Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kommunalt VA - ledningsrätt

1. V
    Medlem · 10 inlägg

Vik39

Medlem
    Jag har ärvt en tomt med en mindre stuga som har stått på tomten i cirka 50 år, och stugan är obebolig och har endast nyttjats ett fåtal gånger under alla år.

Jag har nu gått igenom alla uppgifter från lantmäteriet och hittar ”last ledningsrätt vatten och avlopp”
    Tomten/stugan ligger i ett bebyggt område med större villor och VA finns vid vägkanten.
    Min fråga är skulle kommunen kunna neka mig att koppla på mig VA pga denna ”last”?

2. M
    Medlem · 14 inlägg

martin1973

Medlem
    Det är inte så att kommunen har ledningar på din tomt???

3. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 030 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Ledningsrätten anger bara att kommunen har rätt att dra ledningarna över din tomt. Det som styr om du får ansluta kommunalt eller inte är om fastigheten ligger innanför eller utanför verksamhetsområdet. Utanför kan de neka dig innanför måste de ansluta dig.

4. V
    Medlem · 10 inlägg

Vik39

Medlem
    Jo, troligen har kommunen ledningar på min tomt, inte kollat upp exakt då kommunen knappt svarar när man försöker få kontakt.

Bland annat visste de inte att de finns en stuga på tomten trots den är inritad i kommunens karta.
    De verkar även inte kunna ge ett rakt besked om jag får koppla på mig på VA då de anser att stugan inte är en huvudbyggnad.
    Alla fastigheter runtomkring har givetvis VA.

5. V
    Medlem · 10 inlägg

Vik39

Medlem
    Vad menar ni med innanför eller utanför verksamhetsområdet?
    Tomten ligger i ett villa område, tänker även att om kommunen möjligen säger att stugan aldrig haft bygglov men stått där så länge att de inte får rivas, bör man väl få koppla på sig på VA för att kunna nyttja stugan sommartid?

Tack för era svar.

6. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 030 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Verksamhetsområde är ett juridiskt område, vanligtvis uppdelat på spillvatten (avlopp), dagvatten (regnvatten/dränering) och vatten. Om fastigheten ligger innanför verksamhetsområdet så gäller bland annat vattentjänstlagen. Den lagen förtydligar din och kommunens rättigheter och krav gentemot varandra. Bland annat så ska de bygga ut kommunalt VA till alla fastigheter inom området som har behov av det och då ansvara för ledningarna fram till tomtgränsen eller 0,5m från huvudledningen om huvudleningen redan ligger på din tomt. Det är även så att den kommunala VA-taxan och ABVA gäller som reglerar vad det kostar att ansluta sig.

Utanför verksamhetsområdet är det mer fritt om du ska få ansluta din fastighet eller inte och kommunen kan även ta mer eller mindre betalt för anslutningen då det är ett vanligt civilrättsligt avtal som gäller mellan er båda.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 341 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Det som avgör om kommunen ansluter fastigheten till VA-nätet (om den ligger i verksamhetsområde för VA) är om fastigheten har en behov av en vattentjänst eller inte. Lagen om allmänna vattentjänster:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-11-10 kl. 08.49.34.png

Behov finns objektivt t ex om stugan används för boende, t ex fritidsboende. Om den en gång i tiden har uppförts olovligen eller inte är inte en faktor. Har stugan inte använts för boende så blir det nog knepigare.

• Laddar…
  8. V
    Medlem · 10 inlägg

Vik39

Medlem
    Så om kommunen skulle neka mig VA av anledningen till att fastigheten aldrig använts som boende. Vad har man för val då? Borra efter vatten själv?

Tillgång till vatten behövs ju givetvis i en sommarstuga.
    Ska kolla upp om tomten ligger inom (verksamhetsområde för VA) men de borde den göra då alla grannhusen har VA.
    Tack för ditt svar.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 341 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Är det en sommarstuga i den meningen att den har tagits i bruk som sån så är den just en bostad. (10 år måste den ha varit i bruk som bostad för att preskriberingen av en olovlig åtgärd ska träda i kraft om det skedde utan lov för ändrad användning enligt PBL). Då förblir den en bostad även om den senare har använts som t ex förråd eller som ödehus. PBL har ett undantag för just bostäder, det finns inte någon preskriptionstid om bostad olovligen tas i bruk för annat ändamål - den förblir en bostad i alla fall.

Har den inte använts som ett fritidshus så får ni söka bygglov för ändrad användning så att den blir en sådan.

Redigerat 10 nov 2021 10:39
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.