Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar om regleringen allmän plats i detaljplan, inte om prickad mark.
ska vara ärlig och säga att jag inte förstår så mycket av detta. helt ärligt. men känner spontant att just denna lilla plats borde kunna gå att äga då den inte används av någon annan än oss. hela allmänheten tror högst troligt att det är vår mark och inte allmän mark pga dess placering. man måste först gå upp på vår uppfart för att ens ta sig dit. men kommunen tänker givetvis inte så, men tänket att det kanske är möjligt att äga.

Alfredo Alfredo skrev:
Du får naturligtvis fråga kommunen (ägaren) om du kan köpa marken. Ingen här kan svara på det.
det förstår jag väl, jag hade inte tänkt be om tillstånd här i forumet :) men jag diskuterar. det var en annan som skrev denna kommentar till mig här så jag undersöker möjligheten hos de som har mycket mer kunskap än mig här, istället för att direkt vända mig till kommunen med en kanske dum fråga. vill samla på mig lite kunskap först.

Y Yas Mir skrev:
ska vara ärlig och säga att jag inte förstår så mycket av detta. helt ärligt. men känner spontant att just denna lilla plats borde kunna gå att äga då den inte används av någon annan än oss. hela allmänheten tror högst troligt att det är vår mark och inte allmän mark pga dess placering. man måste först gå upp på vår uppfart för att ens ta sig dit. men kommunen tänker givetvis inte så, men tänket att det kanske är möjligt att äga.
Problemet är väl att det krävs en ändring i detaljplanen så att den delen ni skulle vilja köpa inte är allmän längre? Det är en process som kan ta flera år och kosta flera hundra tusen i värsta fall...

• Gilla
Barrväxt och 3 till
  • Laddar…
Om marken är detaljplanerad som allmän mark, så får inte kommunen sälja den. Om man inte gör om detaljplanen först (tidskrävande och dyrt, du kommer att vara ägare till sveriges absolut dyraste friggebod).

Men jag hade uppfattat att det var prickad mark även på din tomt. Nu låter det som det bara är utanför din tomt som det är prickat. Då borde det inte vara omöjligt att få bygglov för friggeboden. Det strider visserligen (troligen) mot detaljplanen för att den ligger nära tomtgränsen, men sådant kan man få igenom som en liten avvikelse. Det är två helt olika regelverk för bygglovsfria byggnader som friggebodar, och sådant man bygger med bygglov.

• Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om marken är detaljplanerad som allmän mark, så får inte kommunen sälja den. Om man inte gör om detaljplanen först (tidskrävande och dyrt, du kommer att vara ägare till sveriges absolut dyraste friggebod).

Men jag hade uppfattat att det var prickad mark även på din tomt. Nu låter det som det bara är utanför din tomt som det är prickat. Då borde det inte vara omöjligt att få bygglov för friggeboden. Det strider visserligen (troligen) mot detaljplanen för att den ligger nära tomtgränsen, men sådant kan man få igenom som en liten avvikelse. Det är två helt olika regelverk för bygglovsfria byggnader som friggebodar, och sådant man bygger med bygglov.
Ja men precis, det är bara utanför som det är prickat mark. inte på vår tomt...

U
Y Yas Mir skrev:
Detaljplan reglerar hur marken ska nyttjas, inte ägarförhållanden.
Så även om du köper marken, så länge det fortfarande står i detaljplan att den får nyttjas av allmänheten så får du fortfarande inte ha kvar friggeboden. Eller ha den närmare än 4.5m till den ytan. För att ändra detaljplan kan ta lång tid och kosta mycket pengar, görs ofta i form av en frimärkesplan i sånna här fall.

Däremot är det inte prickmark den står på, så kan det finnas möjlighet till bygglov. Finns det någon information i detaljplan hur nära komplementsbyggnader får stå till tomtgräns och har ni nyttjat hela tomtens byggrätt?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Detaljplan reglerar hur marken ska nyttjas, inte ägarförhållanden.
Så även om du köper marken, så länge det fortfarande står i detaljplan att den får nyttjas av allmänheten så får du fortfarande inte ha kvar friggeboden. Eller ha den närmare än 4.5m till den ytan. För att ändra detaljplan kan ta lång tid och kosta mycket pengar, görs ofta i form av en frimärkesplan i sånna här fall.

Däremot är det inte prickmark den står på, så kan det finnas möjlighet till bygglov. Finns det någon information i detaljplan hur nära komplementsbyggnader får stå till tomtgräns och har ni nyttjat hela tomtens byggrätt?
vi har nog använt hela VÅR tomt. friggeboden står kanske en meter från kommunens mark. eller mindre. men sen är det vårt staket som går i linje med den och staketet har de inte sagt något om alls.

Staket är inget problem, om det verkligen är ett staket och inte ett högt plank eller en mur.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
H hempularen skrev:
Staket är inget problem, om det verkligen är ett staket och inte ett höpgt plank eller en mur.
Kan ju finnas bygglov för det också. Skuggan för ”staketet” ser ut att falla lika långt som friggebodens skugga på flygfotot TS postade, så kan vara ett plank.

U Utsliten och utdömd skrev:
Kan ju finnas bygglov för det också. Skuggan för ”staketet” ser ut att falla lika långt som friggebodens skugga på flygfotot TS postade, så kan vara ett plank.
Den är inte alls i samma höjd som friggeboden, långt ifrån. och det är inte ngt som kommunen anmärkt på, så det är en icke fråga.

Y Yas Mir skrev:
det hade vi givetvis inte koll på när vi köpte huset.av taket vilket gör att det inte är någon byggnad längre. Taket verifierar ordet byggnad😁
Vore jag som dig skulle jag lyfta

Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.

Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.

Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Ni har mer eller mindre noll chans. Allmänning/prickmark är vad de är. Har själv varit i en likvärdig sits. Skulle bygga ut och hade ett uterum för nära prickade mark. Var där när vi köpte och kravet för att få godkänt och bygga ut på annat håll krävde en rivning trots att det var preskiberat(över 10 år sen).

Sanktionsavgiften kan ni ev kräva säljaren på beroende hur info framgick vid köp. De kan dock hänvisa till undersökningsplikten också.

Preskriptionstid är 10 år på svartbyggen, så om fd ägare uppförde friggeboden för mer än 10 år sedan så kan inte myndighet kräva att svartbyggets rivs eller flyttas.

Y Yas Mir skrev:
Hej! ja vi är med på reglerna, men anser att det bör finnas undantag i vårt fall pga placeringen? vad ska reglerna ändras till? står det någonstans?
Tänk om kanske.
Friggebod är enliten enhet.
Sätt ram med hjul, typ husvagnsunderrede.
Då kan inte kommun säga något, inte äns att ni står 4,5m.

peteds01 peteds01 skrev:
Tänk om kanske.
Friggebod är enliten enhet.
Sätt ram med hjul, typ husvagnsunderrede.
Då kan inte kommun säga något, inte äns att ni står 4,5m.
Det krävs bygglov för mer än säsongsvis uppställning av en husvagn, så det hjälper inte (förutom att det blir lättare att flytta den 4,5 meter från gränsen).

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.