Vi bor på en tomt där tydligen kommunens rör går. Så gjorde man visst på 60talet. Det gör man inte idag. Alltså bygger rör under privat tomt.

De renoverade på gatan och förorsakade ett rörbrott som måste åtgärdas.

Rörbrottet är 5 meter djupt och de måste gräva en massa på vår tomt och ta ner träd. Träden är idag ett insynsskydd från gatan och om de tas ner blir det inte lika behagligt att vistas i trädgården. Barnen kan också lättare ta sig ut.

Vad har man för rättigheter? Vi förstår att de inte kan sätta nya träd men de måste väl kommer återställa insynsskyddet genom likvärdig lösning? Tex bygga ett plank eller liknande som ersättning?

Dessutom har vi en väldigt gammal och vacker blodbok som står på tomten som vars rötter kan komma att skadas och kan i värsta fall leda till att trädet dör. Vad finns det då för vite?

Någon som har erfarenhet av liknande så tar jag tacksamt emot tips och råd!

• Gilla
Cristar och 1 till
  • Laddar…
Vad finns det för servitut?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
Svårt läge. Du har ju också köpt din fastighet med vetskapen att kommunens rör går under fastigheten. Kalkylen borde då inkluderat att underhåll kan krävas och i värsta fall att tomten behöver grävas upp.

• Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Tror dom återställer marken o i bästa fall petar i några träd o buskar.

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Räkna generellt med att de gör så lite som möjligt. Finns det inget servitut kan du möjligen ha ett bättre förhandlingsläge, men rättigheterna för ledningsägarna är stora.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Typiskt sett med servitut så grovåterställs marken. D v s marken är upplåten för ledningarna och som fastighetsägare kan man då räkna med att den kan behöva grävas upp. Man kan naturligtvis avtala om annat i servitutet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det finns maskiner som kan lyfta upp träd och återplantera dem. Föreslå att de hyr in en sådan. Inte säkert att de gör det, men går det så går det.

• Gilla
Mr.Hammer och 9 till
  • Laddar…
Det tror jag inte finns på kartan

Det är väl lite att man får skylla sig själv om man låter träd växa inom servitutsområdet.

• Gilla
  • Arg
Plasmata och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett med servitut så grovåterställs marken.
H hempularen skrev:
man får skylla sig själv om man låter träd växa inom servitutsområdet.
Om det nu finns ett servitut. Jag ser inte att TS faktiskt skrivit det.

Välkommen till forumet @Husfixar hur som helst!

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Välkommen!

Börja att titta efter på Min fastighet gällande ev. servitut, baserat på vad som står där får man välja handlingsplan framåt.

• Gilla
pingis och 2 till
  • Laddar…
Börja med att prata med kommunen först och framför dina synpunkter.

Med tanke på att det var kommunen som skadade röret så tycker då jag att man inte ska vara helt omöjlig att göra med?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
be komm̀unen dra röret en annan väg istället

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TS var iaf inte medveten om rören.
Ofta finns de av historiska skäl. Kanske fanns rören på platsen innan tomten blev till?

Kanske man kan gräva två hål och trycka några rör? Det är ju en vanlig teknik idag och nog billigare än att lyfta träd.

• Gilla
EgnahemBromma och 2 till
  • Laddar…
Finns det ett servitut har du inte mycket att hämta om inte du får kontakt med en riktigt skön VA-snubbe. Beroende på hur servitutet (om det finns) är skrivet kan det vara ett avtalsbrott att plantera träd över ledningsrätten. Brukar vara bäst med en ödmjuk attityd inledningsvis.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hade varit ett sånt ärende på tomten till ett hus jag köpte.
Det fanns ledningsrätt för el o tele från 50 talet och de skulle dra fram stamfiber.
Häck, bärbuskar, trädgårdsland, träd och ett skjul åkte bort.
Ingen återställning, men de var busiga nog att lägga nytt grus på infarten.
Lite OT var att jag hade stamfiber från norra Stockholm till södra Sverige som ett L runt huset, men det fanns ingen fiber i området.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.