Då har jag en liten undran hoppas någon kan hjälpa mig.
Långt men jag måste få veta om någon kan lite om sånt här.

Vi har styckat av en tomt för många år sen från min mammas mark. Det vi byggt/ bygger hus.
Min mamma äger som sagt stamfastigheten. Vägen till huset/ tomten är enskild mellan de gamla gårdarna och uppdelad så det är olika gårdar äger olika delar jätte krångligt men det finns de som vill ha det så. Vägen går genom ett litet samhälle och hurvida de fastigheterna har servitut på vägen det har vi diskuterat här hemma många gånger. Det är relativt nybildade fastigheter men även jätte gamla och de gamla har nog är tveksam på vissa men det har varit mycket ilska kring denna väg när min mormor levde och alla åkte på vägen då med men hon betala. Hon ville göra vägen samfälld men då ville ingen. De skulle ha sitt och sköta sitt så det har varit så i evigheter. Så jag har en känsla av att det inte rikgit står rätt till när det gäller vägen och vissa nybildade fastigheter som blivit när en gammalt pansionat för några år sen styckades och såldes i tomter men det är ett annat problem. Nu tillbaka till problemet med vår Kommun som beter sig högst märkligt.

Kommunen säger att vägen är samfälld en bit och förbi vårt hus men jag har ifrågasatt detta då den är samfälld på kartan men har aldrig skötts gemensamt utan varje gård har skött sin del.
Har läst att det kan kallas Delägarförvaltning. Kommunen betalar inget absolut inget och är dem som förstör vägen mest just nu. Och har aldrig lagt på ett gruskorn förutom när de lät ett företag grävde upp hela vägen för stambyte av ledningar till sitt vattenverk.

Våran kommun har en ledningsrätt över våran mark och min mammas mark på vår är det bara i kanten av tomten där vägen går. De har sedan några år ägt det lokala vattenverket samt ett reningsverk som det för ca 15 år sen flyttade nere från byn lite längre upp för boende klaga, även detta medförde större slitage på den enskilda vägen som sköts av min familj. De äger sedan slutet på 70-talet en badstrand som tidigare ägdes av min familjs gård men som min mormor sålde då det var för mycket skötsel av den. Innan kommunen köpte vattenverket så tillhörde det en förening vi har här i byn.

Kommunen har som sagt aldrig betalt en krona på underhåll av vägen och avtalen om ledningsrätt är supergamla och de har använt sig av vägen sen de köpte den intilliggande badstranden och nu används den ännu mer för de har flyttat upp ett helt reningsverk och det trafikeras med tunga lastbilar mm flera gånger per år när hela sammhällets gemensamma reningsverk ska tömmas flera gånger per år. 2019 beslöt de sig för att byta ledningar och grävde upp hela vägen så vi blev tvungna att åka en annan väg som vi inte har servitut på samt är i mycket dåligt skick. Min mamma äger en bit av den vägen så för henne gick det hyfsat bra att åka där men den är inte bra vägen då vissa markägare struntar i att underhålla den. Vi fick be kommunen fråga markägaren om det var ok att vi åkte samt ordna till vägen så det gick att åka på den. Det fungerade den gången men smidigt var det inte.

I år beslöt de sig kommunen för att bygga nytt vattenverk som finns på den lilla tomt ca 150 meter från våran tomt. Man informerade oss " kunder" om det aktuella arbetet men man informerade inte markägaren dv säga min mamma. Markägaren fick själv ta kontakt med kommunen efter att jag ( nu är ju markägaren min mamma sagt till henne att de ska bygga nytt) Hon är en aning irriterad och kommunen säger oj då har du inte fått veta det. Det var tokigt.

Sedan april månad har jag ( då min mamma är den tysta personen som ej vill bråka) försökt att få kommunen att förstå att vi faktiskt bor här året om och måste ta oss fram på den väg som går förbi vattenverket och som för övrigt ägs av min mamma men går förbi det aktuella vattenverket. Och sköts i privat regi det har till och med kommunen själva skrivit i ett protokoll 2012 då vi hade ny förättning om den andra gemensamma vägen dock inte denna för det sa man då att om den ska ingå i gemensamhetsanläggningen måste ny förättning göras och det är ägarna som måste ha en sån och någon sån har aldrig ägt rum så vägen är fortfarande enskild och sköts mellan gårdarna. Men kommunen säger att den är samfälld och det har jag sagt att det kan den förvisso vara men det är markägarna som sköter den. Vad som står i kommunens eget avtal om vägen och hur de får använda den har jag ifrågasatt men det är de tysta om.

Kommunen skulle vara klar med bygget nu i slutet av November. Tror ni de är det? Nej. Och de har inte under hela byggtiden brytt sig ett dugg om oss boende. De har inte informerat oss när vägen stängs av , de har grävt sönder våran elledning. De har rivit gamla byggnaden och de har byggt ny. Vi har fått be att få infomation jag vet inte hur många gånger nu. Åter får min mamma dvs markägare ingen vetskap om något. Vi kan komma en dag och ska iväg och så är det 4 lastiblar och grävmaskiner och sura gubbar som tittar på mig och fortsätter med sitt och jag får backa hela backen upp och argt åka den andra vägen som vare sig knappt är farbar eller den vi har servitut på. Det är en entreprenör som utför arbetet åt kommunen. De tar inget ansvar har de sagt till min man när han sa att de förstör vägen med sina tunga maskiner och de börjar med att ställa av en stor gigantisk grävmaskin på asfaltsvägen som tillhör vår gemensamhetsanläggning och säger till min man att det bryr de sig inte om när han påtalar att vi har i avtalet insrkivet att man ej får ställa av tunga fordon då beläggningen är för mjuk. Det har vi tagit på ett årsmöte. Personen säger surt till mannen du ska inte göra dig osams med mig. Förlåt svarar mannen och tittar på honom. Och jag kan ju säga att de hälsar inte på oss alls och vi är nog just nu deras värsta människor.

Nu till min fråga. Får verkligen kommunen göra såhär- Inte informera markägaren, gräva i vägen utan att sökt grävtillstånd även om de har en ledningsrätt eftersom de då stänger av våran väg. Köra sönder vägen så totalt att nu är det bara jord kvar de stor i brevet vi fick att underhåll av vägen ska ske under byggets gång men det har inte gjorts. Förhindra boende att ta sig fram. Posten har fått vända, sopbilen har fått vända, vi har fått vända. Och gång på gång påpekar jag detta och jag får ett oj förlåt det ska inte hända igen av projektledaren på kommunen.

Man började bygget med att såga ner sly mm intill vattenverket varpå min man blev tvungen att återigen ifågasätta om de hade markägarens tillstånd till detta. Och de ser högst fundersamma ut, Han påvisar den klart synliga märket för tomtgränsen och de inser snart att de nog måste ha ett byggmöte för de är just nu i färd med att bygga en 7 meter lång parkering på fel mark. De får byta sida men säger inget till markägaren att de olovandes sågat ner sly/ skog.
De förklarar när vi frågar att denna breddning av vägen ska göra så att de kan arbeta och vi ändå kan passera. Och det glömde de bort samma dag första gruslasset kom. Det är belammrat med byggbodar mm och vi kommer inte fram . Vi får nästan be om ursäkt varje gång vi ska förbi.

Jag har nu mailt så många gånger till denna projektledare att jag sagt att nu är det bara pinsamt för eran del. Det här sköts ju så fruktansvärt dåligt att ni kommer snart inte få åka på vägen för det finns ingen väg mer ni har kört sönder den och inte gjort det ni lovat. Nu har de lovat att de ska återställa vägen. Men nästa vecka ska de gräva upp vägen igen . Nej sa jag nu räcker det. Varpå ansvarig säger att han ska kolla upp med grävtillstånd och jag frågar har ni inte fått det innan eller har ni grävt utan tillstånd då.

Luktar en dyr ersättning snart för oavsett om de har en ledningsrätt så ska väl detta inte medföra så mycket negativt för markägaren ?

Ledningsrätten ger nog iofs en absolut rätt för kommunen att gräva där och underhålla ledningar. Och med det upplägg ni har (eller saknar) för vägens administration, så har kommunen ingen formell skyldighet att bidra till underhållet.

När arbetet med grävning pågår så får de givetvis inte stänga av vägen helt. Men man får tåla att det kan vara struligt att komma förbi.

Där vi har fritidshus pågår det just nu stora arbeten med installation av kommunalt VA pågår i 3 år. Informationen har väl varit lite sisådär. Men firman som gräver och spränger har skött sig fint. Nu i somras grävde de upp vägen utanför vårt hus. De började med att bredda den, diket på vår sida fylldes igen. Men sedan var det stora maskiner som fyllde hela vägbredden under någon månads tid. Men de flyttade sig alltid när någon av oss som bor där behövde köra. Värsta fallet jag såg var när de hade grävt ett av 10 diken över vägen, och höll på att spränga i diket. Grannen behövde åka ut. Då körde de fram en lyftkran som lyfte upp borriggen ur diket, lade på körplåtar över diket, och flyttade 3 grävmaskiner och två dumpers. Så grannen kunde köra ut. Tog väl kanske 15 minuter. De dagar jag såg att det var värst så parkerade jag inte på vår tomt.

Här har de på några ställen byggt nya tillfälliga vägar för att kunna stänga av ostört. En fördel här kan vara att vi har en aktiv samfällighetsförening, styrelsen har regelbundna möten med vattenbyggarna, och föreningen upplåter mark ex. för de tillfälliga vägarna, materialupplag och överblivna schaktmassor används för att förbättra vändplatser åt föreningen och utökade parkeringsplatser vid föreningens småbåtshamnar.

Alteftersom arbetena blir klara fixar de till vägarna till minst lika bra standard som innan.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ledningsrätten ger nog iofs en absolut rätt för kommunen att gräva där och underhålla ledningar. Och med det upplägg ni har (eller saknar) för vägens administration, så har kommunen ingen formell skyldighet att bidra till underhållet.

När arbetet med grävning pågår så får de givetvis inte stänga av vägen helt. Men man får tåla att det kan vara struligt att komma förbi.

Där vi har fritidshus pågår det just nu stora arbeten med installation av kommunalt VA pågår i 3 år. Informationen har väl varit lite sisådär. Men firman som gräver och spränger har skött sig fint. Nu i somras grävde de upp vägen utanför vårt hus. De började med att bredda den, diket på vår sida fylldes igen. Men sedan var det stora maskiner som fyllde hela vägbredden under någon månads tid. Men de flyttade sig alltid när någon av oss som bor där behövde köra. Värsta fallet jag såg var när de hade grävt ett av 10 diken över vägen, och höll på att spränga i diket. Grannen behövde åka ut. Då körde de fram en lyftkran som lyfte upp borriggen ur diket, lade på körplåtar över diket, och flyttade 3 grävmaskiner och två dumpers. Så grannen kunde köra ut. Tog väl kanske 15 minuter. De dagar jag såg att det var värst så parkerade jag inte på vår tomt.

Här har de på några ställen byggt nya tillfälliga vägar för att kunna stänga av ostört. En fördel här kan vara att vi har en aktiv samfällighetsförening, styrelsen har regelbundna möten med vattenbyggarna, och föreningen upplåter mark ex. för de tillfälliga vägarna, materialupplag och överblivna schaktmassor används för att förbättra vändplatser åt föreningen och utökade parkeringsplatser vid föreningens småbåtshamnar.

Alteftersom arbetena blir klara fixar de till vägarna till minst lika bra standard som innan.

Jag tror nog att själva upplägget skulle vara lite som du berättar. Det var i alla fall vad de hade sagt från början. Dock har det brustit kraftigt informationen här. Och oavsett om de har ledningsrätt har de inte rätt att såga ner träd på annan mark för att man inte haft koll på vart tomtgränserna går.
Samt att här breddade man vägen med för det hette så fint att det skulle underlätta för framkommligheten men istället lägger man upp massvis med grus på den breddningen så vägen blir ännu smalare.

Sen har de ingen planering i sitt arbete. De har antingen någon som är fruktansvärt dålig på logistiken eller så skiter de idet.
Förra gången när de grävde upp vägen gick det super bra. Det sorgliga är att det är samma entreprenör och de brukar vara duktiga på att sköta sitt arbete så jag vet inte vad som gått galet här.

Jag har har önskat information så även vi kan planera. Jag har försökt acceptera men när de stänger av vägen helt och inte ger oss möjlighet att åka till eller från jobb eller att barn kommer till eller från skolan då är det illa. Nu har det inte varit avstängt hela tiden. Och det här kunde skötts mycket bättre.
Jag har sagt till min mamma att så här kan vi inte ha det i framtiden men det blir så när markägaren inte vill krångla men då blir man överkörd har jag sagt istället.

Man skulle kunna gjort en överrenskommelse på ett helt annat sätt. Speciellt gällande tung trafik och vägunderhåll.

och sen står det i ledningsrätten : Det står bland annat så här:
För det krävs att vissa särskilda bestämmelser till skydd för fastighetsägaren och eventuella berörda rättighetshavare i fastigheten är uppfyllda. Bland annat ska fördelarna av ledningsrättsupplåtelsen vara större än de olägenheter som den medför. Dessutom ska ledningsrätten upplåtas i den sträckning som vållar minst skada.

Och just nu är det enbart 1 enda fastighet som hela tiden blir berörd resterande markägare märker aldrig av någonting.

Claes Sörmland
Låter inte som en juridisk fråga så mycket som att entreprenör och kommun bara kör på utan att kommunicera med er lokala boende. Inte förvånande egentligen för entreprenörens medarbetare får säkert klåda över hela kroppen av bara tanken att prata med i deras ögon gnälliga boende. Och i höstmyset på kommunhuset vill man heller inte ha konfliktfylld kommunikation, det tar tid och energi från de interna angelägenheterna.

Det ni kan se till är att er gamla samfällda väg återställs ordentligt efter kommunens bygg- och schaktningar är färdiga. Om det inte finns någon individ hos entreprenören eller i kommunhuset som driver detta så kommer ni behöva ligga på. Spara på krafterna till den striden.

Vägnätets juridiska status verkar vara komplex. Om ni inte är nöjda så får ni ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Inte gratis men då får alla betala för sitt slitage på vägen, även kommunen med dess badplats, reningsverk och allt vad där är. Och ni får en styrelse som kan bevaka sådana här frågor.

• Gilla
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter inte som en juridisk fråga så mycket som att entreprenör och kommun bara kör på utan att kommunicera med er lokala boende. Inte förvånande egentligen för entreprenörens medarbetare får säkert klåda över hela kroppen av bara tanken att prata med i deras ögon gnälliga boende. Och i höstmyset på kommunhuset vill man heller inte ha konfliktfylld kommunikation, det tar tid och energi från de interna angelägenheterna.

Det ni kan se till är att er gamla samfällda väg återställs ordentligt efter kommunens bygg- och schaktningar är färdiga. Om det inte finns någon individ hos entreprenören eller i kommunhuset som driver detta så kommer ni behöva ligga på. Spara på krafterna till den striden.

Vägnätets juridiska status verkar vara komplex. Om ni inte är nöjda så får ni ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Inte gratis men då får alla betala för sitt slitage på vägen, även kommunen med dess badplats, reningsverk och allt vad där är. Och ni får en styrelse som kan bevaka sådana här frågor.
Nej det kanske inte känns som en juridisk fråga i vissa delar medans det absolut är en juridisk fråga när det handlar om avtal och ledningsrätter samt vad man får eller inte får göra när man som kommun gör som min kommun gör. Kör över markägare totalt och lyssnar inte överhuvudtaget fast vi från början bara önskade information om när vägen ska vara avstängd och inte då det är en " privat" enskild väg. Aktuell vägbiit skulle egentligen bara behöva vara samfälld för att just Kommunen har verksamhet där. Vi andra som åker på vägen är bara ett fåtal och vi har ingen konflikt mellan oss så för våran del har det fungerat . Är dock den vägbiten på 50-75 meter som sträcker sig där nya fastigheter bildats senaste 10 åren som det kan vara lite problematiskt. Vi är endast ett fåtal boende som bor här året runt men det är som sagt var privat ägd väg men det finns ett gammalt ledningsservitut som jag egentligen inte har en aning om hur det ser ur eller vad det står i det vi pratar om ett servitut skrivet på 70-talet. och då såg det helt annorlunda ut i området.
Marken som vägen är belägen på är inte planlagd heller. Den faller under kommunens områdesbestämmelser samt att det är på strandskyddat område.

Så en del juridik är det nog ändå i min fråga om man ser till rättigheter och servitut samt vad en kommun får och inte får göra när de gör så mycket skada på privat egendom även om det råkar vara en väg.

Claes Sörmland
cc80 cc80 skrev:
Kör över markägare totalt och lyssnar inte överhuvudtaget fast vi från början bara önskade information om när vägen ska vara avstängd och inte då det är en " privat" enskild väg.
Det finns ingen ersättning för att det är obekvämt eller medarbetare är oartiga i vår fastighetslagstiftning. Så utanför den privata sfären kan företag och kommuner bete sig rätt hänsynslöst utan konsekvens. Det finns inget att vinna med att ta den striden för markägare.

cc80 cc80 skrev:
Aktuell vägbiit skulle egentligen bara behöva vara samfälld för att just Kommunen har verksamhet där. Vi andra som åker på vägen är bara ett fåtal och vi har ingen konflikt mellan oss så för våran del har det fungerat . Är dock den vägbiten på 50-75 meter som sträcker sig där nya fastigheter bildats senaste 10 åren som det kan vara lite problematiskt.
Sannolikt kommer en förrättningslantmätare att finna att en längre del av vägen ska ingå i en GA om ni ansöker om förrättning. Målet med en GA med vägändamål är ju att säkra rationell förvaltning av utfarter till allmän väg för så många behövande fastigheter som möjligt. Kommunen kan ju också yrka det i samband med att en förrättning öppnas.

cc80 cc80 skrev:
Vi är endast ett fåtal boende som bor här året runt men det är som sagt var privat ägd väg men det finns ett gammalt ledningsservitut som jag egentligen inte har en aning om hur det ser ur eller vad det står i det vi pratar om ett servitut skrivet på 70-talet. och då såg det helt annorlunda ut i området.
Marken som vägen är belägen på är inte planlagd heller. Den faller under kommunens områdesbestämmelser samt att det är på strandskyddat område.
Om det är ett avtalsservitut så har kommunen det. Begär i så fall ut det, det är offentlig handling och ska skyndsamt lämnas ut till envar som det begär.

Är det istället en ledningsrätt enligt ledningsrättslagen så kan du begära ut handlingarna från Lantmäteriet. Återigen offentlig handling. En ledningsrätt ger starkare rättigheter för kommunen än ett avtalsservitut.

Kan ju vara bra att ha koll på var den där ledningsrätten går i terrängen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen ersättning för att det är obekvämt eller medarbetare är oartiga i vår fastighetslagstiftning. Så utanför den privata sfären kan företag och kommuner bete sig rätt hänsynslöst utan konsekvens. Det finns inget att vinna med att ta den striden för markägare.

Sannolikt kommer en förrättningslantmätare att finna att en längre del av vägen ska ingå i en GA om ni ansöker om förrättning. Målet med en GA med vägändamål är ju att säkra rationell förvaltning av utfarter till allmän väg för så många behövande fastigheter som möjligt. Kommunen kan ju också yrka det i samband med att en förrättning öppnas.

Om det är ett avtalsservitut så har kommunen det. Begär i så fall ut det, det är offentlig handling och ska skyndsamt lämnas ut till envar som det begär.

Är det istället en ledningsrätt enligt ledningsrättslagen så kan du begära ut handlingarna från Lantmäteriet. Återigen offentlig handling. En ledningsrätt ger starkare rättigheter för kommunen än ett avtalsservitut.

Kan ju vara bra att ha koll på var den där ledningsrätten går i terrängen.
Är det hos Lantmäteriet jag begär ut sådana papper

Claes Sörmland
cc80 cc80 skrev:
Om det gäller en ledningsrätt, det är ett myndighetsbeslut som har fattats av Lantmäteriet.

Om det istället är ett avtalsservitut (jag tvivlar!) så är det kommunen som har en kopia. Också respektive fastighetsägare har ju också en kopia. Det är även med all sannolikhet inskrivet i fastighetsregistret hos Lantmäteriet för de fastigheter som det gäller.

Så börja med Lantmäteriet. Se till att du kan uppge fastighetsbeteckningarna när du ringer eller emailar.

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Om det gäller en ledningsrätt, det är ett myndighetsbeslut som har fattats av Lantmäteriet.

Om det istället är ett avtalsservitut (jag tvivlar!) så är det kommunen som har en kopia. Också respektive fastighetsägare har ju också en kopia. Det är även med all sannolikhet inskrivet i fastighetsregistret hos Lantmäteriet för de fastigheter som det gäller.

Så börja med Lantmäteriet. Se till att du kan uppge fastighetsbeteckningarna när du ringer eller emailar.
cc80 cc80 skrev:
Detta är skrivet för massor av år sen. Jag hitta på Riksarkivet lagfarter,inteckningar och servitut kan det vara något? Ska se om min mamma som äger stamfastigheten som vägen går över har papper. Sen tänker jag att jag borde kunna begära ut papper på kommunens lilla fastighet.

Claes Sörmland
cc80 cc80 skrev:
Detta är skrivet för massor av år sen. Jag hitta på Riksarkivet lagfarter,inteckningar och servitut kan det vara något? Ska se om min mamma som äger stamfastigheten som vägen går över har papper. Sen tänker jag att jag borde kunna begära ut papper på kommunens lilla fastighet.
Ledningsrättslagen kom kring 1973 så är det efter det så har Lantmäteriet koll.

Om din mamma med BankID loggar in på Lantmäteriets webtjänst Min fastighet så ligger all info där i form av inscannade dokument. Både ett evntuellt beslut om en ledningsrätt som belastar hennes fastighet och inskrivna avtalsservitut. Det kanske är den snabbaste vägen att gå för dig om du vill veta vad som gäller rättighetsmässigt för kommunen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ledningsrättslagen kom kring 1973 så är det efter det så har Lantmäteriet koll.

Om din mamma med BankID loggar in på Lantmäteriets webtjänst Min fastighet så ligger all info där i form av inscannade dokument. Både ett evntuellt beslut om en ledningsrätt som belastar hennes fastighet och inskrivna avtalsservitut. Det kanske är den snabbaste vägen att gå för dig om du vill veta vad som gäller rättighetsmässigt för kommunen.
Jag tror att det är på gränsen för när jag klickar på
cc80 cc80 skrev:
cc80 cc80 skrev:
Jag tror det är hos Riksarkivet för när jag går in på min fastighet och ska få fram avtalsservitut är detta daterat 1973-02-21 och det kommer upp en notis om att före 2008 är det Riksarkivet

cc80 cc80 skrev:
Jag tror det är hos Riksarkivet för när jag går in på min fastighet och ska få fram avtalsservitut är detta daterat 1973-02-21 och det kommer upp en notis om att före 2008 är det Riksarkivet
Du ska även titta i LMs förrättningsakt när kommunens fastighet bildas. Där kan finnas officialservitut som inte syns i fastighetsregistret (början på 70-talet är runt tiden då de började läggas in systematiskt, så lita inte helt på att allt står i registret) Finns en möjlighet att något kan ha skrivits om vägfrågor etc.

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med i dina förklaringar av vem som äger vägen och de olika delarna av den. Men det verkar klart att det delvis skiljer sig åt vad som gäller på pappret och hur de boende hanterar det i praktiken. Det kan bidra till att kommunen har svårt att sköta kommunikationen bra. De "kan inte" ha en enskild fastighetsägare som motpart gällande något som formellt är samägt. Om inte ni gemensamt utsett någon att företräda er som kollektiv blir det lite som att de inte har någon med rätt befogenheter att prata med.
Kan det vara frågan om gamla brukningsvägar som ligger kvar sedan laga skifte, som varje fastighetsägare sedan hanterat olika bitar av utifrån sina egna behov?

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag hänger inte riktigt med i dina förklaringar av vem som äger vägen och de olika delarna av den. Men det verkar klart att det delvis skiljer sig åt vad som gäller på pappret och hur de boende hanterar det i praktiken. Det kan bidra till att kommunen har svårt att sköta kommunikationen bra. De "kan inte" ha en enskild fastighetsägare som motpart gällande något som formellt är samägt. Om inte ni gemensamt utsett någon att företräda er som kollektiv blir det lite som att de inte har någon med rätt befogenheter att prata med.
Kan det vara frågan om gamla brukningsvägar som ligger kvar sedan laga skifte, som varje fastighetsägare sedan hanterat olika bitar av utifrån sina egna behov?
Vägen är min mammas. Den tillhör hennes fastighet. Kommunen köpte för många många år sedan den stora badstranden av min mormor samt så köpte man en tomt så man kunde göra ett vattenverk. Reningsverket flyttades för många år sedan in på den tomt som avser badstrand och man måste då använda den vägbit som är min mammas för att ta sig till och från både reningsverk och vattenverk.
En av grannarna som äger en liten bit av vägen innan min mamma fastighet tar över har sagt att kommunen har inget servitut på att nyttja vägen de har dock ledningsrätt men sen är det inte mer. Han har också varit i dispyt med kommunen men kommunen väljer att sticka huvudet i sanden..

Nu har jag ( då jag är mer talför än min mamma varit den som tar diskussionen med kommunen) de måste ta reda på vad som gäller. För de stänger av våran till och från väg helt under delar av arbetet och jag har ifrågasatt detta samt att det inte är logiskt att en privat fastighetsägare ska behöva bekosta vägunderhåll när kommunen har all sin va -anläggning så de måste använda vägen.

harry73
Nu har jag inte lusläst tråden, men jag tror att de flesta av dina problem lösas eller i alla fall formaliseras genom att du och din mamma ansöker om en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening.
Då är det upp till Lantmäteriet att bestämma andelstal för alla (inkl kommunen) och när allting är klart, kan ni ansöka om kommunalt vägbidrag, som ni troligtvis kommer att få med tanke på era förutsättningar.

• Gilla
HeyJon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.