58 679 läst · 247 svar
59k läst
247 svar
Kommunen kräver nedrivning
Står den inte på prickmark hos er kanske ni kan ansöka om bygglov. Sanktionsavgift bör ni slippa om ni meddelar kommunen att friggeboden är äldre än 5 år.Y Yas Mir skrev:
Kontakta säljarna, de borde bli ersättningsskyldiga antar jag..
Flytta den med en kranbil till en plats som är tillåten. Och överklaga sanktionerna som orimligt.Y Yas Mir skrev:Kommunen säger att vi inte får ansöka bygglov i efterhand? Den har liksom varit där och byggd av tidigare ägare för över 5 år sedan.
Sedan så tycker jag det ändå verkar konstigt även om det är "så det är", att denna allmänna plats egentligen inte alls är en allmän plats. det är vårt hem, det är vår uppfart, det finns inte en enda annan människa som rör sig där, samt det är minst 8 meter från närmaste gata. NÅGOT måste gå att göra
Ställ den på hjul.eller försök köpa loss en del av marken av kommunenY Yas Mir skrev:Nej precis, men det hjälper väl inte oss i detta fallvi är full medvetna över och uppenbart irriterad över trädjäveln och hade inte frågat om vi visste att något sånt här skulle ske. Men denna tråd kan stängas nu. Har fått svar och feedback och förstått att kommunen skiter i och ingen ide att gå efter dem.
![]()
Jag var för många år sedan i en liknande situation. Den löste sig enkelt genom att jag köpte marken av kommunen. Jag vill minnas att det kostade mig tio kronor per kvadratmeter. Ca 2500 kr. Det som blev lite dyrt var lantmäteriet. 20 000 kr.Y Yas Mir skrev:Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.
1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".
2. Den stod där när vi köpte huset.
3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.
4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.
Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.
Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.
Send help
Ni köpte huset 2019.Y Yas Mir skrev:Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.
1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".
2. Den stod där när vi köpte huset.
3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.
4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.
Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.
Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.
Send help
Friggeboden byggdes av tidigare ägare. När?
Preskribtionstid sanktionsavgift är 5 år.
Preskriptionstid åtgärdsföreläggande är 10 år.
Är friggeboden äldre än 10 år har kommunen "missat" möjligheten att ge ett åtgärdsföreläggande (rivning).
Kolla med tidigare ägare.
Ibland fins det historiska flygfoton över bostadsområden.
Lycka till
Vet inte vad marken är värd för kommunen. Eftersom de ändå inte håller efter den och det påverkar dig negativt så erbjud dig att köpa marken. Såvida jag inte har fel så får kommunen sälja marken till dig. Då befinner du dig +4.5 m från vägen…en tanke bara..🙈
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 207 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 207 inlägg
Snälla läs första två meningarna i första inlägget en gång tillB Bernt Ö97 skrev:Ni köpte huset 2019.
Är friggeboden äldre än 10 år har kommunen "missat" möjligheten att ge ett åtgärdsföreläggande (rivning).
Lycka till
Det framgår inte av TS fråga om friggeboden byggdes av tidigare ägare.U Utsliten och utdömd skrev:
Huset köptes dock 2019. "Huset" kan kanske förstås som friggeboden!?? I så fall är friggeboden 6 år.
Är friggeboden äldre än 10 år är kommunens möjlighet att kräva rättelse preskriberad.
Är friggeboden äldre än 5 år är kommunens möjlighet att ta ut sanktionsavgift preskriberad.
B Bernt Ö97 skrev:Det framgår inte av TS fråga om friggeboden byggdes av tidigare ägare.
Huset köptes dock 2019. "Huset" kan kanske förstås som friggeboden!?? I så fall är friggeboden 6 år.
Är friggeboden äldre än 10 år är kommunens möjlighet att kräva rättelse preskriberad.
Är friggeboden äldre än 5 år är kommunens möjlighet att ta ut sanktionsavgift preskriberad.

heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 330 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 330 inlägg
Huset är alltså byggt 2019 och TS köpte 2021…B Bernt Ö97 skrev:Ni köpte huset 2019.
Lycka till
Intressant tråd. Visst är Sverige galet i viss utsträckning men själv har jag köpt en lägenhet med uteplats i Kroatien. 2017. Läget var så pass trevligt att jag tog en kalkylerad risk med att de två våningarna ovanför inte hade någon färdigputsad fasad. Huset byggdes ca 1995 och ser lite sådär ut men läget är kanon. Framförallt har det regnat etc under ca 30 år på ett hus som saknar vettig fasad och istället har tegelsten och fogar i halvrisig kvalitet som ju tar åt sig en hel del av nederbörden. Visste om att det tvistades lite om ägarskapet på resten av huset. Lång historia kort, det finns inga lagar där som reglerar att ett hus måste färdigställas inom viss tid. Har frågat mäklare och andra personer med koll på läget: ”Du ödslar bara tid på att påpeka och tvista om att din fastighet påverkas negativt. Vill du skydda din egendom gör du bäst i att slänga på lite puts en bit högre upp på fasaden från din lägenhet”. För något år sedan avled ena personen som hävdar ägandeskap. Då tog hans 65-åriga son över striden! Motparten är han som jag köpte av. En 80+ gubbe som verkar ha hälsan med sig. Har haft en tanke på att kolla om man kan hänvisa till någon form av EU-lagstiftning men jag gör nog bäst i att njuta av det jag har och låta den kroatiska processen ha sin gång. Så ja, Sverige är skit. Många ggr. Vi saknar soft kultur, folk som odlar hampa i trädgården och det överutbud av ballader om kärlek och hav som Kroatien bjuder på. I gengäld får vi mängder av lagar och regler samt stats- och kommunanställda som relativt ivrigt jobbar för att upprätthålla dessa.
Du kan kontakta någon tjänsteman på teknik o service nämnden eller motsvarande i din kommun, där borde någon tjänsteman kunna svara på frågan om köp av mark.Y Yas Mir skrev:
I min kommun har vi haft uppe sådana frågor i nämnden och gett positiva besked till köp då det varit små bitar av "skräpmark" som inte varit till kommunens nytta så möjligheten finns om de har en positiv inställning i nämnden.