Byggahus.se

Kommunen höjde anslutningsavgiften under min byggtid?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Sitter i ett problem.. När jag tog lån för husbygget var avgiften för VA-anslutning på 80 000.

Detta belopp räknades in i kalkylen. När huset var klart och jag kopplade in vatten-avlopp på våren (mars) hade kommunen höjt avgiften till 105 000.
    Det är 25 000 SEK skillnad. Min kalkyl sprack. Inte så tacksamt med tanke på att jag inte egentligen har råd.

Vad gäller egentligen här?

Jag gissar ju på att priset gäller från tillfället som jag kopplade på vattnet, tyvärr. Men på ett vis hade man ju kunnat hoppats på att det belopp jag är ålagd att betala är det som var vid byggstarten.

Redigerat 9 sep 11:41
  2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Det är möjligt att du hade kunnat få det lägre priset om du beställt inkopplingen när du startade ditt bygge. Jag var med om något liknande då jag byggde: beställde el - vars anslutningsavgift under byggtiden drastiskt gick upp. Likaså telefonanslutningen - som kostade ett antal hundra för flyttning - grannen som byggde samtidigt fick ge ca 10.000 då han beställde först vid inflyttningen.
    För min del hade jag nog bara tur.

• Laddar…
  3. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Det viktiga här är nog när du gjorde servisanmälan till kommunen. Rent praktiskt kan man anmäla det så fort bygget drar igång. Men har du har servisanmält efter höjningen så är det nog svårt att betala den tidigare tariffen...

• Laddar…
  4. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Detta kan vara ett vettigt råd till andra som befinner sig i byggstart och där man kan ana att prishöjning är i faggorna. I min kommun höjdes tex vvs-anslutningen med 45% för ett par år sedan. Fler av de som hade obebyggda tomter anslöt sig före dead-line.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 1
    Verkligen.
    Detta är nog något som många inte tänker på men i nybyggnadsområden framförallt passar kommunerna på att chockhöja när dom märker att det blir stor inflyttning.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Snarare så att de plötsligt upptäcker att kostnaderna för att bygga ut VA till alla skenar.

• Laddar…