Kommunalt bolag ljuger och vägrar svara på frågor, vad kan jag göra? (soptömning)

14k läst  52 svar

  1. Joens
    Medlem Nivå 7
    Hej!

    Det började i slutet av 2016 då vi tillsammans med grannen fick ett brev där de stod ungefär att om inte vi bygger en vändplats på 18m i diameter samt breddar vägen så kommer inte soptömning att ske.
    Detta för att de inte vill backa upp till våra sopkärl.

    De hänvisade till att placera sopkärlen på en plats längs med en väg som går en bit från vår fastighet, jag påtalade direkt via mail att de inte går att placera där men fick då svaret att vi inte hade något val om vi ville ha våra sopor tömda.

    Placerade dem där, mätte och kollade och konstaterade att det enbart är 280cm kvar av vägbanan om de står där, vilket är för lite. Våra grannar flyttade även runt dem då de hade problem med att komma förbi.
    Sa även att vi inte har rätt att placera våra kärl enligt deras förslag då det inte är vår mark och att vi därför inte kunde ha dem där. Då det är olagligt.
    Sa även upprepade gånger att OM de står längs med den vägen så kommer vi inte ta något som helst ansvar för uppställningsplatsen, snöröjning eller liknande. Detta fick jag, precis som större delen av mina frågor och liknande, inte svar på.

    Fick sedan besök av ordföranden i vägsamfälligheten för den vägen och hon undrade varför jag ställde mina sopkärl där, och att det inte får fortgå. Hänvisade henne till kommunens bolag.
    Det tog några dagar och sen hörde jag av min kontakt på bolaget och han sa att vi måste hitta en annan placering av sopkärlen.
    Vi resonerade fram och tillbaka under en någon vecka och kom fram till att de kunde placeras på ett annat ställe "provisoriskt".
    Frågade under denna tiden upprepade gånger hur de brukar hantera ärenden likt detta där soptömning inte kan ske, men enligt dem så fanns ingen liknande anläggning och därför var detta helt unikt och de hade aldrig varit med om något liknande tidigare.

    Den provisoriska placeringen var framför grannens infart som han inte aktivt använder, men efter några veckor hörde han av sig och sa att det inte är ok att de står där och de måste flyttas.

    Då kommunens bolag inte har visat intresse av att lösa det, jag kom helt enkelt inte längre där. Så jag tog kontakt med Miljökontoret på kommunen och de sa direkt när jag hade förklarat att de hade haft en nästan precis likadan anläggning där de hade bråkat med Bolaget som sköter soptömningen om hur det skulle lösas.
    Handläggaren på bolaget var samma som jag haft kontakt med. Han som sa, via mail och telefon att det inte fanns någon liknande anläggning, hade under tiden som vårt ärende pågått även hanterat ett annat ärende som var på många sätt, precis samma.
    Hörde i denna vevan av mig till han som är VD på detta bolaget via mail och undrade vad han tycker om att hans anställda systematiskt ljuger och uppmanar deras kunder till att göra olagliga handlingar(placera sopkärl på en tredje parts mark).
    Fick inget svar.

    Förklarade iaf för Miljökontoret om problemet och de skulle kolla upp det.
    Det tog någon vecka och sen hörde jag av mig. Då hade bolaget avslutat ärendet på grund av att de tyckte att det fungerade bra att sopkärlen stod där de stod.
    Hänvisade till vad min granne hade sagt och sa att det inte alls var avslutat.

    Efter totalt ca 5 månader så grävde de ut på den första förslagna platsen åt bolaget och de fixade ett avtal med kommunen för upplåtelse av mark. Så långt så bra. Under tiden hade sopkärlen varit placerade framför grannens uppfart.

    Väntade in den första fakturan och när denna kom så bestred jag denna på grund av att de inte utfört sitt jobb korrekt.
    Fick en kredit på 76kr på grund av två missade tömningar.

    Har nu sagt till dem att jag vägrar betala fakturan, och kommande fakturor innan dess att jag har fått svar på mina frågor.
    Inte helt oväntat så får jag till svar att de anser ärendet vara avslutat och därför inte accepterar detta.
    Fick svar på frågan gällande den anläggningen som var likadan och där hänvisar de till att den kunden hade en vändplats, men att inte vi hade det. Men till saken hör till att sopbilarna inte kunde använda denna vändplats och det var på grund av det som de inte kunde köra upp till den kundens tomt.
    Så de väljer helt enkelt att gå in i försvarsläge och slår ifrån sig allt så mycket de kan.

    Den nya handläggaren skrev även att hon hade bett om ursäkt och det inte fanns mer att göra.

    Frågade vad exakt hon hade bett om ursäkt för:
    "Vad exakt ber du om ursäkt för?
    För att ni systematiskt ljuger och undviker svara på frågor som är obekväma?
    För att ni försöker få era kunder att bryta mot lagen?
    För att ni använder de regler som är till er fördel men väljer att ignorera de regler som är för er nackdel?
    För att kontaktpersonen jag först blev tilldelad slutade svara på mina mail och vägrade ge ut sitt telefonnummer, så det blev omöjligt för mig att nå honom?"


    Frågan är vad jag kan göra nu, kan jag anmäla dem för Stämpling till brott? Jag har ju placerat kärlen på denna platsen under en viss tid(ca 2v) och därför är ju brotten gjort.

    Någon som har tips på vägen för att jag ska kunna få svar på mina frågor till dem.
    De kör med sina kunder och försöker göra detta även med mig och det har jag svårt att acceptera utan jag vill dra detta så långt som jag kan för att de ska inse att de inte kan hålla på hur som helst.

    Snälla Bullen, hjälp mig.
     
  2. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag vet inte hur långt man kan komma med det men till att börja med. Om vi utgår ifrån att de vill ha kärlen på ett lämpligare ställe. Varför gick ni som är berörda inte ihop och frågade markägaren där de ev kunde stå om man inte kunde ha dem där? Kanske är det fler som kan gå ihop och skapa en plats som alla är nöjda med och så även markägaren ? Kommunen kan ju som sagt inte bestämma var de får stå utan de har väl bara förslag på placering, sen är det ju upp till er och gå vidare med det och ev få tillstånd till det av berörda parter.
     
    leffe-e gillar
  3. Joens
    Medlem Nivå 7
    Enligt kommunens bolag så är det som så att om inte vi placerar dem där de har sagt så uteblir tömningen.
    Då svarade jag med att om de vill ha dem där så får de fixa tillstånd från markägaren(Kommunen) samt se till så att denna uppställningsplats motsvarar deras regler för hur det ska vara. Samt att jag inte tar något som helst ansvar för snöröjning, vandalisering eller liknande då jag inte kan se kärlen från min tomt och därför inte kontrollera dem.
    Sa även att när plogbilen kör ner dem, så blir det deras problem, då det är stor sannolikhet till att just detta kommer ske när de är placerade som de är.

    Så jag har inte haft kontakt med kommunen för att fixa markupplåtelseavtal utan det har det kommunala soptömningsbolaget fixat.

    Viktigt att skilja här, de som sköter tömningen och de bitarna är inte kommunen utan de är et kommunalägd bolag.
     
  4. S
    Medlem · Nivå 9
    nja, det enda de vill är väl att ha kärlen på en plats där det fungerar med tömning. Sen att de föreslagit en plats som inte är deras är ju en annan sak, det låter väldigt märkligt att de skulle involvera sig i nå markupplåtelseavtal. Det är ju din sak att se till den biten.
     
    leffe-e gillar
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men det borde vara kommunen, inte bolaget som är din motpart här. Att hämta sopor är en kommunal angelägenhet. Att kommunen läger ut det på ett externt bolag borde inte påverka kommunens ansvar för att hämta sopor.
     
  6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Vi hade ett liknande problem förra året. Kommunen skickade ett brev som man vid första anblicken kunde tro att det var ett beslut, men vid närmare genomläsning visade sig vara ett förslag.

    Det hela slutade med att vi har kvar vår soptunna vid huset men har numera hämtning varann vecka.
     
  7. Joens
    Medlem Nivå 7
    Nu svarar jag alla i ett inlägg här, hoppas det inte blir för rörigt.

    Det första brevet vi fick var från de som sköter tömningen åt det kommunalägda bolaget. Nordisk Återvinning som de så fint heter.
    De hänvisade till att de nya bilarna var större(komiskt här att de större bilarna inte används här).Efter några mail med frågor slutade min kontakt där svara. Mailade därför det kommunala bolaget och fick en kontakt där.
    När det inte kom längre tog jag kontakt med kommunen och Miljökontoret. Det var då som det började hända saker och de i sin tur krävde att bolaget skulle lösa det enligt de regler som finns.

    Så då hade bolaget inget val än att göra vad de måste.

    Om det är som så att jag borde ha fixat avtalet och hela de bitarna så har de ju gjort fel när de har gjort det. Eller så gör de på ett annat sätt i min usla kommun ;)

    Jag har iaf inget avtal med kommunen utan det är bolaget som sköter soptömningen som har detta avtalet.
     
  8. M
    Medlem Nivå 2
    Kommunen är den som är ansvarig för hushållsavfallshämtning, de kan dock välja att lägga ut tömningen på entreprenad (till eget eller extern bolag). Rent juridiskt så är det dock kommunen som i slutändan kommer vara din motpart ifall det blir en rättslig fråga.

    Företaget kan inte tvinga dig att ställa ditt kärl någonstans, de kan dock låta bli att tömma ifall hämtplatsen inte är korrekt ut arbetsmiljösynpunkt. När det gäller sophämtning just så har arbetsmiljöverket gått hårt åt kommunerna och företagen, framförallt när det gäller backning. Man har deklarerat att "backning är inget körsätt" och backning är endast tillåten vid vändning (typ t-kors).

    Möjligtvis har bolaget/kommunen uttryckt sig felaktigt men tyvärr är det så att tider förändras och det som en gång var en korrekt/godkänd hämtplats när den anlades behöver inte vara det idag.

    Som exempel kan jag ta mig själv. Vid vår förra bostad hade vi ca 500 meter från huset/tomten till soptunnan. Vi hade för dålig väg in och framförallt ingen vändplats vilket gjorde att vi behövde ha tunnan där bilen kunde ta sig fram och det var ungefär 500 meter bort.
     
  9. J
    Medlem Nivå 5
    Tunnan drar man upp till tömningsstället den morgon det är tömning tar hem den på kvällen. Förstår inte hur det kan vara så stora problem att tunnan står på vägen utanför grannen 1dag/månaden? Känns som att det finns betydligt viktigare saker att göra än att grotta ner sig i sådant?
     
    klaskarlsson, Solari, cyb och 1 till gillar
  10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 20
    Du bör nog i vart fall betala dina fakturor för de tömningar de utfört. Bestrider du med hänvisning till att du inte fått svar på dina frågor så lär du bara få en åktur i tingsrätten innan du får betala i alla fall.

    I övrigt så tycker jag ärendet är märkligt hanterat av båda parter. Dels så kan som sagt inte entreprenören tvinga dig till att ställa soptunnan någonstans (om det nu är så det gått till). Dels så får du självklart inte ställa den på någon annans mark utan lov. Inte ens 1 dag i veckan.

    Förslagsvis så kontaktar du kommunen och ber om ett möte med alla inblandade så ni kan reda ut detta.

    Att försöka utkräva ansvar för att någon ljugit lär nog inte bli så framgångsrikt, med tanke på hur många inblandade det är så kan det lika gärna vara informationsförbistring som gör att du upplever att de ljugit.
     
    Solari, The Tor, BirgitS och 1 till gillar
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Jag vet faktiskt inte om det är kommunen eller en entreprenör som utför sophämtningen hos oss, men de började i alla fall också klaga på vår väg (för smal, låghängande grenar och ingen vändzon) Vägbredden uppfyller faktiskt deras krav (3 m vägbana och vägren) på vissa ställen är den kanske 2,9m men vägrenen är i höjd med vägbanan och brukar ha bra bärighet (om nu chauffören inte kan hålla sig på vägen)
    Fri höjd är kanske inte 4 m, men jag brukade kolla och fråga chauffören ibland att grenar inte slår i bilen.
    Vändzon har vi inte, och kan vi inte anlägga inom vår servitut eller på vår tomt, men det finns 3-vägskorsning med vår infart som de klarade sig på innan.

    Det hela känns som att de vill effektivisera sina rutter och vill slippa de 300 meter till oss (och grannen)

    min slutsats var då att det inte kommer att hjälpa att klaga. De kommer ändå hitta små detaljer för att få rätt (det handlar inte om tillgänglighet och arbetsmiljö men om pengar).
    Så nu knyter jag tunnan fast på dragkroken och drar tunnan 300m med bilen. Tar väldig lite tid och vi slipper att bråka med kommunen. Eftersom den bara står en dag längs vägen brukar det inte skapa problem för grannarna
     
  12. R
    Medlem Nivå 2
    Kanske lite OT men i mitt fall så har jag inga sopor från hushållet som måste hämtas. (Jag återvinner allt plus en kompost). Detta meddelade jag kommunen samtidigt som jag bad om den längsta intervallen på sophämtning. Min soptunna har jag på en hylla inne i garaget. Inga problem nånstans.

    Trots detta så backar sophämtarna nerför den branta o lite svängda backe jag har till tomten för att leta efter soptunnan som inte står där de andra står. Jag har funderat på att kontakta dom men anser att det är en kommunikation mellan kommunen o företaget som hämtar soporna.

    Att det kan vara så olika i detta land..
     
    cyb gillar
  13. K
    Medlem Nivå 5
    Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vi har haft en liknande resa i vårat område.

    Här ställde man helt sonika ut nya kärl en dag och sa att här är eran uppställningsplats.
    Då stod hälften av kärlen i en vändplats, och den andra hälften mitt i ett T-kors, Vägen är inte kommunal så jag hörde av mig till vägföreningen och frågade om kommunen hade avtalat med dom att kärlen skulle stå på dessa platser.
    Naturligtvis hade kommunen inte det, utan man bara antog att det var ok.

    Efter ett antal kontakter med miljökontoret så inser man rätt så fort att dom inte har en aning om vad dom sysslar med, dom anser sig stå över lag och ordning.

    Oss hotade dom med att vi skulle få ställa kärlen på närmsta kommunala väg, ett par hundra meter härifrån om jag inte slutade att ringa.

    Tillslut fick jag kallat ut kommunen och visa på plats vart vi kunde ställa våra kärl, det enda som fanns var två gräsplättar i anslutning till T-korsningen och vändplatsen. Jag var mycket tydlig med att vi kommer sätta staket för att förhindra tunnorna att blåsa omkull men för övrigt tänkte vi inte göra något mer på platserna.

    Sagt och gjort, två veckor senare var det så premiär för nya uppställningsplatserna, när vi kom hem från jobbet så stod kärlen mitt i T-korsningen och på vändplanen igen.

    Efter ett något upprört samtal till en extrem defensiv kommungubbe kom det fram att vi var tvungna att stenlägga området, men det var inget dom kunde upplysa om när dom var på plats..

    Vi fick anstånd en hel månad att ställa kärlen på gräset, när så vi grävt ut och stenlagt så var det återigen premiär för uppställningsplatserna och åter igen stod kärlen mitt i vägen när vi kom hem.

    Efter ytterligare ett samtal så kom det fram att dom stackars sopphämtarna inte orkade dra upp kärlen för den stenkant som blivit mot vägen, ca 3 cm hög.
    Man anser att 85åringar skall dra tunnorna 70m till uppställningsplatsen men dom stackars sophämtarna kan inte dra upp tomma plastkärl på hjul för en 3cm hög kant.

    Nu fick jag psykbryt på riktigt och undra hur fan det var ställt med sophämtningen. Kommunen backade direkt, dom fick återkopplat av sophämtarna att det var en 6-9 cm hög kant.

    Så efter en besiktning utan åtgärd så kunde nu äntligen våra kärl stå på sina uppställningsplatser och sophämtarna får helt sonika putta upp kärlen för den hemska kanten.

    Att man inte kontaktat oss innan man ställde ut tunnorna för att kolla över vart dom kunde stå var inget dom tänkte ta på sig, vi fick helt enkelt skylla oss själva för att vi inte läst deras tankar.
     
    AndersPS gillar
  14. C
    Medlem Nivå 2
    Husägaren ansvarar normalt för att sophämtningen är möjlig, att soptunnan inte är blockerad och placerad så sophämning är möjlig utan risker.

    Sophämtarna har säkert inte tänkt att du ska ha dina tunnor stående vid vägen permanent utan föreslagit en plats du kan dra dit dessa på hämtningsdagen och flytta hem tunnan igen efter tömning. Det är ett alternativ som ges om trådstartaren inte har möjlighet att åtgärda de briser som påtalats.

    Kommunens ansvar definieras i miljöbalken:
    20 § Varje kommun ansvarar för att hushållsavfall inom kommunen återvinns eller bortskaffas.
    Kommunen ska transportera bort avfallet från den fastighet där avfallet finns, om
    1. borttransport behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, eller
    2. fastighetsinnehavaren begär att kommunen ska transportera bort avfallet och det inte är oskäligt med hänsyn till omständigheterna.

    Vad som är oskäligt kan man diskutera om, men det finns säkert definierat i avtalet mellan fastighetsägaren och sophämtningsföretaget. Eller i lokala kommunalstadgar.
     
    Redigerat 28 jun 20:35
  15. E
    Medlem Nivå 3
    Vem gäller egentligen dom där arbetsmiljöreglerna för? I närheten där vi bor blev några hus tvingade att flytta sina kärl pga att vändplanen var för liten på deras gata. Men samtidigt åker ex glassbilen där varje vecka o backar, samma för stora lastbilar som kommer o levererar byggvaror då och då.

    Är det för att sopgubbarna kör så j-a fort och illa så att dom måste ha specialregler?
     

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: