Byggahus.se

Kommunen har fällt ett träd på min bil men...

10k läst  51 svar

1. Hyltran från Veglemyren
    Husägare Nivå 10
    Detta har hänt.

I tisdags fick jag ett stenskott på vindrutan på min bil, i onsdags var jag till en verkstad och bokade en tid för byte av vindrutan, och i fredags så fällde kommunen ett träd på min bil så att rutan gick sänder ännu mer.

De repade för övrigt typ halva bil vilket de tar på sig utan att krångla men.

Kommungubbarna och -tanten som jag pratade med tyckte att rutan var ju redan trasig och om den varit hel så hade den inte gått sönder av "bara en gren".

Jag har varit till en karossverkstad, fotat skadorna och pratat med försäkringsbolaget.

Försäkringsbolaget tycker att eftersom att jag redan hade bokat en tid för byta av vindrutan så kanske jag ändå ska betala lite självrisk för byte av vindrutan.

Vad ska jag gör och säga tycker ni?

• Laddar…
  2. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Betala självrisken, det hade du ju fått göra i vilket fall

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Eftersom rutan var paj redan innan trädincidenten så får du betala rutbytet själv.

4. A
    Medlem · Nivå 7
    Kommunen får ersätta dig med en likvärdig ruta. Dvs kan dom hitta en ruta med ett stenskott så får du acceptera den annars får det väl bli en ny ruta på kommunen.

5. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Hur vet dom ens att rutan var trasig innan?

Är det så att du pratat på lite för mycket ?

6. D
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle också sagt att lös rutan själv, du hade ju ändå tänkt att byta den.
    Men... man kan ju även tänka så här. Hur var rutan innan kommunen slarvat? Laglig och körbar med ett kosmetiskt stenskott? Dvs skulle den passerat genom besiktningen? Hur är det nu? En solklart nerslag på besiktningen? Då har du ett case. Du hade ju faktiskt kunnat ångra dig och bokat av din tid för ditt kosmetiska stenskott...

7. Hyltran från Veglemyren
    Husägare Nivå 10
    Det är alltså kanske lite så att eftersom att rutan på min bil resan var ful/paj så gör det inget att den gjorde den fulare?

Det där med att begära en likvärdig ruta var en bra ide :)
    De vet det därför att de såg att rutan var trasig innan de fällde trädet på min bil.

Tid på verkstad för rutbyte var ju redan bokad.

8. Hyltran från Veglemyren
    Husägare Nivå 10
    Jag är säker på att den skulle gått igenom besiktningen innan trädincidenten. Verkstaden tog bilder när jag bokade tiden efter stenskottet. Hoppas jag i alla fall.

Men det kanske är så att den fortfarande skulle gå igenom besiktningen jag får se vad de säger när jag är på verkstaden igen.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 18
    Det finns ju två aspekter på det hela. Den ena aspekten är att det verkar lite sniket av kommunen att bråka om det. De har skadat din bil och kan förväntas reparera den utan att bråka om sådana småsaker.

Den andra aspekten är vad rutan var värd för dig. Det vet vi. Den var värdelös och du skulle ha kastat bort den om några dagar. Då kan det verka lite sniket att begära ersättning för att den förstörts. I alla fall så länge inte kommunen knorrar om att betala för de andra skadorna på bilen.

10. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Spännande, vilken trädfällare går och tittar på redan befintliga skador innan de fäller. De verkar ju åtminstone ha självinsikt i att de är kass på sitt jobb.

11. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Vid t.ex byggarbeten där man vet att det finns risker såsom t.ex vid pålning så brukar man besiktiga hela områden, vägar, hus och allt.

För att när någon sedan kommer och påstår att deras hus spruckit pga vibrationer eller kommunen påstår att assfalten gått sönder så är det bara att visa upp besiktningsprotokollet och bilder på att skadorna var där innan.

Finns många som försöker ta tillfället i akt och få ersättning för skador som redan fanns.

Så att trädfällare gör likadant när de vet att där finns hus, bilar i närheten är väll inte så konstigt.

12. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Om trädfällandet är risk för bilar i närheten så flyttar man dom innan.

13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Man planerar i god tid så att eventuella hinder hinner avlägsnas och sedan spärrar man av.

Redigerat 2 mar 14:36
    • Laddar…
  14. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Tyvärr så funkar det inte i verkligheten,
    Sätter ut skyltar 3 veckor innan, men har inte någon stor verkan, folk idag är tyvärr inte läskunniga.

15. L
    Husägare · Nivå 5
    Det verkar ju som om du använder din försäkring för att byta rutan. Då är rutans värde 0kr. Dvs du får betala din egen ruta.

• Laddar…