A AG A skrev:
Jag misstänker att skylten ramlat. Sen har någon förbipasserande tryckt ner skylen i gräset. En sådan skylt kräver, som sagt, ett betongfundament. Det borde synas spår av grävning på tomten. Gå och känn om skylten sitter fast ordentligt.
Behöver inte vara betongfundament, kan vara ett nedslagsfundament (stålrör med fiskstjärt i ena ändan).

A AG A skrev:
Jag misstänker att skylten ramlat. Sen har någon förbipasserande tryckt ner skylen i gräset. En sådan skylt kräver, som sagt, ett betongfundament. Det borde synas spår av grävning på tomten. Gå och känn om skylten sitter fast ordentligt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R Rolf Ericson skrev:
Behöver inte vara betongfundament, kan vara ett nedslagsfundament (stålrör med fiskstjärt i ena ändan).
läs tråden först innan du skriver snälla

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
R Rolf Ericson skrev:
Kolla inlägg #58.

Stickan

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Kontakta vägverket. Det är nog de som har satt upp skylten.

raveper raveper skrev:
Har du så stor tomt att en skylt kan sitta i flera veckor osedd?
Därför TS förmodligen inte haft tid att klippa "gräsmattan" ?

• Gilla
TheGrayLady
  • Laddar…
B bengalkatt skrev:
Kontakta vägverket. Det är nog de som har satt upp skylten.
TS har haft kontakt med kommunen som skulle ta det vidare till enhet som hanterar skyltning.
Som notering är det Trafikverket idag och de flesta arbeten görs via entreprenörer, de gamla "vägförvaltningarna" med egna resurser är historia.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla prylar har en ägare. Om nån glömmer en gammal omärkt cykel på din tomt så är den inte heller per automatik din bara för att den inte finns i något register.
Sen kan saker ha ringa värde eller räknas som avfall och då är det andra regler.
Nä, men att lämna in den till polisen som hittegods är väl inte förbjudet?

• Gilla
  • Arg
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Att jag skriver att ts ska invänta eller "trycka" på ett svar från kommun är utifrån erfarenhet av många liknande frågeställningar vid fiberarbete. Och det är inte så självklart som det skrivs i tråden gällande gata eller väg när de strålar samman i en korsning, hur privat mark eller vägområde får användas och mycket mera.
Så åter igen, ts ska invänta eller "trycka" på ett svar från kommun, för det kommer att få en förklaring och troligtvis lösning. Misstänker arr arbetet med muren inte ska göras i vinter så det tiden finns till lösning.;)

• Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
Personligen hade jag inte brytt mig ett skit.........En liten skylt i hörnet på tomten. Ja vad spelar det för roll liksom. Hade det varit nån megapjäs hade de nog frågat först.

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket oerhört dåligt råd. Om du läser på lite hur det fungerar i Sverige så har väghållaren rätt att sätta upp skyltar inom vägområdet oavsett vem som äger marken.
Det var länge sedan jag läste på så jag har glömt.

Men är det vägområdet som brukar vara prickat i fastighetskartan? Där får väl det allmänna både sätta skyltar och lägga ner rör? Medan jag som fastighetsägare inte får uppföra permanenta saker?

M Mrjayser skrev:
Orka lägga ner tid på det och bemöda skattebetalarna i kommunen att ödsla mer tid på denna skylt. Vad är det för fel på folk?
S Stefan1972 skrev:
Personligen hade jag inte brytt mig ett skit.........En liten skylt i hörnet på tomten. Ja vad spelar det för roll liksom.
Hur många gånger ska TS behöva förklara att stolpen är i vägen?:thinking:
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
ska bygga en liiiiten ’mur’ precis i kanten så den är lite smått ivägen där den är.
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Som jag även skrev längre upp ska det fixas längs med L-stödet och skylten krånglar till planerna.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Finns också i praktiken mycket "om och men". Är det större landsväg, väg vid tätort, grusväg ute i skogen (Trafikverkets) så skiljer det sig.
Hos oss åkte "Trafikverket" runt på en mindre grusväg och märkte timmertravar som låg för nära vägbanan, som exempel.

M maria01 skrev:
men den stog ju där från början ju bara borra i samma hål eller hur

så om det finns en plats på din tomt som du inte använder kan jag komma och ställa mina saker där kan komma förbi i sommar och tälta med
Ja, den stod där förut, men nu gör den inte det längre. Att någon har gjort fel när de placerade ut skylten ger inte dig rätt att göra ett annat fel.

Nej, det får du inte. Det vore att begå hemfridsbrott.
Om du ändå gjorde det skulle jag påtala saken för dig (motsvarande kontakta kommunen). Om du inte lämnade då (kommunen/Trafikverket flyttar skylten) skulle jag ta saken vidare. Kronkalle kanske.
Jag skulle inte kasta in dig och dina grejer i bilen och köra dig till Frankrike (vandalisera trottoaren/gömma skylten i garaget/kasta bort den) ”för du har ju varit där förut”.

• Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
Finns någit som heter egendomsskydd. Inskrivet i grundlagen och EU.
Säg åt kommunen att flytta skylten.
Gör de inte det så ryck upp den å lägg den på utsidan av muren.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.