp ur marken är troligen spridarledningarnas ände. Att det inte luktar ur dem eller står vatten i dem är goda tecken.

Eftersom jag ser en sliperskant vid spridarledningarna så har du troligen en markbädd (eller möjligen en förstärkt infiltration).

Livslängden på markbäddar varierar väldigt. Om de inte slammar igen så att det står vatten i spridarrören så kan de hålla mycket länge. Reningsgraden för kväve och smittoämnen förblir då god. Fosforreningen blir sämre med tiden när bädden mättas med fosfat. Slammar de igen så måste de grävas om.

9. messijah

messijah

Medlem
    Okej tack så mycket för svaret! Som du ger så är det kanske bra ändå. Böev lite orolig när den torra brunnen var den närmast huset men det kan ju mycket väl vara kopplat på ett annat sätt under marken. Och som du säger så är jag till 99% säker på att jag har en markbäddsinfiltration.
    Skulle detta då alltså kunna vara en godkänd annordning? Och om något ser tokigt ut nu, hur kan jag då i bästa mån förbättra det innan kommunen kommer på besök?

10. Claes Sörmland

Medlem
    Det jobbiga med vår lagstiftning är att det är du som fastighetsägare som ska visa att du har en fungerande avloppsanläggning som renar vatten. Försiktighetsprincipen samt omvänd bevisbörda gäller. Avloppsanläggningen ska dessutom vara tillståndsgiven av kommunen sedan tidigare. Det är väldigt svårt att visa att en infiltration fungerar eftersom att du inte ens kan ta prover på det utgående vattnet.

Istället fungerar det så vid tillsynen att om din anläggning är byggd enligt god svensk praxis och inte visar tecken på att fallera (översvämmad, försumpad, fysiskt trasig o s v) så antas den rena vatten. Således är dokumentation/ritningar väldigt viktiga för dig - de visar att anläggningen är korrekt byggd. Ring kommunen och se vad de har för handlingar och om din svärfar har fått anläggningen godkänd.

Sen kan kommuner ställa andra krav. T ex kan kommunen ha kommit fram till att utsläpp där din fastighet ligger kräver längre gående fosforrening än du har. Då räcker inte bara en infiltration utan anläggningen måste byggas ut/om. Sen finns det mycket tomterier i kommunerna också - t ex att anläggningar över en viss ålder schablonmässigt döms ut. Ett sådant beslut med den motiveringen skulle jag överklaga och gå till lokalpressen med - lagen kräver att varje anläggnings reningsförmåga ska prövas individuellt.

Jag tror det blir svårt att sminka anläggningen till något den inte är. Kanske har någon tömt spridarrören på vatten i en igenslammad infiltration och därigenom fått tillsynen att tro att anläggningen fungerar? Men det problemet verkar du ju inte ha.

11. kulle
    Medlem · skåne · 1 969 inlägg

kulle

Medlem
    Tycker oxå att det ser bra ut, försök att luska i om det gjorts någon anmälan och om ett eventuellt godkännande från miljöinspektören då 1990, kan du få fram papper på det så har du förmodligen en godkänd anläggning.

12. B
    Medlem · Gävleborg · 504 inlägg

bittle

Medlem
    På tal om att behöva göra om avloppet, för oss gällde bygglovsstandard så att säga. Skicka in papper, få godkänt, påbörja inom 2 år, göra klart inom 5.

13. O
    Medlem · 100 inlägg

oneman

Medlem
    Vad ska "papper" innehålla? Vald lösning eller måste det vara vald produkt/entreprenör?

14. B
    Medlem · Gävleborg · 504 inlägg

bittle

Medlem
    Det var en regelrätt ansökan med lösning, med grusstorlekar, plan för bädd, ritning över brunnar i närheten etc. Själva lösningen och allt det där fyllde entreprenören i åt oss, med lager hit och pumpar dit. Sen gick vi runt och frågade grannarna vart deras vattenbrunnar ligger och ritade på en karta och skickade in det. Handläggaren var supernöjd (y)

Edit: Han grävde hål och kollade grundvattendjup åt oss också, då vattnet ligger rätt nära ytan här. Påverkade lösningen etc.

15. messijah

messijah

Medlem
    När du säger anmälan, menar du att någon granne eller liknande ska ha gjort en anmälan?
    Tror för övrigt att det är vatten i luftventilerna, tyckte jag hörde att plums när något ramlade ner när jag öppnade men ska kolla mer imorgon. Vad händer om det är vatten i enbart ett rör? Kan man gräva igen det då? :p
    Jag vet att jag söker enkla genvägar men jag greppar efter halmstrån känns det som.
    Vill det bästa för miljön men har heller inte lust att lägga ut så mycket pengar just nu när man precis köpt hus på något som ändå verkar fungera okej :)

Redigerat 24 jul 2015 02:19
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.