Inte i närheten av det skadestånd som en privatperson får betala för att olovligen avverka på kommunens mark. Detta hade jag polisanmält.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ynkligt. Skulle jag aldrig acceptera! Kostnaden för att återställa med likvärdiga träd är det väl som gäller enligt rättsfall nyligen!?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bara om det går att ersätta med likvärdiga träd, annars baseras skadeståndet på värdeminskningen av fastigheten tror jag. Så Alnarpsmodellen där man beräknar värdet för stora gamla träd med hjälp av en fiktiv återplanteringskostnad (extrapolering av kostnader för större träd) gäller inte längre.
Om jag minns rätt fanns det en tråd om skadestånd för fällda träd på BH där det länkades friskt till massor av domar i olika instanser

D
Nu vill vi väl alla gärna uppmuntra privatpersoner som kämpar mot kommunen... Men ärligt talat... det låter som om kommunen har röjt sly + en gran i en barrskog som inte var deras. Så som jag själv kämpar för att hålla borta en massa lövträd både här och där, så känner jag inte att någon jättekatastrof har skett. Lövträd växer som ogräs och jag gissar att det är vad de har gjort här också. Om några år är träden tillbaka och det fanns ju tydligen inga hus på tomten idag.

Självklart skall rätt vara rätt och det var klantigt att arbeta på tomter som inte var deras. Men det låter lite grann opportunistiskt av tomtägarna också, så tyvärr... jag gråter inte tillsammans med tomtägarna.

Hur stora var dessa "träd"?

Var det björkar med 40cm diameter kan jag ju förstå frustrationen men om det är ett antal 5cm-björkar är det ju inte ens träd...

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Med tanke på att man gjort en utvärdering enligt värdet på virket i dessa träd och kommit fram till att de var värda 12kr styck så borde diametern på stammen på träden ligga nånstans runt 4 - 6 cm:wow:

• Gilla
egeside och 1 till
  • Laddar…
Om virkesvärdet för 10 träd var 12 kr så kan de ju inte ha varit så stora...
Att de flisades istället för att skickas iväg på timmerbil säger väl något också.

Enligt ursprungsartikeln i SR så påverkades inte tomternas värde alls, det var därför man ersatte med virkesvärdet. Sen var ju den aktuella markanvändningen faktiskt inte något annat än att där bara stod skog, och då är det vettigt att bedöma skogsvärdet hos träden.
På en trädgårdstomt kan jag tycka att återplantering är relevant att bekosta om man håller sig till vad som normalt finns att få hos plantskolor etc. Ett äppelträd är ju lite dyrare än vildväxande arter också.

Oberoende av värdet på 'träden' så kan jag tycka att det borde vara ett högre skadestånd. Det kanske skulle lära kommunen att ha lite bättre koll, det här ynka skadeståndet lär ju inte avskräcka någon.

Å andra sidan kan man ju hävda att om kommunen nu röjer sly i ens skog gratis, så är det bara att tacka och ta emot. Får man dessutom betalt, oavsett om det bara är några kronor, så är det ju bara att lugnt luta sig tillbaka i vilstolen och knäcka den för pengarna inköpta pilsnern och njuta av att man kan ta det lugnt istället för att behöva dra fram röjsågen. ;)

Fast med det resonemanget skulle det ju vara fritt fram att gå in hos folk och klippa gräsmattor, rensa ogräs, kratta löv eller vad man nu vill hitta på. Även om det inte skadar så har inte folk rätt att ta hand om min egendom utan att tillfråga mig hur jag vill ha det.

Om du gör det medvetet så klassas det som skadegörelse eller egenmäktigt förfarande. Då kommer brottsbalken fram och du kan få straff utöver att bara kompensera för skadan.
Misstag och klantighet gottgör man den skada som åsamkats någon annans egendom, men inte mer.

• Gilla
lat
  • Laddar…
Sen kan man ju tycka att den som drabbats av 'misstaget' borde ha rätt att bestämma hur det ska korrigeras. Alternativen är väl återställande eller ersättning för virket. Vill man ha återställande borde man ha rätt till det. Det skulle ju ha den positiva bieffekten at kommunklantarna skulle tvingas att skärpa sig lite ifall det nu ens är möjligt.

Karl_Pedal skrev:
Inte i närheten av det skadestånd som en privatperson får betala för att olovligen avverka på kommunens mark. Detta hade jag polisanmält.
Detta handlar inte om något skadestånd eftersom det inte tagits till domstol. Dock är ju ersättningen dom gett löjligt låg oavsett om det är sly.

Redigerat:
lbgu skrev:
Fast med det resonemanget skulle det ju vara fritt fram att gå in hos folk och klippa gräsmattor, rensa ogräs, kratta löv eller vad man nu vill hitta på. Även om det inte skadar så har inte folk rätt att ta hand om min egendom utan att tillfråga mig hur jag vill ha det.
Ja. Jag tror inte att du hittar några domar på det. :) Och om du skulle göra det så tror jag de handlar om olaga intrång, eller hemfridsbrott eller dylikt.

Jag tror inte du hittar en enda sådan dom där markägaren tilldömts skadestånd för det klippta gräset, rensade ogräset, eller de krattade löven. Inte ens 12:- ;)

Men om vi skall vara lite seriösa, så är det klart att du har rätt att ta hand om din egendom som du har rätt till. MEN, när vi pratar om skadestånd så måste du ha lidit faktisk skada. Som kan värderas. Den torde vara nära noll här. Att du skulle få något ideellt skadestånd för att någon rensat ditt lövsly det tror jag ingen domstol skulle gå med på. Och vi har inte några straffskadestånd här i Sverige (alltså s.k. "punitive damages") som är till just för att lära missdådaren en läxa.

Så ingen skada. Inget skadestånd. Då får man istället ta det brottmålsvägen med olaga intrång osv. Det lär bli lång uppförsbacke på det eftersom det blir svårt att visa uppsåt, att man stört eller förstört egendom osv. osv. Mao en situation som lagen och domstolarna egentligen inte är till för att hantera. Stalltipset är att det skulle bli "glöm det" redan på polisstadiet. Dvs "nedlagt i brist på bevis; spaningsuppslag saknas".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.